"ההסכמים בין EMG וחברה לישראל לא עומדים בתנאים"

זעם במצרים: פעיל בכיר בארגון "No to the Gas Setback" ציין כי "בית המשפט קבע מוקדם יותר השנה 3 תנאים להסכמי יצוא גז וההסכמים האלה לא עומדים באף אחד מהם"

העיתון המצרי "אל אהראם" מדווח היום (ו') כי הארגון "No to the Gas Setback" לא מתכוון לעבור בשתיקה על ההסכמים עליהם דווח בתחילת השבוע בין החברה לישראל, כי"ל ובז"ן ל-EMG. בכוונת הארגון להגיש תביעה רשמית נגד פקידים בכירים בשלטון המצרי שחתמו ואישרו את ההסכמים.

כזכור, ביום שני בבוקר דיווחה החברה לישראל כי החברות הבנות שלה בז"ן, כי"ל ורותם , חתמו על הסכם לאספקת חלק מצריכת הגז השנתית שלהן, עם ספק הגז המצרי EMG. ההיקף הכספי של החוזה, הנפרש על פני כ-20 שנה, מוערך בכ-5 מיליארד דולר.

במסגרת ההסכם, החברה הגיעה להסכמה עם EMG לאספקת כמות מינימילית של 0.9 BCM לשנה, עד לשנת 2030. בנוסף, EMG הסכימה להעניק לחברות אופציה עד ה-31 במארס 2011 לרכישת כל צריכת הגז שלהן, עד כמות של 2.9 BCM לשנה. לאור בקשתה של החברה לישראל לאפשר לחברות הקבוצה לסיים את המו"מ עם קבוצת תמר לרכישת שארית הכמות הנדרשת.

הפרסום על ההסכם גרם למהומה גדולה גם בארץ עד שביום רביעי הודיעו שני חברים בוועדת ששינסקי, מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח והממונה על ענייני הנפט במשרד ד"ר יעקב מימרן, כי הם משעים את פעילותם בוועדה עד למציאת פיתרון לנושא פיתוח שדה "תמר". מדובר בשניים מתוך שישה חברי הוועדה.

בכל אופן, פעיל בכיר בארגון המצרי אמר ל"אל אהראם" כי זו הפעם הרביעית שמצרים חותמת על הסכם לאספקת גז טבעי לישראל. הפעם הראשונה הייתה ב-2004 ושלושת האחרות נחתמו אחרי 2008. המשותף לכולם הוא היעדר שקיפות והסתרה של פרטים רבים מעיני הציבור.

"בית המשפט קבע מוקדם יותר השנה 3 תנאים להסכמי יצוא גז: התנאי הראשון היה שצרכי השוק המקומי יסופקו במלואם, השני - שהגז יסופק במחירי השוק הבינלאומי, והשלישי - שההסכמים יוגלו לשנה אחת בלבד עם אופציה להארכה. ההסכמים האלה לא עומדים באף אחד מהתנאים שקבע בית המשפט הגבוה".

עוד הוא אומר כי "אנו מעוניינים להגיע תביעה נגד בכירים במשרד האנרגיה. את ראש הממשלה ושר האנרגיה איננו יכולים לתבוע עקב חסינותם".

הטענות שלו מגובות בהתרחשויות שנרשמו במצרים בקיץ שעבר, בעת שאספקת החשמל הופרעה פעמים רבות עקב מחסור באספקת גז טבעי (מצרים הפסיקה גם את אספקת הגז הטבעי לירדן מספר פעמים). עם זאת, מומחים אחרים המצוטטים בכתבה טוענים שייתכן ו-EMG תספק חלק מהגז לחברה לישראל באמצעות אספקה מקטאר.

ב"אל אהראם" טוענים עוד כי יש רמזים לכמויות הגז שמצרים צפויה למכור לישראל בשנה הבאה ומצטטים פקידים בכירים במשרד התשתיות הלאומיות שטענו כי כל שינוי במחירי הגז (1.25 דולר ל-MBTU) יוביל לעצירת ההסכם.