"שלא כמו ג'קי מצא, את ראובן שיף אי-אפשר להאשים בתמימות"

מקורביו של רו"ח ראובן שיף לא מבינים איך הוא הסתבך בחשדות נגדו ■ "זה הבנאדם האחרון שהייתי אומר לו 'בוא קח 100 אלף שקל ותשחד מישהו'; הוא היה זורק אותי מכל המדרגות"

כאשר רו"ח ראובן שיף עשה אתמול (ג') בבוקר את דרכו לשדה התעופה, הוא לא תיאר לעצמו שיפגוש שם בנציגי המשטרה. במקום טיסה לחו"ל, הוא קיבל שבוע במעצר-בית.

המעצר של שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר ושותף באחד ממשרדי רואי החשבון היוקרתיים בארץ, הכה בתדהמה את מקורביו. "ראובן הוא בחור פיקח ונמצא הרבה שנים במגרש, הוא יודע מה אסור ומה מותר, ואם שואלים אותי, נכון שכל אחד יכול למעוד מעידה קטנה, אלא שכאן מדובר במשהו אחר, וזה לא נשמע לי סביר", אומר מקורב לשיף, שסירב - כמו שאר המרואיינים לכתבה זו - להזדהות בשמו.

לפי פרוטוקול המעצר, שיף (61) חשוד בעבירות של סיוע ללקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע והעלמת מס. על-פי החשד, הוא סייע ללקוחותיו, באמצעות מתווכים, לקבל הקלות מס בתמורה לשוחד.

בניגוד לרוב המעורבים בפרשה, שיף שוחרר למעצר-בית, ובקשת המשטרה להאריך את מעצרו נדחתה.

"לא מתאים לו"

שיף למד חשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל-אביב, ובתום הלימודים, התמחה במשרד ליובושיץ-קסירר ושות'. עם סיום ההתמחות הקים את משרד שיף-הזנפרץ ושות', שבראשו הוא עומד עד היום. המשרד, המונה כ-150 עובדים, חבר ברשת ראיית החשבון והייעוץ הבינלאומית RSM - הפירמה השישית בגודלה בעולם, עם מחזור כולל של יותר מ-3.8 מיליארד שקל.

בשנים 2006-2009 כיהן שיף בהצלחה רבה כראש לשכת רואי החשבון. לאחר התפוצצות פרשת רשות המסים ומעצרו של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, פנה אליו שר האוצר אז, רוני בר-און, בבקשה שימלא את התפקיד, אך הוא סירב.

בראיון ל"גלובס" אמר השבוע שיף, בטרם נעצר, כי העדיף להישאר במגזר הפרטי ולא לכהן בגוף ציבורי.

"אם מישהו היה אומר לי שהוא ניהל משא-ומתן עבור מישהו, זה בהחלט יכול להיות, הוא מוכשר בהצגת דברים. אני בהחלט הייתי שוכר את שירותיו במטרה שיפחית לי את נטל המס. אבל זה הבנאדם האחרון שהייתי אומר לו בוא קח 100 אלף שקל ותשחד מישהו; הוא היה זורק אותי מכל המדרגות. לכן זה לא נשמע הגיוני", אומר רואה חשבון המקורב לשיף.

אותו מקורב מוסיף: "ראובן עומד בראש משרד, הוא לא מתעסק בדברים הקטנים. זה נשמע בלתי סביר ולא מתאים - לא ליושר שלו וגם לא לשכל שלו".

בכיר בלשכת רואי החשבון מביע אף הוא פליאה. "זה ממש לא תפור עליו להסתבך בדבר כזה, הוא מאוד זהיר וחכם ויודע למשוך בחוטים, ואין לו מוטיבציה לעשות את זה, ללכלך את הידיים.

"למה הוא צריך לעזור ללקוח בשביל כסף? אני מאמין שהחשדות נגדו יתבררו, אם בכלל, כמשהו שולי. לא מדובר בג'קי מצא שהיה תמים והסתבך, את ראובן אי אפשר להאשים בתמימות".

מקורבים מספרים על אדם נעים הליכות המתאפיין ביחסי אנוש מעולים. "הוא בנאדם של אנשים, אין עובד בלשכת רואי החשבון שלא קיבל מראובן, בזמן כהונתו, טלפון ליום ההולדת", אומר מקורב לשיף. "הוא מקפיד לתת כבוד לאנשים. עם זאת, ראובן הוא איש קונקרטי, מאוד מקצועי".

"שמועה פורחת באוויר"

"צריך להבין שלפעמים על סמך עדות שמיעה לא מבוססת שנזרקת לחלל האוויר נבנים חשדות שמחובתה של המשטרה לבדוק אותם, ולאחר בדיקה הם מתבררים כלא יותר משמועה פורחת באוויר", אומר עורך דינו של שיף, ז'ק חן. ההוכחה לכך, לדבריו, היא סירובו של בית המשפט להיענות לבקשת המשטרה לעצור אותו.

- ומה שלומו של שיף?

"הוא לא יכול להרגיש טוב, בדיוק כמו שאף אדם לא יכול היה להרגיש טוב אחרי סערה כזו. עם זאת, הוא אדם שבטוח בצדקתו, הוא חזק.

"פגשתי אותו הבוקר, והוא בטוח שברגע שהוא יסביר את הדברים למשטרה - הם ישתכנעו שאין שום דבר שניתן לייחס לו, והפרשה תהיה מאחוריו".