נענע10 תשיק מנוע חיפוש למודעות באתרי לוחות

מנוע החיפוש "קבל" יהיה מבוסס על הטכנולוגיה של חברת Pingola שהקים אחיעד שריג, מנכ"ל nrg לשעבר ■ מנכ"ל נענע10: "אין סיבה שהאתרים האחרים יחסמו אותנו. הם יפסידו טראפיק"

שוק הלוחות בישראל הוא אחד מהענפים הצומחים באינטרנט המקומי, כשהשחקנים המרכזיים בו הם אתר יד2 מבית וואלה, אתר winwin של ynet, לוח מד"ס של קבוצת דפי זהב ואתר "הומלס", הפופולרי בעיקר באזור המרכז.

ענף זה גם הוליד באחרונה את אחד האקזיטים המעניינים ביותר של השנים האחרונות, כשפורטל וואלה רכש את יד2 לפי שווי של 156 מיליון שקל.

כשמרבית האתרים הגדולים כבר נמצאים בתמונה ונהנים מהצמיחה של השוק, אתר נענע10 מאותת כי הוא לא מתכוון לוותר על פוטנציאל מסחרי זה, ומשיק מנוע חיפוש חדש בתחום הלוחות.

"המטרה היא לספק את הפלטפורמה האינטרנטית המהירה ביותר, הגדולה ביותר והמקיפה ביותר, עבור משתמשים שמחפשים אחר עבודה, מכונית, דירה או כל שירות ומוצר חיוני אחר", מצהיר גיא אלון אליאב, מנכ"ל נענע10, בראיון בלעדי ל"גלובס".

מנוע החיפוש החדש - "קבל" (Kabel) מבוסס על הטכנולוגיה של חברת Pingola, שהוקמה ב-2009 על-ידי אחיעד שריג, לשעבר מנכ"ל nrg ומייסד "יורם לימודים".

בתחילה יתמקד מנוע החיפוש בעולמות התוכן של ענף הרכב והנדל"ן, אולם בעתיד יתרחב גם לקטגוריות השופינג, השוואת המחירים, מוצרי יד שנייה, עבודה ותיירות.

"קבל" מאפשר למשתמש לבצע חיפוש חינמי אחר דירה או רכב, ולקבל במקום אחד את כל המודעות הרלוונטיות שמופיעות באתרים הגדולים, בהם יד2 ו-winwin, אבל גם באתרים קטנים של סוחרי רכב או סוכנויות. את החיפוש ניתן לשפר באמצעות קריטריונים רבים, כאשר התוצאות מדורגות לפי פרמטרים איכותיים.

בלי תוצאות כפולות

מנוע החיפוש מסוגל לאנדקס מידע מאלפי אתרי אינטרנט באופן אוטומטי. אתרים שמודעותיהם לא מאונדקסות במנוע החיפוש יכולים ליידע את החברה על קיומם דרך המייל, או לבצע פעולות אקטיביות שישמרו על איכות המידע ויאפשרו נגישות קלה אליו.

ההשקה תלווה בקמפיין מקיף בפייסבוק, נענע10 ו-msn ישראל (המשווקים באמצעות MASA), רדיו וטלוויזיה (ערוץ 10).

- מה יקרה אם אתר יד2 לדוגמה לא יאפשר לכם לאנדקס את המודעות שלו?

אליאב: "אנחנו לא מתחרים באתרי לוחות אחרים, וכל הקלקה על מודעה שמופיעה בתוצאות החיפוש שלנו מעבירה את הגולש לאתר המקורי שבו מפורסמת המודעה עם הפרטים המלאים".

מהלך זה הוא בניגוד לאתר הלוחות "זה וזה", שמעתיק מודעות מ-6 אתרים, מבלי להפנות לאתר המקורי, ואף נקלע בשל כך לסכסוך משפטי עם אתר יד2.

לדברי אליאב, "אין סיבה שהאתרים האחרים יחסמו אותנו, ומי שיעשה כך, פשוט יפסיד טראפיק".

"מאחר שאנחנו מציעים כלי חיפוש בתחום הלוחות, אנחנו למעשה יוצרים שוק שלא קיים", אומר שריג. "אם יהיו אתרים שיתנגדו לכך שנכלול אותם בתוצאות, הם פשוט יפגעו בצרכן הסופי. חוץ מזה, כמות האנשים שמפרסמים מודעות באתר אחד בלבד היא זעומה, כך שגם אם אתר אחד יסרב, מאגר המידע שלנו לא ייפגע".

- אתם מאמינים שניתן לשנות את הרגלי הגלישה של המשתמש הישראלי?

אליאב: "כשחושבים על חיפוש רכב או דירה, ישר קופץ לכולם לראש יד2 או winwin, אבל הופתענו לגלות שיש עוד הרבה מקורות מידע".

לדבריו, לגולש הישראלי יש פחד מלצאת פראייר, ולכן הוא מבזבז הרבה מאוד זמן בחיפוש בכל האתרים הקיימים. "אנחנו מאפשרים לעשות את החיפוש ליותר מהיר, ובמקום אחד".

שריג מוסיף כי "יש אתרים שמאפשרים למפרסמים להקפיץ למעלה את הדירה שלהם, למרות שלא מדובר במודעה עדכנית, והגולש לא יודע שהוא נחשף לדירה ישנה שאין לה הרבה ביקוש. מנוע החיפוש שלנו, לעומת זאת, יצביע על כך שמדובר במודעה ישנה". זאת, לצד סינון תוצאות כפולות.

