שאול אלוביץ' גאה: "בזק תהיה F-35 ולא טרקטור סובייטי"

בעל השליטה בבזק בראיון ל"גלובס": "לא ניסינו להיות פרה חולבת, רק להוציא מזומנים" ■ על המלצות ועדת חייק: "לא דברים שקורים מהיום למחר" ■ אבי גבאי מנכ"ל בזק - בין 30 בעלי השכר הגבוה ב-2010

בפעם הראשונה מאז שרכש את בזק , ובפעם הראשונה מאז שנכנס לתפקידו כיו"ר, החליט הבעלים שאול אלוביץ' לדבר על הדוחות ועל האתגרים שבפניהם ניצבת החברה. ניכר בו שהוא גאה במיוחד, אבל לא פחות גם פגוע מההשוואה שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו כאשר כינה את רשתות התקשורת בישראל טרקטור סובייטי, במסגרת דחיפת מיזם התקשורת של חברת החשמל.

"אני שמח שנפלה לידי הזכות להציג את דוחות בזק לשנת 2010, על אף שאני חייב לציין שאלה דוחות שאני לא אחראי עליהם. שלמה רודב היה אחראי עליהם ב-100%. ב-2010 לא שקטנו על השמרים ולא ניסינו להיות פרה חולבת, רק להוציא מזומנים", הוא אומר. הכנסות קבוצת בזק הסתכמו ב- 2010 ב-12 מיליארד שקל, גידול של 4.1%. הרווח הנקי עמד על 2.4 מיליארד שקל, גידול של 13.3%. בנוסף, החברה תחלק דיבידנד במזומן לבעלי המניות בסך 1.163 מיליארד שקל. "אני חושב שזו שנה מרשימה מאוד לחברה. בשנת 2011 בזק עדיין ממשיכה ואפילו מגדילה את ההשקעות שלה. אני חושב שהשנתיים האלה, 2010 ו-2011 , מבחינת ההשקעות, הן השנתיים הכי כבדות בבזק בתחום הזה".

* אתה מדבר על בזק קווי, על ההשקעות ב-NGN?

"לא. אני מדבר על קבוצת בזק. אני מאמין שקבוצת בזק היא קבוצה שלא מסתכלת על ההווה בכלל, אלא בעיקר על העתיד - ולא הקרוב בלבד, אלא העתיד הבינוני והארוך. אנחנו מכינים את הקבוצה לשנים הקרובות. עם ציפיות הכי מודרניות והכי מתקדמות ועם השירותים הכי מודרניים ומתמקדים גם בתחום העסקי וגם בפרטי. אני שוב מדבר בשם כל הקבוצה. לא רק על בזק קווי. האירועים האלה שאני מדבר עליהם - ההשקעות בתשתיות ובשירותים - הם קרוס דה בורד, גם בבזק קווי וגם בפלאפון וגם ביס וגם בבזק בינלאומי. כל חברה בדברים אחרים, אבל כולם ביחד כמקשה אחת למטרה אחת: לספק לצרכן הפרטי והעסקי את צורכי התקשורת העתידיים שלו. אני אחראי לזה שבזק תהיה 35-F - לא טרקטור סובייטי".

"לא המלצות - שימוע"

* מה אתה מעריך שיקרה בעקבות המלצות ועדת חייק, שנראה שממליצה להסיר את הפיקוח מעל מחירי בזק ולבטל את ההפרדה המבנית?

"אלה המלצות ראשוניות שהן אפילו לא המלצות - הן מסמך שימוע לציבור. ועדת חייק כתבה כל מיני אמירות כאלה ואחרות. היא תקבל תגובות ואז תקיים דיונים. אחרי הדיונים האלה אנחנו לא יודעים מה יישאר שם, מה ייצא משם ומה יתווסף לזה. שנינו מכירים ויודעים איך עובדות ועדות. כשיתגבשו ההמלצות הסופיות הן יוגשו לשר התקשורת לאישורו, ואז אנחנו מכירים את כל הלחצים של כל האגפים המקצועיים בתוך המשרד. את זה תקבל, את זה אל תקבל, את זה תקבל חלקי, ולכאן תוסיף ולשם תוריד. ואחרי כל התהליך הזה שבו שר התקשורת מקבל את מה שהוא מקבל, מישהו גם צריך ליישם את זה. בדר"כ זה לוקח זמן, ואלה לא דברים שקורים מהיום למחר. אני מסתכל על ההיסטוריה. יכול להיות שהפעם זה יהיה יותר מהיר. אבל אם נסתכל על כל הוועדות שהיו בעבר, היישום שלהן או שלקח הרבה זמן, או שיושם חלקית, או שלא יושם בכלל".

