אירופה ננעלה בירידות שערים בעקבות זינוק הנפט בכ-6%

(עדכון) - מחריפות המהומות בלוב, המייצאת 1.6 מיליון חביות נפט מדי יום ■ מחיר הנפט מזנק ל-91 דולר לחבית ■ גולדמן זאקס: הנפט יכול לדהור גם ל-100 דולר לחבית

החרפת המהומות בלוב מקפיצה את מחיר הנפט והשפיעה גם על הבורסות מסביב לעולם: הבורסות באירופה ננעלו בירידות שערים היום (ג') כשברקע וול סטריט נסחרת בירידות שערים של עד 2.49%. הסיבה: מחיר הנפט מזנק בכ-6.4% לרמה של 91.72 דולר לחבית על רקע המהומות בלוב, אחת מייצואניות הנפט הגדולות בעולם ומי שמספקת מדי יום כ-1.6 מיליון חביות נפט, המהוות 3%-4% מתצרוכת הנפט העולמית. אנליסטים בגולדמן זאקס מעריכים כי מחיר הנפט יכול להגיע גם ל-100 דולר לחבית.

בלוב, המפגינים ממשיכים להתעמת גם היום עם כוחות הצבא והמשטרה של מועמר קדאפי. ביממה האחרונה נהרגו כ-300 אזרחים בהפגנות. בנוסף, דווח על ניסיון כושל של גנרל לובי להתנקש בחייו של מועמר קדאפי.

מניות חברות התעופה באירופה היו היום בחזית הירידות כיוון שהזינוק במחיר הנפט עלול לפגוע בהן קשות עקב ייקור הדלק הסילוני. מבין מניות התעופה הבולטות נציין את אייר פראנס ואיזי ג'ט. קרדיט סוויס הודיעה במהלך היום כי היא מורידה את הצפי לרווחים בחברות התעופה בין היתר בגלל מחירי הנפט העולים.

גם מניות הבנקים נסחרו בירידות חדות, כמו למשל סוסייטה ז'נרל או קרדיט אגריקול.

מניות החברות העוסקות בייצור נפט ריכזו עניין, ביניהן Total Sa ו-BP .

ירידות חדות גם באסיה

השווקים באסיה ננעלו היום גם כן בירידות חדות - לא רק בשל המהומות בלוב אלא גם בגלל רעידת האדמה החזקה שפקדה את ניו זילנד, אשר בעקבותיה נפל הדולר הניו-זילנדי. גם הזינוק במחיר הנפט העיק על הבורסות במזרח. מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק לבורסות במזרח הרחוק, נפל בכ-2% לאחר שבשבוע שעבר הוא ירד ב-3%.

שוקי המזרח הושפעו גם מהורדת תחזית הדירוג של יפן ע"י סוכנות הדירוג מודי'ס. סוכנות הדירוג קבעה אופק "שלילי" לאג"ח של המדינה בטענה ש"גוברת הדאגה שהמדיניות הכלכלית והפיסקלית לא ישתפרו במידה מספקת כדי לעמוד ביעדי הממשלה ויביאו להגדלת החוב, שגם כך כבר מצוי הרבה מעבר לרמה הקיימת בכלכלות מתקדמות אחרות".

הורדת דירוג זו מצטרפת למהלך דומה בו נקטה סוכנות הדירוג S&P לפני מספר חודשים, אז הורידה את דירוג האשראי של יפן לרמת AA מינוס (לעומת AA קודם לכן).

מניות חברות התעופה נפלו היום במסחר בבורסות אסיה על רקע הזינוק במחיר הנפט, Air chaina ו-Singapore Airlines יורדות בשיעור חד.