נותנים ציון למודעות

הכניסה של נענע10 לתחום היא אסטרטגית, כשהיא למעשה מתפקדת בתור השותף המסחרי של Pingola בישראל. לפי ההסכם, כל צד יחזיק ב-50% מאתר "קבל", וההכנסות מפרסום יחולקו בהתאם בין הצדדים.

הסכם זה יאפשר ל-MASA, גוף המדיה שמשווק את שטחי הפרסום של נענע10, msn ישראל ועמוד הבית של פייסבוק בישראל, להציע ללקוחותיו אפשרות לפרסם גם בתחום הלוחות.

"המודל העסקי של 'קבל' מתבסס על אלפי בתי עסק שיוכלו לפרסם על בסיס מודל של CPC (עלות פר קליק, נ"פ), וליהנות מקהל מטורגט שמבצע חיפוש בתחום תוכן ספציפי", מסביר שריג. "תחום הפרסום באתרי הלוחות עדיין חי בעולם הישן, שבו מפרסם צריך לקנות בנק של מודעות. אצלנו זה יעבוד אחרת, שכן מדובר במנוע חיפוש המאפשר לפרסם על בסיס תוצאות".

- כל מנוע חיפוש מבוסס על אלגוריתם מוצלח. מה המרכיב הסודי שלכם?

שריג: "זה כמו לשאול את גוגל איך הם מסדרים את התוצאות, אבל אני יכול לומר שאתר שרוצה להיות מאונדקס, צריך להיות באיכות גבוהה".

לדבריו, "התוצאות מוצגות לפי מידת הרלוונטיות, וללא מניפולציה של יד אדם, כאשר כל מודעה מקבלת ציון שמבוסס על מאות פרמטרים, כגון מידת הטריות של המודעה או איכות המקור.

בטכנולוגיה של Pingola, המוטמעת באתר "קבל", הושקעו עד כה כ-3 מיליון דולר ממשקיעים זרים, בהם בנקאי השקעות ואנשי מדיה ואינטרנט. בחברה נמצאים גם רות אלון, מייסדת נטוויז'ן, וגדי הדר, ממייסדי פורטל וואלה, המכהנים כדירקטורים. החברה מעסיקה 22 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בישראל, אם כי חברת האם אינה ישראלית.

Pingola עתידה להשיק החודש את מנוע החיפוש שלה גם בשוק הרוסי. ל"גלובס" נודע כי Pingola חתמה על הסכם שיתוף-פעולה אסטרטגי וארוך טווח עם ענקית התוכנה מיקרוסופט, במסגרתו יושק מנוע החיפוש עם אתר MSN ברוסיה, בדומה לשיתוף-הפעולה עם נענע10. בין לבין הספיקה החברה לדחות הצעות רכש ושיתופי-פעולה אסטרטגיים מצד שחקני מדיה גדולים בשוק הרוסי.

מהפך בארה"ב

לשריג יש תקוות גדולות מ-Pingola, כשאת האמונה שלו הוא מבסס על מה שמתרחש בשוק הלוחות האמריקני. עד לא מזמן, השוק המקומי נשלט על-ידי אתר הלוחות הוותיק Monster, הפועל בתחום חיפוש העבודה ומושך אליו כ-12 מיליון גולשים שונים בחודש. אולם בנובמבר האחרון, מנוע חיפוש העבודה Indeed עקף אותו במונחי טראפיק והפך לאתר המוביל בתחום.

"זו עדות לצורך של המשתמש לכלי שייתן לו את כל המידע הרלוונטי במקום אחד", הוא מסביר. "יש מנועי חיפוש ורטיקלים שהופכים לענקים בהרבה מדינות, וזו המטרה גם שלנו - להיות הגוגל של תחום הלוחות והמדריכים במספר שווקים בעולם".

שריג מבטיח כי "אחת לחודשיים-שלושה נשיק בישראל מנוע חיפוש בעולם תוכן חדש, במטרה להפוך את חיי הצרכן לקלים יותר, ובקרוב נשיק גם שירותים תומכי החלטה, כגון כלים סטטיסטיים, מחירונים, טרנדים ותנודות מחירים.

"ב-3 השנים הקרובות אנחנו מתכננים להפוך לשחקן משמעותי בשוק החיפוש ב-15 מדינות שונות, בהן צרפת, איטליה ואוסטרליה". השוק האמריקני, בכל אופן, לא נמצא כרגע בתוכניות.

- איזה נתח שוק אתם רוצים להשיג בישראל?

אליאב: "33% מהגולשים בישראל מבקרים מדי חודש באחד מאתרי הלוחות, כך שמדובר בשוק עם פוטנציאל גדול. אני סבור ש'קבל' ישנה את שוק הלוחות בישראל וייתן לצרכן הסופי יותר מידע מפולח ורלוונטי".

עם זאת, אליאב מציג יעדים מתונים יחסית. "אני אהיה מרוצה אם יהיו לנו עשרות אלפי גולשים ביום בעוד שנה", הוא אומר.

עיקרי המהלך של נענע10

* הקמת אתר שיאחד מידע מכל אתרי הלוחות.

* נענע10 ו-Pingola יתחלקו בהכנסות מהאתר באופן שווה.

* הרחבת הפעילות בהמשך גם לשופינג, השוואת מחירים, מוצרי יד שנייה, תעסוקה ותיירות.