מיוחד: "אבירי הנזילות" של וול סטריט חושפים ביצועים

הברוקר Knight חושף: ע"י מערכות מבוססות אלגוריתמים המאתרות הזדמנות אופטימליות - ממוצע עלות הזליגה אצלו נמוך מ-5 סנט לדולר, לעומת 40-15 סנט לד' אצל המתחרים

לאדם מן הישוב בטח לא יאמר השם Knight דבר, אך כל מי שרגלו דרכה ב-15 השנה האחרונות בדסק ני"ע הזרים שבחדרי העסקאות, ודאי מודע לפעילות הערה שמרכזת חברת ברוקראז' זו במניות, באופציות, באג"ח ובמט"ח בשוק האמריקני בפרט ובשווקים הגלובליים בכלל.

כיום נחשב הברוקר האמריקני נייט לספק הנזילות המוביל בשוק האמריקני המשמש כעושה שוק ב-19 אלף מניות בארה"ב. באמצעותו מקבלים שירותי ביצוע 2,700 בנקים, גופים מוסדיים, ברוקרים ולקוחות נוספים מרחבי העולם, בהם גם ישראליים. במסחר בני"ע מסוג ADR מוביל נייט את השוק עם נתח של 17%. ברבעון השלישי של 2010 נסחרו מדי יום 7.5 מיליארד מניות באמצעות נייט, שהן 19.3 מיליון מניות שהחליפו ידיים מדי דקה. החברה פועלת באופן אינטנסיבי גם במסחר בשווקים באירופה ובמזרח הרחוק.

על מנת להבין את סוד הקסם של "אבירי הנזילות" פגשנו 3 מבכירי החברה, שניים מהם ישראלים: מוטי איפרגן המשמש כדירקטור בחברה המנהל את תחום המכירות למוסדיים בצפון אמריקה מזה עשור וטל הפרנס, מנהל האסטרטגיות של החברה בשלוחת המזרח הרחוק והשלישי הוא ג'ו וולד, בן ישראלים, אשר משמש גם הוא כדירקטור בחברה ואחראי לטכנולוגיה הייחודית המתמחה בפיתוח אסטרטגיות מסחר אלגוריתמיות ופיתוח תוכנות לגישה ישירה לשווקים. השלושה הגיעו למרתון פגישות עם בנקים וגופים מוסדיים בישראל.

איפרגן מציין כי "המטרה המוצהרת של הביקור הנוכחי בישראל היא הרחבת והעמקת הפעילות הקיימת מזה כ-10 שנים עם הגופים המוסדיים בישראל, אשר תאפשר לגופים הותיקים והחדשים, בהם בנקים מובילים וגופים מוסדיים ישראליים, לקבל שירותי ברוקראז' בני"ע זרים ברמה אחרת, תוך שיפור משמעותי בתוצאות שיוכלו להציג ללקוחותיהם הסופיים". לדבריו "לשוק הישראלי ולשחקנים המובילים בו יש שם מעולה ברחבי העולם, ואין כל סיבה שלא יזכו לשירותי הברוקראז' המובילים בעולם".

מונעים דליפות מיותרות

היכולת של נייט להציע כיום את רמת הנזילות הגבוהה ביותר בשוק, בשילוב עם הטכנולוגיה הייחודית מבוססת האלגוריתמים שעל התאמתה לתנאי השוק ולדרישות הלקוחות עובדים מדי יום 50 מתכנתים, הן שמאפשרת לה להגיע לביצועים אופטימליים שחוסכים כסף רב ללקוחות. ג'ו וולד מסביר כי "המערכות של נייט יודעות לטפל בהוראות גדולות שמזינים הלקוחות למערכות המסחר מבוססות האלגוריתמים של החברה, והן מפוצלות לנתחים קטנים אשר ביצוען מותאם למצב השוק בכל רגע נתון והן נמשכות על פני זמן - בכך נמנעות תזוזות מיותרות בשער ני"ע ונמנעת חשיפת הפוזיציה של הלקוח".

וולד מסביר כי "העלות של עסקה בני"ע מורכבת מעלות חיצונית שהיא העמלה, ומהעלות הפנימית הקשורה לאיכות הביצוע. הברוקרים נמדדים כיום על ידי הלקוחות בשיעור ה-Slippage או הזליגה בביצוע, או במילים אחרות בכמה יזוז מחיר ני"ע כתוצאה מהזרמת הוראת הקנייה או המכירה". לדברי השלושה "נייט פועלת באופן שקוף ואין לה בעיה לחשוף כי בזכות המערכות המאתרות את ההזדמנות האופטימליות, ממוצע הזליגה שלהם נמוך מ-5 סנט לכל דולר סחיר, זאת לעומת ממוצע זליגה שנע בין 40 ל-15 סנט לדולר אצל המתחרים". ואיפרגן מדגיש כי "חיסכון זה מגיע ישירות ללקוחות, מקטין את עלויות הביצוע ותורם לשיפור התשואה - גורם מרכזי בעבור השחקנים המוסדיים בשוק אשר מנסים בכל כוחם להכות את השוק ולהפגין ביצועים משופרים ביחס למתחרים בעבור הלקוחות".

