בנק מזרחי טפחות: האם פרי יעזוב ומי יחליף את יונס?

בעיתוי לא מקרי התפקד יעקב פרי, יו"ר מזרחי טפחות, למפלגת קדימה ■ אם הוא אכן ישלים את המעבר לפוליטיקה, ייתכן שהוא יפתח בכך דווקא את הקרב על כסאו של המנכ"ל, אלי יונס

פרשנים פוליטיים טוענים בתוקף שממשלת נתניהו השנייה לא תוציא את ימיה. הפילוג במפלגת העבודה לצד הצרות של אביגדור ליברמן יביאו לנפילתה ולהקדמת הבחירות למחצית הראשונה של 2012. כן, אתם עדיין במדור הבנקים של "גלובס", לא התבלבלתם בעמוד. מיד תיווכחו שהדברים קשורים.

יו"ר מזרחי טפחות מאז 2003 הוא יעקב פרי, בעבר ראש השב"כ ומנכ"ל סלקום. לפני כמה שבועות התפקד פרי למפלגת קדימה, צעד שהודלף מיד למהדורה המרכזית, עתירת הרייטינג, של ערוץ 2. "ההתפקדות למפלגת קדימה היא צעד אזרחי של הבעת דעה ותמיכה בדרך פוליטית מסוימת, אך אין לה שום משמעות פרקטית", נמסר למחרת מטעמו של פרי.

האם פרי באמת נתקף לפתע בתחושת הזדהות עצומה עם דרכה של ציפי לבני ובחר להביע אותה באמצעות התפקדות מתוקשרת היטב לקדימה, או שהוא פשוט מעוניין לעבור לפוליטיקה ולהתמודד ברשימת קדימה לכנסת?

בסביבתו מכחישים את האפשרות השנייה. מקורבי פרי הדגישו כי "אם הוא היה רוצה להתמודד הוא היה אומר זאת במפורש". אבל לנו זה נשמע מוזר. במשך יותר מעשור רודפות מפלגות אחרי פרי כדי שיצטרף לשורותיהן, והוא דחה את כל ההצעות ונותר במגזר העסקי. אז מה קרה פתאום שגרם לו להצטרף למפלגת האופוזיציה העיקרית, ומדוע דווקא עכשיו?

יכול להיות שהכול קשור לסעיף 17 בתקנון קדימה. הסעיף הזה קובע פרק זמן מינימלי לחברות בתנועה לפני התמודדות. "הזכות לבחור ולהיבחר למוסד שהתנועה מיוצגת בו, נרכשת על ידי תקופת הכשרה בת 13 חודשים רצופים", נכתב בו. במילים אחרות, התפקדותו של פרי כעת תאפשר לו להתמודד על מקום לכנסת מטעם קדימה החל מפברואר 2012. וזה במקרה מועד הסמוך לתקופה שבה מעריכים פרשנים פוליטיים כי יתקיימו הבחירות הבאות. אגב, בעיתוי דומה התפקדו לקדימה גם דן חלוץ, אליק רון וגלעד שרון.

אז האם אחרי 29 שנים בשב"כ ועוד 16 שנים במגזר העסקי, מכין פרי בן ה-67 את הקרקע לקריירה השלישית שלו - פוליטיקה? ואם כן, האם זה משנה לגבי המשך כהונתו כיו"ר מזרחי טפחות?

כל עוד פרי יהיה רק חבר מפלגה מהמניין מבלי לשאת בתפקיד כלשהו, אין בעיה. אבל אם הוא ייבחר לכנסת או ימלא תפקיד ביצועי מטעם קדימה הוא יצטרך לעזוב את הבנק. או אז יקלע אלי יונס לדילמה.

מקרה דיסקונט יחזור על עצמו?

אלי יונס (59), מנכ"ל מזרחי טפחות, נחשב למנכ"ל בנק מוצלח מאוד, ומככב שנה אחרי שנה ברשימת המנהלים הטובים ביותר בישראל. יונס נמצא בתפקיד מאז שנת 2004, וחוזה ההעסקה שלו מסתיים רק ב-2014. חילופי יו"ר בבנק אמנם אינם מונעים בהכרח את המשך כהונתו כמנכ"ל, אבל סיום תפקידו של פרי ישנה את הכללים, ולא בהכרח לשביעות רצונו של יונס.

