הנפט מזנק; לוב הפסיקה אספקת הנפט והגז לאירופה

מחיר הזהב השחור מזנק ב-5.6% ל-94.7 דולר לחבית ■ לוב מייצרת 1.6 מ' חביות ביום, כ-3%-4% מסך הצריכה העולמית ■ שר הנפט הסעודי מנסה להרגיע: "אנו נגן על ההספקה"

התערערות שלטונו של העריץ הלובי, קדאפי ומרחץ הדמים ברחובות הערים המרכזיות של לוב, יצרנית הנפט הגדולה ביותר באפריקה, הזניקו היום (ג') את מחירו של החוזה העתידי על הנפט הגולמי למסירה במארס ב-5.6% ל-94.7 דולר לחבית. החוזה הסחיר יותר, לחודש אפריל זינק מוקדם היום ב-9.2% לרמה של 97.9 דולר לחבית.

לוב, המייצרת מדי יום 1.6 מיליון חביות נפט ומייצאת כ-1.1 מיליון חביות נפט מדי יום, הודיעה מוקדם יותר כי היא מפסיקה זמנית את אספקת הנפט והגז הטבעי לאירופה בשל "כוח עליון". ייצור הנפט הלובי מהווה 3%-4% מסך הצריכה העולמית.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, נובו טנקה אמר היום "מחיר של 100 דולר לחבית - רע מאד מאד לצמיחת הכלכלה העולמית, במיוחד לכלכלותיהן של המדינות המתפתחות כגון הודו, סין ואפריקה. זוהי הדאגה המרכזית שלנו" והמליץ לצרכנים ולמדינות המייבאות נפט להשתמש בחוכמה בנפט. לדבריו "לגז הטבעי יהיה פוטנציאל ענק בעתיד, כמו גם לאנרגיות מתחדשות, אנרגיה אטומית וכל דבר אחר. עלינו להשתמש בכל האלטרנטיבות האפשריות על מנת להפחית את הסיכון הטמון בהישענות רבה מדי על הנפט".

היום דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי יצרנית הנפט והגז הגרמנית, BASF, אחת החברות הגדולות הפועלות בלוב הודיעה כי היא מפחיתה בכ-100 אלף חביות את היקף הייצור שלה בלוב. זאת לאחר שאתמול דווח על הפסקת פעילות האקספלורציה של BP והפסקת פעילות הייצור של חברות בינ"ל נוספות, כמו גם של חברת הנפט המקומית.

בבלומברג מעריכים כי יצרנית הנפט האיטלקית ENI SpA, אשר פועלת בלוב ב-41 השנה האחרונות, תחת שלטונו של קאדפי, תהיה המפסידה הגדולה ביותר מהתעצמות המהומות במדינה. איטליה, אשר לוב היתה בעבר קולוניה שלה, הינה המשקיעה הגדולה ביותר בלוב וחברת הנפט האיטלקית נמצאת בחזית עם ייצור של קרוב ל-250 אלף חביות ליום, שהם כ-14% מסך יצור הנפט הלובי. מניותיה של Eni ממשיכה ליפול גם היום בבורסה האיטלקית לאחר שצנחה אתמול לשפל של 19 חודשים.

על מנת לנסות ולרכך את הפאניקה, אמר היום שר הנפט של ערב הסעודית, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, בראיון לרשת CNBC "אנו נגן על ההספקה". לדבריו, "ערב הסעודית לא תאפשר לשום הפרעה להספקה מהמזרח התיכון להשפיע על ההיצע העולמי". והוסיף, "המשקיעים לא צריכים להגיב לפרמיית הסיכון. כשפורצת אש בבית, פאניקה מובילה לאסון. אתם צריכים לשלוט בעצמכם ולפעול באופן רציונלי ולפנות למקומות הבטוחים".