* אתה נמנע מלהגיד אם אתה אופטימי או לא. בסה"כ ההמלצות האלה טובות מאוד לבזק.

"אני נמנע מלהגיד, כי אני לא יודע מה ההמלצות האלה. זה בסה"כ כרגע רק מסמך לשימוע. כיוון שיש לי קצת שערות לבנות, אני לא נבהל משום דבר. לוקח את זה באיזי. ואנחנו נמתין בסבלנות ונקווה שהכיוון יהיה נכון. אם הכיוון יילך להגברת התחרות וליותר פתיחות, והכול יילך יותר על בסיס כלכלי ועסקי ופחות על בסיס גזירות כאלה ואחרות, או סתם דברים בגלל שמתחשק למישהו, זה רק יעשה טוב לכולם".

* האם אתם נערכים ליום שאחרי ההמלצות, ליישום בפועל של ביטול ההפרדה המבנית?

"אנחנו לא רק חושבים על שנת 2011, אלא גם על השנים הבאות. אנחנו מציירים לעצמנו המון תסריטים. אבל להגיד איזה תסריט הוא זה שיהיה - קטונתי".

תודעת שירות

* כשאתה יושב עכשיו בראש החברה ושומע את הביקורת על העובדה שבזק לא הולכת ולא מתחילה אפילו בניסוי בפריסה של סיבים אופטיים, אולי יש לך איזו בשורה בעניין?

"אני יכול לומר דבר אחד, שבזק שמה לה למטרה לתת את השירות הטוב ביותר, עם התשתית הטובה ביותר גם ללקוח הפרטי וגם ללקוח העסקי. גם בעתיד לא יהיו שירותים של חברות אחרות שיוכלו לספק ואנחנו לא".

* אתה מתעלם מהטכנולוגיה ואתה מתייחס לשירותים.

"אני אומר, אם מישהו צריך לקבל שירות מסוים במהירות מסוימת, הוא יקבל את השירות המסוים הזה במהירות המסוימת יותר טוב מבזק מאשר מכל מתחרה אחר. לא נגיע למצב שבו מישהו יוכל לתת שירות שאנחנו לא יודעים לספק אותו, או שאנחנו נספק שירות נחות".

* יש תוכנית בבזק להיכנס לסיבים אופטיים בשנים הקרובות? למגזר הפרטי?

"אנחנו תמיד נספק לכל לקוח פרטי ועסקי את השירות הכי טוב באותה נקודת זמן".

* בעניין פלאפון, יש סיכוי שנראה את החברה מבצעת ניסויים במהלך השנה או סוף השנה ב-LTE (טכנולוגיה לדור רביעי בסלולר)?

"בוקר טוב אליהו. יש לך תדרים ל-LTE?"

"בזק לא פועלת נגד מיזם חברת חשמל"

אתה יכול להתייחס לעניין של חברת החשמל, במיוחד אחרי מה שקרה בישיבת הממשלה האחרונה והעובדה שטוענים כלפי בזק שהיא כל הזמן עסוקה בלסכל את הפרויקט?

"אני יכול להגיד לך בפה מלא, באחריות ומתוך ידיעה, בזק לא פועלת נגד המיזם הזה בשום משרד, באמצעות שום שר ובאמצעות שום לוביסט. אני לא יודע מאיפה האינפורמציה הזאת".

* אני משקף את מה שאומרים לי במשרד התקשורת, שהם מרגישים שבזק בצורה מתוחכמת מנסה לפעול נגד המיזם.

"אמרתי לך, חד וחלק וברור בלי שום הסתייגות, בזק לא פועלת נגד המיזם של חברת החשמל ולא פועלת נגד שום מיזם אחר. בזק פועלת כדי להיות הטובה ביותר עם הרשת המתקדמת ביותר, ועם השירותים הטובים ביותר בכל נקודת זמן.

"כל מישהו אחר שרוצה להקים תשתית כזו או אחרת, אנחנו נברך על זה, אני עכשיו מדבר בתור אזרח, לא בתור בזק, ואומר שאם זה יהיה על בסיס כלכלי, ואם העלויות לצרכנים השונים, לא חשוב עסקי, פרטי או מרכזיה, יהיו על בסיס העלויות שלך, אין לנו שום בעיה לא עם חברת חשמל ולא עם הרכבת ולא עם מקורות ולא עם כל אחד אחר.

"בהנחה שזה יהיה כך, הלוואי שתהיה תחרות כזאת. אם זה יהיה אחרת, זו לא תהיה בעיה שלנו, זו תהיה בעיה של הממשלה, היא תצטרך לפתור אותה".