כיום נהנה יונס מחופש פעולה מלא, ורגיל שהכול בבנק נעשה כדברו. אבל לאחר עזיבתו של פרי הוא ימצא את עצמו עם יו"ר פעיל מעליו. שלא כמו פרי, היו"ר החדש יכהן במשרה מלאה, ונוהל "בנקאי תקין 301" יטיל עליו מטלות משמעותיות. חיכוכים עתידיים בינו לבין יונס הם לכן בגדר תרחיש סביר. בנק דיסקונט כבר הדגים לנו מה קורה כאשר יו"ר שרוצה למלא תפקיד פעיל נתקל במנכ"ל עצמאי שלא אוהב שמתערבים לו.

יונס יכול לנסות ולהשפיע על זהות היו"ר כך שימונה אדם איתו הוא יוכל להסתדר בקלות, אבל גם כאן יש הימור. לך תדע איך באמת יתנהג היו"ר לאחר שיכנס לתפקיד. לכן, ייתכן שיונס יבחר בפתרון הפשוט, ואחרי שמונה שנים כמנכ"ל יבקש להפוך ליו"ר בעצמו. במזרחי טפחות, בניגוד לבנק לאומי, אין מניעה חוקית שהמנכ"ל יהפוך ליו"ר ללא תקופת צינון.

אלדד פרשר הוא המועמד המוביל?

כיו"ר תהיה ליונס השפעה מכרעת על מינוי המנכ"ל החדש, ואפשר כבר לסמן שלושה מועמדים אפשריים: אלדד פרשר, שמעון גל ושוקי אורן. שלושתם ראויים, שלושתם הצליחו בתפקידים שביצעו, ושלושתם הלכו והולכים עם יונס כברת דרך.

שוקי אורן (51), כיום החשב הכללי, היה סגן החשכ"ל כשיונס היה חשכ"ל. לאחר פרישתו מהאוצר הוא הצטרף ליונס, שהיה אז מנכ"ל בנק כללי (אינווסטק), ומילא שם שמונה שנים תפקידים שונים, מתוכן חמש שנים תחת יונס.

הבעיה של אורן היא לוח הזמנים. כהונתו כחשכ"ל מסתיימת בסוף השנה, והוא מחויב בצינון של שנה. כך שאורן לא יוכל לקבל תפקיד במגזר העסקי לפני ינואר 2013. ייתכן מאוד שעד אז הרכבת כבר תצא מהתחנה.

גם שמעון גל (53) עשה מסלול ארוך עם יונס. הם היו יחד במשרד האוצר, ובשנת 2004, כאשר יונס הגיע למזרחי, גל הצטרף אליו. תחילה כיהן כראש חטיבת החשבות, ובהמשך כראש החטיבה העסקית, עד שבשלהי 2009 עבר לתפקיד ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים.

אך בהקשר של גל עולה השאלה האם הוא רלוונטי בכלל. האירועים האחרונים בבנק הפועלים ממצבים אותו כדמות מפתח בבנק, עם סיכויים להיות מס' 2 רשמי וממלא מקום מנכ"ל, אם לא מעבר לכך. בנסיבות אלו ברור כי גל יעדיף את הפועלים על פני מזרחי טפחות.

המועמד השלישי הוא אלדד פרשר (47), ראש החטיבה הפיננסית במזרחי טפחות, האחראי גם על הפעילות הבינלאומית והפרטית של הבנק, וחבר ועדת האשראי העליונה. פרשר, בעבר המשנה לחשב הכללי, הגיע למזרחי טפחות מיד לאחר פרישתו מהאוצר. הוא נחשב ליד ימינו של יונס ומקורב מאוד אליו.

ויש גם מועמד רביעי, ישראל אנגל (60). אנגל היה מס' 2 בטפחות, ולאחר המיזוג עם מזרחי מונה בשנת 2005 למנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי טפחות, תפקיד מפתח בבנק קמעונאי שעיקר רווחיו מגיעים ממשכנתאות. אנגל אמנם פחות ססגוני מאחרים, והפרופיל התקשורתי שלו נמוך יחסית, אבל הוא נחשב לאיש מקצוע, ובתוך הבנק הוא דמות חזקה ומשפיעה.

אז מה יקרה עם פרי? מי יחליף את יונס, והאם הוא יעזוב בכלל את כסא המנכ"ל? בינתיים אין לנו תשובה, אבל לא נופתע אם ביום שבו שיתבקש יונס להצביע על מחליפו, הוא יבחר באלדד פרשר.