נעילה מעורבת באירופה; עליות של עד 3.1% בסיכום שבועי

האינפלציה בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, עלתה בדצמבר לקצב המהיר ביותר שלה זה שנתיים ■ נעילה שלילית באסיה - סין ביצעה הידוק מוניטארי נוסף

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה מעורבת שבין עלייה של 0.2% לירידה של 0.6%. נזכיר, כי ברוב שעות היום נרשמה מגמה שלילית ברוב הבורסות המובילות, והסיום המעורב הוא הודות לעליות במדדי וול סטריט. באסיה מוקדם יותר ננעלו הבורסות בירידות שערים. עם זאת, בסיכום שבוע הבורסות באירופה הצליחו לרשום תשואה חיובית - צרפת הוסיפה 3.1%, בריטניה סיימה בעלייה קלה, וגרמניה עלתה ב-1.8%.

ברקע, גם ההחלטה של סין להעלות שוב את שיעור הרזרבות שהבנקים נדרשים לרתק כנגד הענקת אשראי - צעד הידוק מוניטארי נוסף בסין, אשר נועד מצד אחד לקרר את האינפלציה, אולם הוא גם יפגע בצמיחה. הפעם העלתה סין את שיעור הרזרבות ב-0.5% ל-19%, החל מה-20 בינואר.

חרף האופטימיות לאחר ההצלחות בהנפקות של פורטוגל, ספרד ואיטליה השבוע, קרן המטבע הבינלאומית מזהירה היום כי משבר החוב עדיין חי ובועט. בכיר בקרן המטבע אמר בראיון בטוקיו כי על אירופה להמשיך לפעול לשיכוך חששות המשקיעים והזהיר כי כל התפתחות שלילית במשבר החובות תשפיע לרעה על כלכלת העולם כולה. "כרגע נראה שהתפשטות המשבר ממדינות הפריפריה למדינות אחרות באירופה נבלמה", אמר ניוקי שינוארה, מנהל בכיר בקרן המטבע. "אך אם החובות יתפחו, עלינו לקחת בחשבון את הפוטנציאל להידרדרות משמעותית".

היום פורסם כי האינפלציה בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, עלתה בדצמבר לקצב המהיר ביותר שלה זה שנתיים, בהובלת מחירי אנרגיה גבוהים יותר. שיעור האינפלציה, עלה בחודש זה ל-1.9% מ-1.6% בנובמבר. באוקטובר 2008 קפץ מדד המחירים ב-1.2%.

יצרנית השבבים ARM הולדינגס (סימול: ARM בלונדון) ו-ASML בלטו על רקע תוצאותיה הטובות של אינטל, שפורסמו אמש. המגמה הזו ניכרה גם במניות Infineon ו-STMicroelectronics .

Carrefour הקמעונאית השנייה בגודלה בעולם, ריכזה עניין לאחר שדיווחה על צמיחה של 5.1% במכירותיה ברבעון הרביעי.

נעילה שלילית באסיה

מדדי המניות המובילים באסיה רשמו היום ירידות שערים ונסוגו משיא של שנתיים וחצי, על רקע הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט ומימושי רווחים מצד המשקיעים. מניות הכרייה בלטו היום בירידות נוכח היחלשות מחירי המתכות.

אמש בוול סטריט ננעל יום המסחר בירידות של עד 0.2% בצל נתוני מאקרו מאכזבים. התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה בארה"ב עלו בשבוע החולף יותר מכפי שציפו האנליסטים (445 אלף תביעות לעומת צפי ל-415 אלף על ידי האנליסטים), מה שהעיב על המסחר. הירידות גלשו מעבר לשוק המניות והגיעו גם לסחורות, כגון הנפט והמתכות.

"השוק בשיא של שנתיים וחצי ולכן צפוי מימוש בטרם נמשיך מכאן לעליות נוספות", אמר לסוכנות בלומברג פרסד פטקר, מנהל השקעות ב-Platypus שבאוסטרליה. "הצמיחה בארה"ב אמנם תופסת תאוצה, אך שוק העבודה שם מטריד".

מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים במזרח הרחוק, איבד היום 0.1%. המדד עלה השבוע לשיא שלא נראה מאז יוני 2008 לאור ירידה במפלס החששות בשווקים ממשבר החובות באירופה, וזאת לאחר שפורטוגל, ספרד ואיטליה הצליחו לגייס השבוע יחדיו יותר מ-10 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח, כאשר בכל אחת מההנפקות נרשמו ביקושי יתר.

מבין המניות הבולטות היום באסיה נציין את מניות הטכנולוגיה שנסחרו בירידות, כדוגמת קנון , סוני ו-HTC. כאמור, הירידה במחירי המתכות השפיעה לרעה היום על מניות הכרייה, ולראיה מניות כמו BHP ביליטון , Newcrest Mining או Jiangxi Copper נסחרו בירידות.

בסין היו עוד בבוקר שמועות כי הממשל יודיע היום על הידוק מוניטארי נוסף בדמות הגדלת יחס הרזרבות שהבנקים צריכים לרתק כנגד הקצאת אשראי, כחלק ממאבק הממשל הסיני באינפלציה. נציין כי בתקופה האחרונה תוקפות את השוק שמועות מסוג אלו כמעט מדי יום שישי, ורובן לא מתגשמות; ואולם, הפעם השמועות התפכו למציאות. כבר במהלך המסחר, בטרם יצאה ההודעה הרשמית, די היה בשמועות כדי לגרום לירידה במניות הבנקים והנדל"ן בסין, כדוגמת מניית China Resources Land או Agile Property Holdings.