המעו"ף זינק 1.9% לשיא בהובלת השותפות בתגלית "לוויתן"

"לוויתן" - תגלית הגז הגדולה זה עשור - גז טבעי בהיקף של 16 TCF ■ רציו זינקה ב-10.3% ודלק קידוחים ב-5.1% ■ אופציות הקול 1,330 במעו"ף זינקו 1,650%

יום היסטורי בבורסה של ת"א: המסחר נסגר בעליות חדות ברמת שיא של כל הזמנים במדד המעו"ף שעלה ב-1.9% ל-1,330 נקודות יום לפני פקיעת האופציות לדצמבר. זאת לאחר שהוכרז על "לוויתן" כתגלית הגז הגדולה ביותר שהתגלתה בעולם בעשור האחרון עם גז טבעי בהיקף 16 TCF. השותפות בקידוח זינקו בשיעור חד. מוקדם יותר הושפע המסחר לטובה מפרסום האומדן הראשון לצמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי שהצביע על צמיחה של 4.5% בשנת 2010, גבוה מהצפי שהיה לצמיחה שנתית של 4%. עליות שערים נרשמו בבורסות המרכזיות של אסיה, לאחר סגירה מעורבת בוול סטריט אמש. גם באירופה המגמה חיובית והחוזים על מדדי ניו יורק מאותתים על יציבות בפתיחת המסחר היום.

16 TCF בקידוח לוויתן

"לוויתן" הינה תגלית הגז הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון". גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה ואבנר חיפושי נפט: "התוצאות הן בשורה משמחת למשק האנרגיה בישראל ובעלות משמעות כלכלית ואסטרטגית עצומה. כדי שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל האדיר, חייבים להחריג את תגליות "לויתן" ו-"תמר" מכל שינוי פיסקאלי עתידי ולאפשר את פיתוחם המיידי שכן הם העוגן של כל תחום חיפושי הגז בישראל. טובת אזרחי מדינת ישראל מחייבת את ממשלת ישראל לראייה אסטרטגית המתעלה על שיקולים פוליטיים צרים ומבטיחה את קידום פיתוח פרוייקטי תמר ולוויתן במהירות רבה ובתנאים אשר הובטחו ליזמים. לצערנו הפרוייקט הלאומי של ישראל כורע כעת תחת נטל האפליה לרעה של גז כחול לבן לעומת גז מצרי מיובא".

מה אומרים על השוק?

מחר, נזכיר, מתרחשת פקיעת אופציות המעו"ף לחודש דצמבר כך שהמסחר היום, בעיקר בשעתיים האחרונות, עשוי להיות מושפע מ"מלחמות הסוחרים" שלקראת הפקיעה, לאחר שאתמול העריכו סוחרים כי הפקיעה תהיה גבוהה.

סוחר נגזרים בחדר מסחר גדול אמר בשיחה עם "גלובס" כי אם התוצאות של לוויתן יהיו טובות ויפורסמו עד לפקיעה, המעו"ף יכול בקלות לפקוע מעל 1,330 נקודות. בהחלט ניתן להניח כי תוצאות מאכזבות חלילה יכניסו ללחץ לא מעט שחקני אופציות גדולים, אשר עלולים במקרה זה להזרים ביקושים כבדים למניות המעו"ף שאינן מסקטור האנרגיה. בסה"כ השוק בדרך לסכם שנה מצוינת. כן ירבו.

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות ספרינט קרנות נאמנות: "המסחר בבורסה היום נהנה מרוח גבית משמעותית עם פרסום נתוני הצמיחה בישראל על ידי הלמ"ס המראים צמיחה של 4.5% בתוצר, מעבר לציפיות האופטימיות ביותר בשוק. מעודדת במיוחד העובדה שההוצאה לצריכה פרטית לנפש עלתה ב- 2.9% וצפויה לתמוך בחברות הצריכה הגדולות בישראל. ניכר כי הבורסה מחפשת 'סיבה למסיבה' עם סיום השנה ופקיעת אופציות המעו"ף מחר ואל העליות הצטרפו חברות הגז. ניתן להבחין בנקל כי העליות הן מנת חלקן של כל מניות המעו"ף, עדות לכניסה מאסיבית של כסף באמצעות תעודות הסל , שהן הכלי המהיר ביותר ליצירת חשיפה רוחבית למניות. מוסדיים רבים רוצים כנראה לפתוח את שנת 2011 כשהם בחשיפה מלאה למניות".

