דש: איזה מניות יזנקו בעקבות הכניסה לתל-דיב?

כלכלני דש ברוקראז' בדקו, לקראת עדכון המדד, איזה מניות צפויות להנות מזרימת כספים חיובית בעקבות העדכון ואיזה מניות יסבלו מזרימה שלילית שעלולה להביא לירידות בשעריהן

מדד תל דיב-20 עומד לשנות בקרוב את פניו. גם שמו של המדד עומד להשתנות והוא יקרא בפשטות תל-דיב. במקביל, מספר המניות המשתתפות במדד יעלה (הוא לא יהיה קבוע), בהשוואה ל-20 המניות המרכיבות אותו כיום.

כלכלני דש ברוקראז' בדקו, לקראת עדכון המדד, איזה מניות צפויות להנות מזרימת כספים חיובית בעקבות העדכון ואיזה מניות יסבלו מזרימה שלילית שעלולה להביא לירידות בשעריהן. זרימת הכספים תגיע מכיוון תעודות הסל החשופות למניות התל-דיב, אשר יצטרכו לקנות חלק מהמניות כדי להתאים עצמן לעדכון המדד ממש ביום העדכון. לפיכך, ישנם משקיעים שרוכשים את המניות לפני שתעודות הסל מבצעות את ההתאמות, במהלך שנקרא "front running".

בדש מציינים כי מדד התל-דיב צובר תאוצה בחודשים האחרונים על רקע התקופה, בה המשקיעים מחפשים עוגנים יחסית דפנסיביים המחלקים דיבידנדים. יתרונם של עוגנים אלה בא לידי ביטוי בכך שתשואת הדיווידנד הממוצעת שהם צפויים להעניק בשנה הקרובה לפעמים גבוהה משמעותית מאשר תשואה לפדיון של האג"ח של אותן החברות.

הבורסה המקומית נוקטת בצעד חכם מאד בתקופה זו ובוודאי גם לעתיד כאשר היא מגדילה את כמות המניות במדד מ-20 לתקרה לא מוגבלת אבל עם תנאי סף חשובים. דירקטוריון הבורסה מבקש להרחיב את אוכלוסיית המדד ולייצבה לאורך זמן ע"י הפחתת המשקל של כל מניה במדד והקטנת התנודתיות שלו.

השינויים ייכנסו לתוקף ב-3 באפריל והמועד הקובע לעדכון יחול ביום ג', 15 במארס. בניגוד להיום, עדכון המדד יתבצע רק פעם בשנה ולא פעמיים, כך שהתחלופה תשפיע פחות על שערי המניות הקטנות בו.

מבדיקות שביצעו בדש ברוקראז', ואשר הגיעה לידי "גלובס", מעריכים כלכלני החברה כי ההיקף הכספי של תעודות הסל וקרנות הנאמנות העוקבות אחרי המדד הנ"ל נע בין 900 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל. באופן טבעי, על רקע השינויים הצפויים בו, המדד צפוי לסבול ממימושים בתקופה הקרובה עד ליום הקובע, כאשר לאחר מכן הוא אמור להתייצב וליהנות מהגדלת הסחירות בו, מעריכים בדש.

עוד מציינים בדש כי ההיקף הכספי העוקב אחר המדד החדש ילך ויגדל באופן משמעותי לאחר העדכון. מכיוון שמשקל המניות במדד זה שווה בין כולן, כמובן שאותן מניות קטנות יחסית הסובלות ממחוזר יומי נמוך, אמורות ליהנות מכניסתן למדד זה.

בטבלה מפורטים השינויים במדד התל-דיב לעומת מדד תל-דיב 20 הקיים כיום. כלכלני דש פירטו את המניות שיישארו במדד ואת אלה שיתווספו אליו כמו גם את ההיקף הכספי המשוער שיצא או ייכנס לכל מניה. עוצמת הביקוש או ההיצע במניות הנ"ל מושפע מכמות הכסף העוקב לעומת המחזור היומי הממוצע.

תל-דיב חדש
 תל-דיב חדש

כפי שניתן לראות, מניות כמו מעברות , סלע נדלן אשטרום נכסים עלולות לספוג היצעים גדולים במיוחד ביחס למחזור היומי הממוצע במניה. גם במניות ריט 1 , פורמולה ונטוויז'ן קיים חשש דומה. מנגד, מניות אלון רבוע כחול , אלקטרה , בריטיש ישראל , נכסים ובנין ומבני תעשיה צפויות להנות מזרימה ערה של כספים.