D&B בתחזית קודרת: "האינפלציה במצרים תזנק ל-14%"

דן אנד ברדסטיריט מפרסמים תחזית שלילית לגבי כלכלות מדינות ערב - לבנון, מצרים וירדן ■ מורידים דירוג העסקי של לבנון ■ צופים גידול באחוזי האבטלה בירדן

בעוד שישראל נהנית מיציבות כלכלית, מדינות ערב במזרח התיכון "זוכות" היום (ד') לתחזית קודרת: "הסלמה במצרים והורדת דירוג ללבנון", כך עולה מתחזית פסימית של דן אנד ברדסטריט בנוגע לכלכלות לבנון ומצרים. הכלכלנים מורידים את דירוג לבנון מחשש להתלקחות אזורית, צופים אינפלציה דו-ספרתית במצרים וצופים גידול באחוזי האבטלה בירדן.

D&B מורידה את הדירוג הסיכון העסקי של לבנון לרמה של DB5a, משמעות דירוג זה היא סיכון עסקי גבוה. הורדת הדירוג נבעה מהחששות מפני המשברהפוליטי הקשה במדינה וקריסת ממשלת האחדות הלאומית ועל רקע עליית הסיכון לקונפליקט בין הסונים לשיעים. "גם במקרה ולא תחול הסלמה ממשית במדינה, הרגישות הפוליטית עתידה להכביד ולהאט משמעותית את הפעילות הכלכלית", מעריכים כלכלני D&B.

בנוגע למצרים, הכלכלנים צופים זינוק בשיעור האינפלציה לשיעור של 14.1% ב-2012 בעוד שכיום שיעור האינפלציה במצרים עומד על 10.5%. על רקע ההפגנות במצרים אתמול, גובר החשש לפגיעה ביציבות השלטונית ובכלכלת מצרים. "החשש העיקר להסלמה במצרים הוא הנחתה לשלטון את בנו של מובארק, מהלך שעלול להוות טריגר ממשי לפגיעה ביציבות השלטונית", מעריכים הכלכלנים.

גם לגבי ירדן הכלכלנים לא מביעים אופטימיות, "למרות שנתון האבטלה הרשמי של ירדן עומד על 14%, הערכות הן כי שיעורו האמיתי מגיע ל-30% ", מציינים הכלכלנים. ב- D&B מעריכים כי שיעור האבטלה צפוי עוד לעלות בתקופה הקרובה בעקבות העלייה הצפויה במחירי המזון והדלק.

לעומת זאת, סוריה זוכה לתחזית אופטימית יותר מצד כלכלני דן אנד ברדסטריט. הכלכלנים צופים צמיחה חזקה עם צמצום הגירעון התקציבי "זאת בשל תוכניות חומש של השקעה ופיתוח הכלכלה והעסקים לשנים 2011-2015", מציינים הכלכלנים.