מכירת מניות EMG כבר הניבה ליוסי מימן 350 מיליון דולר

התקפות הטרור על תחנת המדידה של EMG בצפון סיני הפילו את מניית אמפל ב-32% מאז סוף ינואר

סוף השבוע האחרון אמור היה להיות משמח עבור בעלי המניות בחברת ההשקעות אמפל , על רקע השלמת מכירתה של חברת התקשורת 012 סמייל לפרטנר.

העסקה מהווה סיבוב מזהיר עבור משקיעי אמפל: שנה אחת בלבד לאחר שרכשה את 012 סמייל מידי שאול אלוביץ', היא מכרה את חברת התקשורת לפרטנר תמורת 650 מיליון שקל, מכירה שתניב לה רווח הון של 220 מיליון שקל לפני מס, ותשואה של יותר מ-100% על ההון העצמי שהושקע בעסקה. חלקו של הרווח ייכנס כבר לדוחות הרבעון הרביעי של 2010 וחלקו האחר לדוחות הרבעון הראשון של 2011.

אלא שעל השלמת העסקה המוצלחת מעיבה עננה גדולה בדמות המשך העיכוב באספקת הגז ממצרים. אמפל, חברת ההשקעות שבשליטתו של איש העסקים יוסי מימן (המחזיק כ-62% מהון החברה), חולשת על 12.5% ממניות ספקית הגז המצרית EMG שהקימה צינור גז מאל-עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. השנה הייתה אמורה החברה להתחיל לחלק דיבידנדים.

את המניות ב-EMG רכשה אמפל מידי מימן עצמו בשנים 2005-2006 תמורת כ-260 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד דולר ל-EMG. זאת, בנוסף לכ-90 מיליון דולר שהזרימו לידיו הגופים המוסדיים תמורת 4.3% מהמניות. כך שבסה"כ גרף מימן - באמצעות חברת מרחב הפרטית - כ-350 מיליון דולר ממכירת מניות של ספקית הגז המצרית, בעיקר לחברה הציבורית שבשליטתו.

אספקת הגז ממצרים לישראל הופסקה כבר בתחילת פברואר - בסמוך לפרוץ המהומות במצרים - לאחר פיגוע חבלני שפגע באחת מתחנות המדידה לאורך הצינור המוביל גז מתעלת סואץ לאל-עריש שבצפון סיני.

חידוש אספקת הגז נדחה מאז מספר פעמים, ובסוף השבוע עדכנה אמפל כי הושלמו כל התיקונים שנדרשו בעקבות הפיגוע מפברואר.

אלא שבעקבות אירוע חבלני אחר, שוב חל עיכוב בחידוש אספקת הגז. אמפל דיווחה על חילופי אש שהתרחשו במקום ב-2 במארס, בין קבוצה שחשודה כקבוצת טרוריסטים לבין כוחות הביטחון של מצרים. לאור האירוע, היה צורך לדחות את המבחנים שתוכננו לבצע במסוף הגז, למרות שלא נגרמו כל נפגעים או נזק.

הדחייה האחרונה במועד חידוש אספקת הגז היא החמישית במספר. בהודעתה האחרונה כותבת החברה כי לא ברור מתי ניתן לצפות לחידוש האספקה, וכי היא "עוקבת באופן מתמשך אחר ההתפתחויות". אמפל ו-EMG פנו לממשלת מצרים וביקשו שתדאג לכך שהאספקה תחודש במועד המוקדם ביותר האפשרי.

אמפל נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי שוק של 395 מיליון שקל, והיא נסחרת במקביל גם בנאסד"ק. היום ירדה מניית החברה ב-6.2% והשלימה ירידה של 32% מאז סוף ינואר.

עבור יוסי מימן, שרכש את השליטה בחברה ב-2002, מגלם מחירה של מניית אמפל הפסד של כ-70%, אולם חישוב כזה אינו לוקח בחשבון את העסקאות בהן מכר לאמפל את מניות EMG.

הדירוג עלול לרדת שוב

במקביל, ירדו היום האג"ח של החברה בשעורים של עד 5.4% והן נסחרות בתשואה לפדיון של כ-9%. היקף החוב של אמפל למחזיקי האג"ח עומד על קרוב למיליארד שקל. לאמפל יש שלוש סדרות אג"ח צמודות למדד, לפירעון בשנים 2011-2019 והן נושאות ריבית של 5.75%-6.95%.

לצד ההחזקה ב-EMG, אמפל היא גם בעלת השליטה בחברת שינוע הכימיקלים גדות מכליות, וכאמור, בימים האחרונים היא השלימה את מכירת 012 סמייל לפרטנר. עוד לפני הפיגוע בתחילת פברואר, הכניסו בחברת הדירוג מידרוג את האג"ח של אמפל לרשימת מעקב עם השלכות שליליות, וזאת לנוכח ההתערערות של היציבות הפוליטית והפיננסית במצרים והשלכותיה על EMG.

בשבוע שעבר הורד הדירוג ל-Baa1 באופק שלילי, לעומת A3 באופק שלילי קודם לכן. מדובר בדירוג שמשקף אג"ח בעלות אלמנטים ספקולטיביים, הכרוכות בסיכון אשראי משמעותי. האג"ח נותרו ברשימת המעקב. במידרוג ציינו ש-EMG היא החזקה מהותית בתיק של אמפל, ומהווה כ-50% משווי ההחזקות של החברה.

"הורדת הדירוג הנוכחית והותרתו באופק שלילי היא נוכח רמת אי הוודאות המתמשכת בסביבה הגיאו-פוליטית בה פעילה EMG, המתבטאת גם בירידת הדירוג של מדינת מצרים", נכתב בהורדת הדירוג.

הורדה נוספת של הדירוג היא סבירה, משום שבמידרוג מציינים שגם לאחר ההורדה, הדירוג הנוכחי משקף מצב בו הזרמת הגז מתחדשת תוך זמן קצר.