האם העליות בוול סטריט יימשכו שנה שלישית ברציפות?

לאחר שנתיים רצופות של עליות, מתרבים סימני השאלה לגבי ההמשך ■ איפה בכל זאת אפשר לעשות כסף בשנה השלישית

השוק השורי הנוכחי חוגג שנתיים לתחילתו, וגם אם ירח הדבש לא הסתיים עדיין למשקיעים במניות אמריקניות - השמפניה עשויה לאבד מתסיסתה.

שנתו השלישית של שוק שורי נבדלת באופן משמעותי מהשנתיים הראשונות, הן בטמפרמנט והן בסדר הגודל. לרוב, מניות בעלות שווי שוק גדול נוטלות את ההנהגה ממניות שווי שוק קטן ובינוני, והרווחים הופכים לנמוכים יותר.

"דברים נעשים מאתגרים יותר", מציין סאם סטובל, אסטרטג השקעה ראשי במחלקת המחקר של סוכנות דירוג האשראי S&P. "בשנתיים הראשונות, כל הסקטורים מתקדמים בדרך כלל, כשמניות מוטות מחזור כלכלי מתנהגות טוב יותר ממניות דפנסיביות. אך בשנה השלישית הדינמיקה משתנה, ומשקיעים פחות נוטים לקחת סיכונים".

נטילת סיכונים אכן תדלקה את השוק מהשפל של ה-9 במארס 2009, כשמאז עלה ה-S&P 500 ב-95% ומדד הדאו ג'ונס גבוה ב-87%. אולם המשקיעים הקטנים נהנו מכך פחות. למעשה, הם היו המוכרים הגדולים של קרנות נאמנות מנייתיות אמריקניות לאורך רוב 2009 ו-2010. כעת הם שבים להזרים כספים לקרנות, ומתנתקים מהביטחון היחסי של אג"ח - אבל זה רק מאז סוף דצמבר.

כסף החל להישפך לקרנות מנייתיות אמריקניות בקצב גבוה שלא נראה מאז אפריל-מאי 2009, ונדמה כי לאחר תשואה של 100%, משקיעים פרטיים רבים - כמו גם מנהלי קרנות לא מעטים - מתחילים לחשוש מלפספס את השלב הבא בריצת השוורים. ואמנם, שניים מתוך שלושה מנהלי קרנות אמריקנים שניסו להכות את ה-S&P 500, נכשלו בשנה האחרונה, כאשר שלוש מתוך ארבע קרנות המתרכזות במניות שווי-שוק בינוני כשלו מול הבנצ'מרק שלהן.

"אנו מודאגים שיותר מדי משקיעים קונים מניות רק כדי להשיג תשואות טובות יותר, ולא מסיבות כלכליות אמיתיות", ציין לאחרונה בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי באופנהיימר. "מניות מובילות את הכלכלה. ואלא אם תחול עלייה משמעותית בצמיחת הכלכלה והתעסוקה במהלך החודשים הקרובים, אנו מאמינים שיש סיכוי טוב מאוד שהמניות כבר תמחרו את מרבית ההתאוששות הכלכלית", הוסיף.

סנטימנט המשקיעים החל לדעוך, עם האירועים בעולם הערבי והזינוק במחירי הנפט, אך הוא עדיין מצוי במחנה השורי.

הראלי מאבד נשימה

משקיעים החוזרים כעת למניות עשויים להתאכזב. בעוד ששבעה מתוך 10 השווקים השוריים מאז 1949 המשיכו לשנה שורית שלישית, התשואה הממוצעת של S&P500 בשנה זו הייתה 5% בלבד - בהשוואה לקפיצה ממוצעת של 19% בשנה השורית השנייה.

- אילו סקטורים, אם כן, נהגו להציג תשואת יתר בשנה השורית השלישית?

סטובל מצביע על דפוסים היסטוריים מ-1970, המתעדפים את מגזרי האנרגיה, התשתיות, הבריאות ומוצרי הצריכה - סקטורים הנוטים למשוך תשומת לב כשהמשקיעים מתחילים לחשוש שהצמיחה תאט.

אותם סקטורים, הידועים כדפנסיביים, פיגרו למעשה בתשואות אחר ה-S&P מאז מארס 2009, ולא היוו תחרות למגזר הפיננסים למשל, המכתיב את הקצב עם תשואה של 169%. האנרגיה, מגזר חם בימים אלו, השיג חצי מכך, 84%, וסקטור הבריאות רשם החזר מצטבר של 51%.

ובכל-זאת, האנליסטים של S&P לא מוכנים להכריז עדיין על שינוי כיוון מוחלט, וממליצים למשקיעים להישאר מוטים לענפי האנרגיה, התעשייה, הטכנולוגיה וחומרי הגלם לעת עתה, עם מחויבות נמוכה יותר למגזרי הצריכה המחזורית, הבריאות והתשתיות.

בנד דיוויס מחזיקים גם כן בעמדה שלמנצחי השוק יש עוד מקום לרוץ עד לרוטציה. הוצאות תאגידיות מניעות את מניות התעשייה והטכנולוגיה, וחברות מתמקדות יותר בהוצאות הוניות מאשר בגיוס עובדים, מציין קליסולד. במקביל, ישנה דרישה גלובלית בלתי פוסקת לסחורות המתדלקות צמיחה.

מגזרי חומרי הגלם, האנרגיה, התעשייה והטכנולוגיה, הרגישים למחזורי צמיחה כלכליים, הם המועדפים גם על האסטרטג יו ג'ונסון, מהחברה על שמו, שאוהב גם את מניות מוצרי ושירותי הצריכה המחזוריים. הוא מציין שבפורטפוליו של לקוחותיו יש החזקות משמעותיות בחמשת מגזרי 'השוק השורי' הללו, ובהן: דיירקט טי.וי , אקסון מובייל , ג'נרל אלקטריק , יבמ וטקסס אינסטרומנטס .

לסיכום, כדאי למשקיעים לשים לב למניות בעלות שווי שוק גדול, הנוטות לעלות בביצועיהן על מניות שווי שוק בינוני וקטן בשנה שורית שלישית.

כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2011