רפי פלד מעיד בפרשת פלד-גבעוני: "אני לא עבריין"

המפכ"ל לשעבר, המואשם במירמה והטעיית משקיעים בפרשת פלד-גבעוני: "לא יכולתי לצפות שהתנהגותי פלילית; התנהגויות יומיומיות אינן חיות כל הזמן בצל מטרייה משפטית"

"אני לא עורך דין, אבל מאידך אני גם לא עבריין. קשה לי לתפוס במוח המעשי שלי שהתנהגויות יומיומיות, שנוצרות כל יום בין אנשים, חיות כל הזמן בצילה של איזושהי מטרייה משפטית, ולמעשה כל יום צריך לצפות בעיה" - כך אמר היום (א') מפכ"ל המשטרה לשעבר ומנכ"ל חברת החשמל לשעבר, רפי פלד, שהמשיך להעיד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב במשפט שבו הוא עומד לדין לצדם של טל יגרמן, אריה גבעוני ודוד הבי, שהיו בעלי השליטה בחברות מקבוצת פלד-גבעוני ומואשמים כי הביאו לקריסתן.

פרשת פלד-גבעוני נחשפה ב-2002, כאשר אשכול של חברות ציבוריות - שהשליטה בהן נרכשה על-ידי קבוצת משקיעים בראשות פלד, גבעוני, הבי ויגרמן - קרס והותיר אחריו חובות של כ-800 מיליון שקל.

בכתב האישום נטען כי ב-2002 נטלו גבעוני, והבי ויגרמן במירמה 45 מיליון שקל מכספי הקבוצה. לגבי פלד נאמר כי הוא לא מילא את חובותיו כיו"ר דירקטוריון פויכטונגר תעשיות ומשב תעשיות קירור, ובין השאר לא דיווח לדירקטוריון על הגניבה.

פלד, המואשם בביצוע עבירות מירמה והטעיית משקיעים, סיפר על פעילותו בחברה ועל מערכת יחסיו עם שאר הבעלים, והמשיך ואמר שהוא חושב כי פרט למשפטנים מרבית האוכלוסייה לא יכולה היתה לצפות כי התנהגותו תיחשב פלילית. "בוודאי שאם הייתי יודע בזמן אמת שיש פרשנות כזו ושזו בעיה, הייתי נוהג אחרת", ציין.

כמו כן, התייחס פלד לדברי השופט חאלד כבוב בדיון הקדום, שרמז לו לשקול הסדר טיעון מכיוון שהתנהגותו נראית "בעייתית".

"כבודו התייחס לאפשרות של בעייתיות במערכת היחסים האישית-כספית-חברית ביני לבין יגרמן", אמר פלד. "בזמנו לא הערכתי ולא חשבתי שיכולה להיות איזושהי בעיה בפעילות כזו של אנשים שפועלים ביחד. לא בזמן אמת אז, ובוודאי שלא במחשבה שאי-פעם תהיה פעילות ציבורית כזו או אחרת. באותו זמן, כמו שהעדתי ליועץ המשפטי, ולא היתה לו הסתייגות".

בתגובה העיר השופט: "התביעה תגיד שאי-אפשר היה להבדיל בין היחסים האישיים והמקצועיים... אמרת שהתייעצת עם משרד הורוביץ, אבל אני לא בטוח שהוא ידע על עסקת המקרקעין המשותפת (עם יגרמן - ח' מ') והעברת הכספים. כמי שניהלת מצד אחד בפן האישי עסקים פרטיים עם יגרמן והיית יו"ר בשתי חברות לפחות ששימשו מסלקה לתשלום ליגרמן - האם הדבר הובא לידיעתם של מקבלי ההחלטות? אפילו התביעה לא אומרת שלקחת כספים לא שלך".

פלד השיב: "יגרמן לא היה שותף אתי בשום עסקת נדל"ן. הוא טיפל בעסקה, אבל הוא לא היה שותף אתי".

התובעת היא עו"ד חנה קורין; יגרמן מיוצג בידי עו"ד דוד פורר; פלד - בידי עו"ד גיורא אדרת; גבעוני - בידי עו"ד משה ישראל; והבי - בידי עו"ד שרון קופ.