צמיחה של 4.5% ב-2010

כאמור, הנתון שמלבה את העליות היום בבורסה מגיע מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפרסמה היום כי המשק צמח בשנת 2010 ב-4.5% לעומת התחזיות שהיו לצמיחה של 4%, מה שמעיד על כך שהביצועים של כלכלת ישראל שוב עולים על כלל מדינות ה-OECD בהן שיעור צמיחה ממוצע צפוי של 2.7% "בלבד". ב-2009 עמדה הצמיחה על 0.8% וב-2008 צמח התוצר ב-4.2%. עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי שיעור האבטלה החזוי בישראל עומד על 6.7% לעומת 8.3% ב-OECD.

בתגובה לפרסום נתוני הצמיחה החזקים אמר היום שר האוצר, שטייניץ: "הודעת הצמיחה בשיעור של 4.5% היא הוכחה לכך שהתקציב הקודם והתכנית הכלכלית השיגו את מטרתם המייטבית". בהתייחס לכך שהכנסת אישרה לפני דקות אחדות את החוק לעידוד השקעות הון אמר שטייניץ: "החוק המהפכני שעבר בדקות אלו ברוב גדול הוא ערובה לכך שהצמיחה בכלכלה תמשך בשנים הקרובות ובפרט בנגב ובגליל".

בבית ההשקעות מיטב ערכו סיכום ראשוני לשנת 2010 ובצידו גם תחזית לצפוי בבורסה ובשוק ההון ב-2011. "בשנת 2011 אנו צפויים לראות את שוק המניות ממשיך במגמתו החיובית כשהוא נתמך בעלייה ברווחיות החברות, תשואות האג"ח הנמוכות ועלייה בהיקף הדיבידנדים והרכישה החוזרת של מניות. מנגד, להערכתנו, שוק האג"ח עשוי להצביע על הפסדים על רקע של המשך עליית התשואות", נכתב בסקירה.

התקציב צפוי לעבור הערב בכנסת

לאחר ששלשום (ב') העניק ראש הממשלה בנימין נתניהו למפלגת "ישראל ביתנו" את חוק הגיור הצבאי, אמש הגיעה תורה של ש"ס ונתניהו הודיע כי יתמוך בהצעת החוק לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה.

מוקדם יותר אתמול החליט יו"ר ועדת הכספים משה גפני, בתיאום עם ש"ס, לבטל את כל הדיונים בוועדת הכספים כמחאה על העברת חוק הגיור הצבאי. כתוצאה מכך, החליט נתניהו לפייס את ש"ס ולתמוך בסבסוד המשכנתאות, תוך שהוא מנסה למנוע משבר קואליציוני.

ההצבעות על תקציב המדינה לשנים 2011-2012 יחלו הבוקר, מה שחייב את נתניהו להגיע להסכמות כבר אמש.

דנקנר משפר הצעת הרכש לכלל פיננסים

במשך שנים פעלו שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים , בגישה זהה בתחום הפעילות בחו"ל. אמנם לכל בנק ניואנסים משלו, אבל בשורה התחתונה שניהם עשו אותו דבר: פתחו שלוחות (בנק או סניף) במרכזי העסקים והסחר הבינלאומיים, ניו יורק ולונדון, לצד בנק בשוויץ שישרת לקוחות בנקאות פרטית, רובם ככולם יהודים שהרגישו נוח יותר להפקיד את כספם בבנק ישראלי. אבל כמה זה רווחי?

רציו , דלק קידוחים , אבנר , דלק אנרגיה , קבוצת דלק , וכהן פיתוח זינקו לאחר חידוש המסחר במניות הקשורות לפרוייקט "לוויתן" שהוכרזה כתגלית לאחד דיווח על הימצאות גז טבעי בהיקף של 16 טריליון רגל מעוקבים.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של 18.2 מיליון דולר לאספקת מערכות אימון ותחקור קרבות אוויר לשימוש חיל אוויר של מדינה באסיה. המערכות יאפשרו לחיל האוויר לבצע אימון שיתקיים בו זמנית על ידי מספר רב של משתמשים.

אלביט הדמיה הודיעה כי הקרן להשקעות בנדל"ן מניב בארה"ב שהקימה "EPN" חתמה על הסכם עם חברת CHARTER HALL האוסטרלית לרכישת 7 מרכזים מסחריים מניבים בארה"ב לפי מחיר רכישה של 75 מיליון דולר. המרכזים מניבים NOI שנתי של כ- 7.0 מיליון דולר (המשקף תשואת רכישה של כ-9.2%).

כלל ביטוח , חברת הביטוח מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, משפרת בפעם השנייה את הצעת הרכש שלה לכלל פיננסים, והפעם ב-7.7%. כלל ביטוח פרסמה היום (ד') את מפרט הצעת הרכש למניות כלל פיננסים מידי הציבור, כאשר המחיר הנקוב בהצעה הינו 4.85 שקלים למניה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]