הברוקר הכי עשיר שאתם לא מכירים: ים רובינשטיין, בן 35 ממגדל שוקי הון, משתכר 550 אלף שקל בחודש

למקורביו הוא מסביר בתמציתיות כי הוא "ברוקר בלי נוסטרו שמבצע מסחר בלי פוזיציות מול לקוחות שונים בעולם" ■ מנהל במגדל: "המנהלים כאן אוהבים אותו מאוד" ■ מיהו ים רובינשטיין, שגרף בשנתיים האחרונות בונוסים של 11 מיליון שקל? ■ לטבלת שכר המנהלים

מארס 2010, הקומה החמישית בבניין הנהלת מגדל ברחוב אפעל 4 בקרית אריה בפתח תקוה. ישיבת הדירקטוריון לאישור הדוחות הכספיים של קבוצת הביטוח לסיכום שנת 2009, מגיעה לתקנה 21: חמשת מקבלי השכר הגבוה בקבוצה, המונה 3,892 עובדים.

במקום השלישי, אחרי יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של הקבוצה, ויונל כהן, המנכ"ל, מתנוסס לו שמו של עובד בשם ים רובינשטיין, ולצידו שכר של לא פחות מ-5.5 מיליון שקל. "?who is Yam", שואלים שני נציגי בעלת השליטה במגדל, חברת ג'נרלי האיטלקית, ובחדר הישיבות משתררת שתיקה מביכה.

התואר בו נושא רובינשטיין, 35, אינו מסגיר את הסיבה לתגמול הגבוה: סמנכ"ל מגדל שירותי בורסה, בחברת הבת מגדל שוקי הון. השכר שלו גם לא מורכב מאופציות או מתגמול מבוסס מניות. עלות השכר של הברוקר הצעיר ב-2009 הייתה מורכבת משכר רגיל של 469 אלף שקל, ובעיקר ממענק עצום של 5.05 מיליון שקל. הכול במזומן.

שנה לאחר מכן בדירקטוריון מגדל כבר יודעים היטב מיהו ים רובינשטיין, מנהל חדרי מסחר חו"ל (כולל אג"ח חו"ל) במגדל שוקי הון. ועדיין, עלות השכר שלו לשנת 2010 נותרה מדהימה: 6.6 מיליון שקל. הפעם תפח המענק שנכלל בסכום הזה - הנובע מביצועי דסק אג"ח חו"ל שבניהולו - ל-6.1 מיליון שקל.

"המנהלים אוהבים אותו מאוד"

רובינשטיין, נשוי פלוס שני ילדים, גדל בהרצליה ולמד מנהל עסקים. לבית ההשקעות הוא הגיע בשנת 2005 כדי לנהל את דסק המוצרים המובנים ואג"ח חו"ל. הוא מסרב באופן עקבי להתראיין, ומתרחק ככל האפשר מתקשורת.

למקורביו הוא מסביר בתמציתיות כי "הפעילות העיקרית שלי היא מול לקוחות בחו"ל. אני ברוקר בלי נוסטרו שמבצע מסחר בלי פוזיציות מול לקוחות שונים בעולם".

עלות השכר המדהימה של רובינשטיין היא תוצאה של מעין הסכם שותפות עם מגדל שוקי הון (בדומה להסכם שממנו נהנים מנהליה של כלל פיננסים ברוקראז') המקנה לו חלק מרווחי הדסק שאותו הוא מנהל. "אם ים הולך אז אין (בדסק הזה) כלום", טוען מקורב לרובינשטיין.

תנאי העסקתו של רובינשטיין קובעים כי הוא זכאי לדמי ניהול של 37.5 אלף שקל בחודש (כולל אש"ל וטלפון), בונוס רבעוני של 18.3% מרווחי הפעילות באג"ח חו"ל (ב-2009 - 18.9%), וכן בונוס שנתי בסך 5% מהגידול ברווחי המחלקה הבינלאומית במגדל שירותי בורסה. ב-2010 הופחת מעט שיעור הבונוס מהרווחים לו הוא זכאי, אך הרווחים עצמם היו גדולים יותר.

"רוב האנשים בחברה פרגנו לים על השכר שלו", מספר מנהל במגדל שוקי הון, "המנהלים כאן אוהבים אותו מאוד, מעריכים אותו ומתייעצים איתו בענייניים מקצועיים. גם בנושאים שהם מעבר לאג"ח חו"ל. הוא תמיד עוזר לאחרים".

גם בהנהלה בחנו את שכרו, בעקבות הביקורת על שכר הבכירים בבתי ההשקעות (ובעיקר בכלל פיננסים) ב-2009, ודירקטוריון מגדל הגיע למסקנה כי התגמול של רובינשטיין "הינו סביר והוגן בנסיבות העניין".

"יודע לגייס אנשים מוכשרים"

מחלקת המסחר מול לקוחות חו"ל במגדל שוקי הון מעניקה שירותים ללקוחות פרטיים ומוסדיים במספר תחומים: אג"ח חו"ל, מניות, אופציות, חוזים עתידיים והמרות מט"ח. המחלקה מונה 13 עובדים בראשות רובינשטיין, שכסגנו משמש אייל דומן.

המסחר באג"ח חו"ל נחשב למסחר OTC ("מעבר לדלפק"), כלומר ללא בורסה מוסדרת ולא תמיד יש בידי הסוחרים בו ציטוטים עדכניים. מרבית המסחר מתבצע בשיטה שנקראת DVP, כלומר הסליקה נעשית ישירות לחשבונות של הלקוחות ברחבי העולם.

הצלחתו של הצוות, בתחום המתאפיין במיעוט מקצוענים, לא נעלמה מעיניו של אייל בקשי, מחברת ברק קפיטל, שהצליח לגייס לשורותיו בתחילת השנה שני עובדים בכירים שעבדו תחת רובינשטיין: אורי סלושני ואריאל פינדר.

"אין הרבה אנשים ברמה של ים", מספר מנהל בחברה, "הוא סופר מוכשר ותמיד יודע לגייס מסביבו אנשים מוכשרים. מעבר לכך שהוא סוחר אג"ח חו"ל מעולה, מוסדיים בישראל גם מזמינים אותו להרצות בפניהם".

אגב, זמן קצר לאחר הצונאמי ביפן נשמע רובינשטיין אומר כי "זה אסון יותר גדול ממה שחושבים. השוק אמנם רוצה לראות את הסוף, אבל זאת רק ההתחלה של הסיפור. זה לא משבר חולף". בינתיים, מי שהקשיב לרובינשטיין יכול היה להרוויח ים של כסף.