דליפת הנפט הגדולה בהיסטוריה: "BP לא אחראית יחידה"

דוח הוועדה מכוון אצבע מאשימה גם לחברות הקבלנים איתם עבדה BP ואף לממשל האמריקני של הפיקוח הלקוי ■ "זה מחלק את הסיכון, את הנטל ואת העלויות"

מניית החברה בריטיש פטרוליום (BP ), רשמה היום (ה') עליות בבורסה בבריטניה על רקע פרסום חלק מהדוח של הוועדה הרשמית שחוקרת את דליפת הנפט במפרץ מקסיקו. בפרק שפורסם מסתמן, כי ארה"ב לא רואה את חברת BP כאחראית היחידה לדליפת הנפט הגדולה.

נציין, כי למרות העליות שנרשמו בבריטניה, בבורסה בארה"ב, גם שם נסחרת החברה, רושמת המניית BP ירידות.

כתוצאה מהדוח, המשקיעים באירופה הסיקו כי הסבירות שהחברה תימצא אשמה ברשלנות בבית המשפט פחתה, לאור הממצעים החדשים והמניות הרשומות בבורסה בלונדון עלו בכ-2%.

בדוח נכתב, כי האשמה בפיצוץ שהביא לדליפת הנפט הימית הגדולה ביותר בהיסטוריית ארה"ב בגלל כשלונות ניהוליים של BP וחברות הקבלנים איתה עבדה Transocean ו-Halliburton.

בנוסף, מציין הדוח כי היו גם "כשלונות של הממשלה לספק פיקוח סדיר ואפקטיבי על קידוחי הנפט בים" וכי אם לא תהיה רפורמה בפעולת התעשיות ובהתנהלות הממשלה המצב יכול "לקרות פעם נוספת".

על פי אנליסטים, עכשיו כש-BP לא נתפסת כאחראית הבלעדית לאסון האקולוגי, יש לה סיכוי טוב יותר לקבל חלק מעלויות תיקון הנזק חזרה מחברות הביטוח ואף מהקבלנים. "זה מחלק את הסיכון, את הנטל ואת העלויות", אמר ג'ייסון קני, אנליסט בבנק ING.

מאז התחיל המשבר, נרשמו במניית BP ירידות רבות עקב חוסר הוודאות לגבי העלויות הצפויות לחברה ותוצאות הוועדה החוקרת. עם זאת, נראה שבינתיים הפחדים מתחילים להעלם.

"מניית החברה בבורסה בלונדון עלתה בכ-10% מתחילת השנה. השוק מאמין שהסיכוי שהחברה תואשם ברשלנות ותיצמא אשמה בבית המשפט כנראה נמוך", אמר איבור פט'ר, מחזיק במניות BP.

כזכור, ב-20 באפריל 2010 התרחש פיצוץ עז ופרצה אש באסדת קידוח נפט במפרץ הפרסי, מה שהביא למותם של 11 מעובדי האסדה, וגרם לדליפה מהבאר שהפכה לאסון האקולוגי הגדול בהיסטוריה.