עוד מכה ל"תמר"? כלל תעשיות במו"מ לרכוש גז מ-EMG

(עדכון) - מפעלי נייר חדרה המבקשים לרכוש גז בהיקף כולל של כ-0.6 מיליארד מ"ק ומפעל נשר מתכנן לרכוש גז טבעי עבור הרחבת תחנת הכוח שבמפעל

נייר חדרה , חברה בת של כלל תעשיות מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, מנהלת מו"מ לרכישת גז טבעי מספקית הגז המצרית EMG בהיקף של כמיליארד דולר. EMG נמצאת בשלית קבוצת מרחב של איש העסקים יוסי מימן, יריבו של יצחק תשובה המחזיק בנתח של כשליש מ"תמר" דרך קבוצת דלק .

המו"מ האמור הינו לרכישת 300 מיליון מ"ק של גז טבעי בשנה על פני 20 שנה. הגז נועד לפעילותו השוטפת של מפעל נייר חדרה וכן לצורך תפעולו של המפעל החדש שמתכננת החברה להקים.

המו"מ עם EMG מתנהל לגבי שתי עיסקאות נפרדות. של חברות בקבוצת כלל תעשיות. הראשונה, היא של מפעלי נייר חדרה המבקשים לרכוש גז בהיקף כולל של כ-0.6 מיליארד מ"ק (BCM). כמחצית מהכמות הזו מיועדת לתחנת כוח בהספק 230 מגוואט שאמורה להיבנות בשטחי המפעל. המחצית השניה מיועדת לצרכי הייצור של המפעל. מדובר בגז טבעי בהיקף של 0.4 BCM שהמפעל צורך מכוח הסכם לחמש שנים שנחתם ב-2005 עם עם קבוצת ים תטיס של תשובה ונובל אנרג'י. תוקף הסכם זה אמור לפוג ב-2011 ונייר חדרה פעלה תחת אילוצי זמן למציאת מקור גז חלופי.

במקביל מנהל מפעל נשר שבשליטת כלל-תעשיות (75%) מו"מ עם EMG לרכישת גז עבור תחנת הכוח שבמפעל. התחנה מקבלת כבר גז טבעי מ-EMG בהיקף של 0.9 BCM בשנה אך בכוונת החברה להגדיל את תחנת הכוח מ-50 ל-120 מגוואט, הרחבה שתכפיל את היקף צריכת הגז של התחנה.

אם המו"מ אכן יבשיל לכדי הסכם, תהיה זו מכה נוספת לשותפות תגלית "תמר", שכן לאחרונה הודיעה החברה לישראל על הסכם לרכישת גז מ-EMG בכ-4 מיליארד דולר. זליגת ההסכמים ל-EMG המצרית מגיעה בתקופה של חוסר ודאות באשר ללוחות הזמנים לפיתוח "תמר", לטענת השותפות, בשל המלצות הביניים של ועדת ששינסקי לבחינת התמלוגים והמסים על תגליות הגז בישראל.