הדולר התחזק ל-3.54 ש': "האוצר לא ימיר את כל החוב"

האירו צנח ב-0.89% ל-4.679 שקלים ■ משרד האוצר מנצל את נפילת הדולר לצמצום החוב החיצוני של ישראל ■ כלל פורקס: התחזקות השקל בלתי ניתנת לעצירה

לאחר שאתמול צנח לשפל של יותר משנתיים, התאושש היום (ד') הדולר מול השקל ועלה ב-0.39% ל-3.542 שקלים. האירו, מנגד, צנח ב-0.89% לשער יציג של 4.679 שקלים.

התרסקותו של הדולר בשבועות האחרונים באה חרף התערבות מאסיבית, כמעט יומיומית, של בנק ישראל במסחר, במהלכה הוא רכש, על פי הערכות, מאות מיליוני דולרים. רק בסוף השבוע יחשוף בנק ישראל את היקף הרכישות שביצע בדצמבר, ואז יבין השוק את היקפי הרכישות המדויקים.

התעשיינים: "נפילת הדולר עברה שלב - לזה שחונק אותנו"

כלכלני כלל פורקס מעריכים היום כי התחזקות השקל בלתי ניתנת לעצירה למרות כל המאמצים שננקטו ע"י בנק ישראל, כשהשקל עשוי לחצות את הרמה הפסיכולוגית של 3.5 שקלים כבר בימים הקרובים.

משרד האוצר מתערב בשוק המט"ח

כעת מתברר כי מלבד בנק ישראל גם משרד האוצר מתערב בשוק, אם כי בצורה עקיפה ובהיקפים מצומצמים. האוצר מנצל את נפילת הדולר לצמצום החוב החיצוני של ישראל. גורם באוצר אמר היום ל"גלובס" כי "כבר המרנו כמיליארד דולר ואנחנו מתכננים להמיר עוד כ-3-4 מיליארד דולר בתהליך הדרגתי מתוך חוב חיצוני של כ-33 מיליארד דולר". את העסקאות מבצע האוצר באמצעות בנקים ישראליים. עוד אומר אותו גורם כי "המשך הפעילות תלוי בשער הדולר. אם, למשל, הדולר יזנק פתאום אז נפסיק ומנגד אם הוא ימשיך לאבד גובה אז נמשיך לפעול בכיוון הזה".

נציין כי הפעם האחרונה שהאוצר התערב בשוק המט"ח הייתה באביב 2008 כאשר הדולר נפל ל-3.2 שקלים. הוא עשה זאת באמצעות עסקאות פורוורד. שילוב הידיים של האוצר ובנק ישראל סימן אז את התחתית לדולר והוא החל לעלות.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של דש ברוקראז', אומר ל"גלובס" כי "פעולת האוצר להמרה של החוב במט"ח לחוב השקלי נועדה בראש ובראשונה להוזיל עלויות המימון של הממשלה. אין האוצר יוזם את המהלך בכדי לבלום התחזקותו של השקל. בשנתיים האחרונות משרד האוצר כבר ביצע מספר פעמים את המרות של החוב במט"ח לשקלי, כך שהפעולה הזאת אינה חדשה. היקף החוב הכולל במט"ח של משרד האוצר מסתכם בכ- 110 מיליארד שקל והוא מורכב מאג"ח בונדס, אג"ח בערבות של ממשלת ארה"ב ואג"ח שהממשלה גייסה באופן עצמאי בשווקים".

"האוצר בוודאי לא מתכוון להמיר את כל החוב במט"ח לשקלים, אלא רק חלק ממנו. בראיה ארוכת הטווח לא נכון יהיה להשאיר את החוב השקלי בלבד מטעמי פיזור הסיכון והוזלת עלויות המימון. כוונת האוצר לבצע המרות לוחצת כלפי מטה על מחירי האג"ח השקליות, מכיוון שהבנקים שכנגדם יעשה האוצר את ההמרה, יגיעו בסופו של דבר למכור את האג"ח השקליות בשוק המשני".

בתוך כך, כלכלנים בכירים במשק מעריכים בפני "גלובס" כי מגמת התחזקות השקל תימשך, והם מותחים ביקורת על מדיניות רכישות המט"ח של בנק ישראל.

"משיחות עם גורמים בשוק אנו מגיעים למסקנה שההתחזקות האחרונה אינה קשורה לפערי הריביות הקיימים בין ישראל לשאר המדינות המפותחות, כאשר שער הריבית לא השתנה לאחרונה. יתר על כן, הפעילות בשוק המט''ח סדירה ואין פעילות חריגה של קרנות גידור או גורמים ספקולטיביים אחרים. כרגע צפוי שהמומנטום להתחזקות השקל יימשך. כפי שבנק ישראל מודע לכך ואמר כבר, קשה להילחם נגד המגמה הבסיסית של שער החליפין, וזאת כרגע מגמה של ייסוף", אמר ליאו ליידרמן מבנק הפועלים.

[לאתר המט"ח]