אושר: תמלוגי yes יעלו, תמלוגי הרדיו האזורי יירדו

(עדכון) - בקרוב אמורה ועדת הכלכלה לדון בהעלאת התמלוגים גם לחברת הכבלים HOT

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את העלאת התמלוגים שמשלמת חברת yes למדינה ל-1.75%. בד-בבד היא הורידה את התמלוגים שמשלמות תחנות הרדיו האזורי למדינה מ-4% ל-1%, בדומה להורדה שהתקיימה בשבוע שעבר לגופי הטלוויזיה המסחרית.

בקרוב אמורה ועדת הכלכלה לדון בהעלאת התמלוגים גם לחברת הכבלים HOT. לפי ההחלטה יעלו התמלוגים ב-2011 ל-2.5%, וב-2013, לאחר בחינה, אמורים התמלוגים לשוב ל-1%, כפי שהם היום.

בדיון העלו גורמים ובהם חברי כנסת את החשש כי העלאת התמלוגים תתגלגל למנויי הכבלים והלוויין, אולם ההצבעה נעשתה לפי משמעת קואליציונית ועברה.

לפי ההחלטה, התמלוגים יופחתו במקרה שיהיו 7 ערוצים נוספים על ה-5 הקיימים היום ב-DTT.

"על מנת להגן על עצמה בבג"ץ, המציאה הממשלה טיעוני תחרות מופרכים", אמרה ל"גלובס" מיכל רפאלי-כדורי, סמנכ"לית הרגולציה של yes.

לדבריה, "העלאת התמלוגים היא בניגוד למדיניות הממשלה בשנים האחרונות, ולא במקרה כל אנשי המקצוע נעדרו מהדיון. ההחלטה מגדילה את מס המחזור שלנו. החברות הרב-ערוציות הן היחידות שמחויבות להשקיע 8% מההכנסות שלנו בהפקות מקור, והן עושות את זה קלה כחמורה. עכשיו הנטל גדל ל-10%. אלה חברות שהצמיחה שלהן מאוד קטנה, בעולם שבו השידורים הבלתי מוסדרים באינטרנט, השידורים הפיראטיים וההורדות הבלתי חוקיות מסכנים את הצמיחה. לא רק שהמדינה לא נלחמת בזה, היא אף מעמיסה עלינו עוד".

בתוך כך הוחלט כאמור על הורדת התמלוגים לתחנות הרדיו האזוריות ל-1%, לפי תקנות שהציע שר התקשורת, משה כחלון. זו התאפשרה לאחר הסרת ההתנגדות למהלך מצד שר האוצר, יובל שטייניץ, דבר שהביא לעיכוב באישור הורדת התמלוגים לטלוויזיה המסחרית.

ל"גלובס" נודע כי לדברים קדמה פעילות של יו"ר התאחדות הרדיו האזורי, דוד בן-בסט, להעביר את התקנות במקביל.

אתמול (ב'), בהפצרתו של בן-בסט, העלתה שורה של חברי כנסת הצעת חוק פרטית הקובעת ביטול מוחלט של התמלוגים. אולם זו, כאמור, נתייתרה.

בן-בסט מסר: "אני שמח ומודה לשר התקשורת על ההתמיכה הברורה שהפגין ולמרכז הקואליציה בוועדת הכספים שאיפשרו והובילו את המהלך. הרשות השנייה היתה צד פעיל במאבק, וההצלחה היא גם שלה".