יו"ר ועדת הכלכלה: "פטור ממס שבח - מתנה לעשירים"

כרמל שאמה: "מי שמוכר פנטהאוז במגדלי אקירוב אין לנו עניין לתת לו פטור, כי צעירים גם כך לא יכולים לרכוש את הדירה שלו"

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (ג') לדיון דחוף בתוכנית הממשלה לצינון שוק הנדל"ן. במסגרת הדיון, הביעו חברי הכנסת ביקורת על האפקטיביות של העלאת מס הרכישה ומתן פטור ממס שבח על דירות להשקעה, צעדים שהציגו בשבוע שעבר שרי האוצר והשיכון.

"מי שמוכר פנטהאוז במגדלי אקירוב אין לנו עניין לתת לו פטור, כי צעירים גם כך לא יכולים לרכוש את הדירה שלו", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, בדיון. "הוא יתחמק מהחבות במס שבח, ימכור את הדירה שלו, ויקנה במקומה דירות חדשות, קטנות יותר, להשקעה. אין לנו סיבה לעזור לפלח השוק הזה".

לדברי שאמה, משרד האוצר נותן למשקיעים מסר של "עזבו אתכם מהנכסים היקרים, ואז הם הולכים וקונים דירות קטנות יותר, בדיוק אלה שהזוגות הצעירים יכולים לרכוש. למה לא להשית עליהם מס רכישה גבוה יותר?".

בנוגע לפטור ממס השבח, אמר שאמה כי המהלך הוא "מתנה לעשירים". לדבריו, הממשלה מעניקה למשקיע "אפשרות למכור בפטור ממס שבח, ואז הוא חוזר לשוק הנדל"ן חזק יותר. התכנית מיטיבה עם החזקים - זה נגד כל הגיון כלכלי".

ראובן קוגן, רכז תחום הבינוי והשיכון באגף התקציבים של משרד האוצר, חשף בדיון כי כתוצאה מהעלאת מס הרכישה, שיכניס יותר כסף לקופת האוצר, ומתן הפטור ממס שבח, שיעודד עסקאות נדל"ן, המדינה תהנה מתוספת של הכנסות בסך 180 מיליון שקל בשנת 2011 ו-200 מיליון שקל בשנת 2012. הוא הדגיש כי "המטרה היתה לתת יתרון לזוגות צעירים, וכפועל יוצא מדובר בצעד חיובי לקופת המדינה".

רחל הולנדר, מנהלת אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון, אמרה בדיון כי "יש בריחה מהנגב ומהצפון למרכז הארץ, שם מחפשים הצעירים והמשכילים הזדמנויות. זה מעלה את שכר הדירה".

עוד בדיון, נציגי הקבלנים קבלו על כך שצמצום במצבת העובדים הזרים משמעו ייקור בעלות הדירות.