בשורה טובה לשותפות "תמר": חברת החשמל מתכננת להרחיב את רכש הגז במיליארדי דולרים

החברה תגדיל משמעותית הייצור באמצעות גז טבעי; הכמות עשויה להגיע ל-4.5 עד 5 BCM לשנה ■ הסיבה: ייצור חשמל בגז זול מייצור בפחם ■ היקף העסקה עשוי להגיע ל-9.5 מיליארד דולר ■ יו"ר חברת החשמל: "היקף ייצור החשמל בגז יכול להגיע לעד 80% מסך ייצור החשמל"

חברת החשמל מעוניינת להגדיל משמעותית את כמויות הגז שתרכוש מספקי הגז הישראלי, כך נודע ל"גלובס". כתוצאה מכך צפוי לגדול גם היקף העסקה בין חברת חשמל לשותפות ב"תמר" במיליארדי דולרים נוספים. בינואר 2010 נחתם בין חברת החשמל לשותפות ב"תמר" מכתב כוונות לאספקה של 2.7 BCM גז טבעי בהיקף כולל של כ-9.5 מיליארד דולר.

לאחרונה פורסם כי השותפות מבקשות לשנות את מנגנון ההצמדה שנקבע, באופן שיביא להתייקרות ניכרת בהיקף הכולל של העסקה. כעת מתברר כי גם כמות הגז שתרכוש חברת החשמל צפויה לגדול משמעותית, ותגיע לפי הערכות ל-4.5 עד 5 BCM לשנה.

לא בגלל מצרים

רצונה של החברה להגדיל את כמות הגז אינו קשור לבעיות באספקת הגז ממצרים על-ידי חברת EMG, אלא נובע מהחלטה אסטרטגית של החברה להגדיל את השימוש בגז טבעי, בין היתר, על רקע עלייה חדה במחיר הפחם בעולם. מחיר הפחם לטונה עלה בשנתיים האחרונות כמעט פי שלושה, והפך את הייצור בגז טבעי, לראשונה, לזול בהרבה מייצור חשמל מפחם.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, הפתיע בשבוע שעבר כשדיבר לראשונה על רצונה של חברת החשמל להכפיל את היקף ייצור החשמל בגז טבעי מ-40% כיום ל-80%. "היקף ייצור החשמל בגז טבעי יכול להגיע לעד 80% מסך ייצור החשמל", אמר רון-טל בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, "ובלבד שנשמור על היתרות האסטרטגיות הנדרשת בעיקר בהולכה".

מדובר בשינוי של ממש במדיניות חברת החשמל, לאחר שבשנה החולפת הזהיר מנכ"ל החברה היוצא, עמוס לסקר, מספר פעמים מפני הסתמכות מוגזמת על הגז הטבעי. השימוש בגז טבעי לייצור חשמל מוגבל כיום ל-40% בהתאם לתקרה שקבעה הממשלה.

צריכת הגז הנוכחית של חברת החשמל מגיע ליותר מ-4 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה. מאוקטובר ועד להפסקת הזרמת הגז ממצרים, סיפקה EMG למעלה ממחצית הכמות והיתרה סופקה ממאגר מארי B של קבוצת ים תטיס של דלק ונובל אנרג'י. מאז הפסקת הזרמת הגז המצרי לפני כחודש, הכפילה ים תטיס את קצב ההזרמה, והיתרה מסופקת על-ידי הגברת השימוש בפחם, סולר ומזוט הנחשבים לדלקים יקרים ומזהמים.