בזק הסתירה מהציבור תקלה ברשת הטלפוניה

גם הפעם מערכת הגיבוי לא פעלה ■ רק בעקבות פניית "גלובס" עודכן משרד התקשורת ■ בזק לא דיווחה על התקלה לבורסה, כפי שאירע בתקלה הקודמת, ולא למשרד התקשורת

תקלה חמורה ברשת הטלפוניה של בזק (ברשת ה-NGN) אירעה שוב בלילה שבין שבת לראשון. משום שהתקלה אירעה בשעת לילה מאוחרת ונמשכה כשעתיים לערך, היא כמעט ולא הורגשה, אך בשורה התחתונה התוצאה, שלפיה הרשת אינה מגובה כפי שמצופה ומערכות גיבוי אינן נכנסות לפעולה אוטומטית במקרה של תקלה חמורה, מעוררת מחשבה ומדאיגה מאוד.

מה שחמור בעניין הוא שבזק לא דיווחה על התקלה, לא בצורה פומבית לבורסה, כפי שאירע בתקלה הקודמת שאירעה לפני כחודש וחצי, ולא למשרד התקשורת, וזאת מתוך תקווה שהיעדר תוצאה של נזק מוחשי, יעלים אותה והיא לא תידרש לתת הסברים.

התקלה הפעם אירעה במסגרת שדרוג שערכה החברה במתג הלקוחות (Class 5) לטלפוניה מתוצרת נטסנטריקס של חברת קומברס. מתג החברה נדרש לשדרוג מעת לעת, ואחרי התקלה האחרונה לפני חודש נקטה החברה משנה זהירות על מנת למנוע תקלות, ואף עיכבה ועצרה כמה פעמים את השדרוג באמצע על רקע חשש לתקלה.

בסופו של דבר הנפילה אירעה בשעת לילה מאוחרת, כנראה באזור השעה 3:00, ומערך הטלפוניה נפגע קשות, עד השעה 6:00 בבוקר שבה הצליחה בזק להרים את המתג מחדש.

כאמור, התקלה האחרונה של בזק באה לאחר התקלה האחרונה לפני חודש, שאירעה על רקע עבודות שבוצעו במערכת הניהול של מתגי המפעילים (Class 4). תקלה זו הפילה את רשת הטלפוניה למשך 4-5 שעות ופגעה במיוחד ביכולת של הציבור להתקשר למוקדי חירום.

בין התקלות אין קשר, אך ניתן להעריך כי אם יהיו תקלות בסדרי גודל שישפיעו על הרשת בצורה כלל-ארצית - החברה לא תוכל לשבת בחיבוק ידיים ולהגיד שמדובר באירועים נקודתיים.

כתוצאה מהתקלה הגדולה הוחלט בבזק להעביר את כל מספרי מוקדי החירום (משטרה, מד"א, מכבי אש) למערכת הטלפוניה הישנה, עד למועד לא ידוע. החברה גם פיצתה את כל הלקוחות בדקות חינם, אך היא לא תעשה זאת הפעם, משום שלא נגרם נזק בגלל השעה המאוחרת.

בחטיבת ההנדסה נערכים בימים אלה שינויים במסגרת תהליכי פרישה, ועל רקע זה קיימת מתיחות גדולה בחטיבה, ומעריכים כי זו הסיבה לכך שדבר התקלה הודלף.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות פניית "גלובס" החליטה בזק לעדכן את המשרד בדבר התקלה.

מבזק נמסר בתגובה כי "בעקבות שדרוג ברשת בזק בשעות הלילה, התרחשה פגיעה בשיחות שהיא ספיח ישיר של השדרוג, וטופלה במהירות ובאופן מלא. שדרוג הרשת הינו חלק מהרחבת השירותים המתקדמים שמציעה בזק, וכתוצאה מהגידול בכמות הלקוחות המחוברים לשירותים אלה. עבודות יזומות מבוצעות ברמה יום-יומית, והן מתואמות בכוונה לשעות הלילה, בזמן שהפעילות על הרשתות זניחה".

תקלות חמורות
 תקלות חמורות