הלחץ עובד: נתניהו בוחן מתן הטבות כפיצוי על גל ההתייקרויות

(עדכון) - בין ההטבות: ביטול המס הנוסף על הדלק ובחינת ביטול העלאת תעריפי המים והלחם ■ ההטבות ימומנו ע"י קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה

הלחץ עבד ויש כבר הטבות בדרך: רה"מ נתניהו מכנס הערב (ג') דיון מכריע בלשכתו בהשתתפות שר האוצר, שטייניץ, מנכ"ל משרדו, אייל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל. על הפרק, בחינת חבילת הטבות לציבור כפיצוי על גל ההתייקרויות האחרון. בין ההטבות: ביטול המס הנוסף על הדלק ובחינת ביטול העלאת תעריפי המים והלחם כמו גם בחינת הוזלת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

ההטבות צפויות להיות ממומנות מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. כפי שפורסם היום לראשונה ב"גלובס", קרא הבוקר שר הפנים, אלי ישי לראש הממשלה לממן את הפחתת המס על הדלק באמצעות קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, ובכללם תקציבי משרדו.

בפני ראש הממשלה יוצגו מחר בפגישה עם ראשי המשק חלופות נוספות ועל פי ההערכות, ראש הממשלה יקבל את החלטתו בעניין עד ליום ה' הקרוב, המועד בו צפויה להכריז ההיסתדרות על סכסוך עבודה במשק.

מוקדם יותר היום דווח כי ההסתדרות מתכוונת להכריז ביום מחרתיים (ה') על סכסוך עבודה במשק בשל גל עליות המחירים, מה שסולל את הדרך להשבתת המשק בתוך שבועיים.

על רקע זה הודיע הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא מזמן את יו"ר ההסתדרות עופר עיני, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש, ויו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט, לפגישה שתתקיים מחר בבוקר (ד') בביתו שבירושלים.

נתניהו ביקש לדבר עם השלושה בעקבות המאבק בו פתחו בנושא עליות המחירים במשק, זאת כאשר ברקע כוונת ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בעניין כבר ביום חמישי הקרוב. על-פי הודעה שמסרה הערב ההסתדרות,בפגישה ישתתף גם שר האוצר, יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי. כזכור, נתניהו הצהיר אתמול כי בכוונתו לקבל החלטה "אחראית" בעיין מחירי הדלק, ולא "פופוליסטית" כדבריו.

רק אתמול תקף בחריפות עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, את רה"מ בנימין נתניהו ואמר כי הוא "גומר את מעמד הביניים". עיני התייחס להתייקרות הדלק, המים והעלאות המסים שעוררו מחאה ציבורית רחבה. הבוקר, אגב, הודיעה התאחדות הסטודנטים כי היא מצטרפת למאבק של ההסתדרות.

"בנאדם נכנס לתחנת דלק ויוצא עם 500 שקל. הרי בשנת 2010 מצאו עודף של 12 מיליארד שקל בגביית מסים. במקום לקחת 4 מיליארד לצמצום החוב ו-8 מיליארד לטובת אותו ציבור שכל הזמן נפגע, מטילים מסים בעוד 12 מיליארד שקל", אמר עיני בראיון ל"גלובס", שפורסם אמש.

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות צפויה להתכנס ביום ה' הקרוב ותאשר את הצעת יו"ר הארגון, עופר עיני, להכריז על סכסוך עבודה במשק. הסכסוך יכלול הן את המגזר הציבורי והן את הפרטי, כך שלפחות בתיאוריה גם מקומות עבודה מאורגנים כמו בזק או מכתשים אגן השייכים לסקטור הפרטי, יכולים לשבות.

בהסתדרות בחרו שתי עילות רשמיות להכרזת הסכסוך: עליית המחירים במשק והתנגדות הממשלה להעלאת שכר המינימום, כפי שהוסכמה עם כל ארגוני המעסיקים.

מחר (ד') יתכנס שוב מטה המאבק המשותף להסתדרות, למעסיקים ולראשי השלטון המקומי, כדי להחליט על צעדי מחאה נוספים. בהסתדרות הבהירו כי לא מדובר במאבק רגיל של ארגון עובדים הכולל את הכלים הידועים של שביתות ועיצומים, אלא במאבק חברתי במובן הרחב, מה שצפוי לכלול הפגנות וצורות שונות של מחאה.

"אני חוזר וקורא לראש הממשלה לכנס אותנו כדי למצוא את הדרך להקל על השכבות החלשות ומעמד הביניים, שמוצאים עצמם חנוקים מול גזרות הממשלה", אמר היום עיני. על הצטרפותה של התאחדות הסטודנטים למאבק, אמר עיני: ."הצטרפותם מעידה על התחושות הקשות הקיימות בציבור בכלל ובציבור הצעירים בפרט. אין ספק שהתגבשה כאן חזית אזרחית וחברתית רחבה שאומרת לראש הממשלה ולשר האוצר 'עד כאן'. אני לא חושב שהם יכולים להתעלם מהקריאה הזאת".

ישי: אנו בפתח קריסה חברתית-כלכלית

סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, קרא הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו להוזיל את מחירי הדלק והמים ומציע לממן זאת באמצעות קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה.

לדברי ישי, "זו אחריות של הממשלה להגן על הציבור. אנחנו בפתח קריסה חברתית-כלכלית כוללת. צריך להתפכח מהעיוורון החברתי". ישי הזהיר כי "הקיום האישי בסכנה וראוי לבלום את הצונאמי".

יו"ר ש"ס אמר כי אם המהלך הזה לא יבשיל, בכוונת ש"ס ליזום שורה של הצעות חוק - גם אם הן יהיו בניגוד לעמדת הקואליציה.

"אני חש בסיורי בשטח כי הציבור לא יכול להמשיך ולספוג. ניסו לפגוע בפירות וירקות, מנסים לפגוע במים, פגעו בלחם, בדלק ובתחבורה הציבורית, בנסיעה ברכבת; לא נשארה שום חלק טובה שלא זכתה לחבטה הגונה שפגעה ישירות בבטן הרכה של אזרחי ישראל. מדובר בפצצה חברתית מתקתקת שאם לא ננטרל אותה כרגע יהיה מאוחר מדי", אמר ישי.

יחימוביץ': נתניהו באובססיה להורדת מס הכנסה

חברת הכנסת שלי יחימוביץ (עבודה) אמרה היום, בראיון לערוץ 10, כי ראש הממשלה נתניהו מתנער מאחריות כאשר הוא מפנה את חיצי הביקורת לפקידי האוצר. "זו מדיניות כלכלית שכתוב עליה בכתובת אש ביבי נתניהו", אמרה יחימוביץ', "הוא המציא אותה ב-2003 עם התוכנית הכלכלית להבראת המשק, שהשאירה כאן עוני נוראי".

לדברי יחימוביץ', "לנתניהו יש אובססיה להורדת מס הכנסה, שהוא דווקא מס צודק שלוקח יותר מהעשירים ולא לוקח בכלל מהעניים מאוד". לטענה, המחאה החברתית עשויה להגיע לרחובות משום שהפעם הדברים חלחלו גם למעמד הביניים. "מהפכות תמיד מתחילות ממעמד הביניים, לא מהעניים שאפילו לא יכולים להרים ראש ועסוקים כל היום בהישרדות", אמרה יחימוביץ'.

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי ויוזם המאבק, ציין כי "מחירי המים זינקו, הדלק לא מאפשר למשפחה לנסוע. אנשי הפריפריה לא יכולים להגיע למרכז. והכל באחריותה של הממשלה. מעמד הביניים מחזיק את המדינה והוא קורס".