נציין כי כשמכפילים מספר הזה בהיקף העסקאות המבוצעות מדי יום בנייט מתקבל סכום אדיר שמצביע על יעילות הביצוע שמהווה את מקור המשיכה לנייט בעיניי הלקוחות המקצוענים בשוק ההון הגלובלי, כגון בנקים, קרנות הנאמנות, מנהלי תעודות סל, קרנות גידור, קופות גמל וקרנות פנסיה.

פוקר בבריכות חשוכות

בשנים האחרונות התפתח מאד המסחר גם מחוץ לבורסות וכיום כ-15% מהמסחר בני"ע נעשה במאגרי הוראות הנקראים Dark Polls או בריכות חשוכות, כ-30 מהן פועלות כיום בארה"ב לצדן של הבורסות המוסדרות, שגם מספרן גדל וכולל כיום עוד בורסות, פרט לאלו המוכרות כגון נאסד"ק ו-NYSE. המערכות של נייט פועלות בכל אחד מהשווקים הנ"ל ובכך מסוגל הברוקר להגביר את יעילות הביצועים של הלקוח, תוך שמירה על האנונימיות שלו.

לדברי טל הפרנס: "זה כמו משחק פוקר. אף אחד לא רוצה לחשוף את עצמו, את היקף העסקה אותה הוא מעוניין להוציא אל הפועל או את המחיר אותו הוא מוכן לשלם. אתה יכול לראות הוראה קטנה לרכישת מניות ב-100 דולר, אבל החוכמה היא שמי שיושב בשולחן לא יכול לדעת אם היא חלק מהוראה המכילה עניין ברכישת מניות במיליוני דולרים או שזו עסקה בודדת, יכולת ההסתרה הזו עוזרת ללקוחות שלך לשמור על 'פוקר פייס' ולנצח את השוק".

וולד מדגיש כי "הטכנולוגיה המציעה אופטימיזציה של ביצועים בשווקים מרובים ובנכסים מרובים ניתנת לכל לקוחות החברה כחלק מהשירות השוטף. בנוסף על כך, ישנם גופים אשר סוחרים על פי אלגוריתמים שכתבו בעצמם, אשר נותנים להם איתותים מתי וכמה לקנות או למכור בשוק ואת אותם כלי אלגו טריידינג מאפשרת להם נייט להטמיע במערכותיה תוך שמירה על חיסיון מלא".

לא "להיתקע" עם סחורה

המובילות של נייט במסחר ב-ADR רלוונטית מאד למי שמעוניין לסחור במניות ישראליות בוול סטריט, אשר רבות מהן מוגדרות כ-ADR. רבות מהן סובלות מהיקפי מסחר נמוכים ומשקיעים רבים נמנעים מלהשקיע בהן על מנת שלא "להיתקע" עם סחורה כשירצו לצאת מהפוזיציה אשר תביא לירידה במחיר המניה. "לנייט יש אפשרות לספק נזילות גבוהה בהרבה מההיצע או הביקוש המוצג על גבי המסכים. אם מישהו רוצה לרכוש או למכור בלוק של מניות שכאלו בלי להזיז את השוק יותר מדי - כנראה שאנחנו הגוף שיכול לעזור לו בצורה הטובה ביותר" אומר איפרגן.

תחום נוסף בו בולטת החברה כיום הוא המסחר בתעודות סל, שגדל באופן דרמטי בשנים האחרונות ומאפשר כיום למשקיעים להגיע ביתר קלות ובצורה הזולה ביותר למדינות או לענפים שנחשבו פעם לבלתי ניתנים להשקעה. איפרגן מציין כי בנייט פועל צוות ייחודי מול מנהלי ה-ETF אשר עוזר להם ביצירתה ובהקטנתה של הפוזיציה בה מחזיקה תעודת הסל, בהתאם לביקוש ולהיצע המוזרמים מהלקוחות בשוק באופן רציף. זאת, בעזרת המערכות הממוחשבות של נייט המעודכנות באופן שוטף ומאפשרות מסחר בני"ע מהן מורכבת ה-ETF תוך שמירה על היחסים ביניהן באופן מדויק וביעילות המרבית.