חוק ששינסקי עבר עוד משוכה בדרך לחקיקה: ועדת הכספים אישרה החוק ברוב גדול

החוק אושר בוועדת הכספים לאחר דיון לילי סוער ■ סעיפי החוק אושרו כולם ■ שטייניץ:"זו לא חקיקת נגד, זו חקיקת בעד - אנחנו לא נגד חברות הגז; אני חייב תודה גדולה לאיתן ששינסקי שביצע עבודה טובה שארכה שנה שלמה"

חוק ששינסקי אושר ברוב גדול בוועדת הכספים של הכנסת בתום דיון ארוך ורווי הסתייגויות מצד חברי הוועדה.

את הדיון, שנפתח באיחור על רקע הפיגוע בירושלים, חנך שטייניץ שאמר: "זו לא חקיקת נגד, זו חקיקת בעד - אנחנו לא נגד חברות הגז; אני חייב תודה גדולה לאיתן ששינסקי שביצע עבודה טובה שארכה שנה שלמה"

"אנחנו הולכים לתקן את המעוות ולעשות היום את הדבר הנכון", אמר השר בתחילת הדיון. "ההצבעה תתקן את השגיאה ותחזיר את האמון של אזרחי ישראל. המצב הקיים שחלקה של המדינה מאוצרות הטבע שלה הוא הנמוך ביותר העולם - בלתי תקין כלכלית חברתית ומוסרית, ואנחנו נתקן זאת היום".

שטייניץ הבטיח להגיד עוד השנה הצעת חוק להקמת קרן השקעות לאומית בה יופקדו כספי תמלוגי הגז: "בשבועיים הקרובים תוקם ועדה בראשות יוג'ין קנדל שתגבש את המתווה של הקמת הקרן - עם יעדים כלכליים חברתיים".

לאחר סיום דבריו, שר האוצר שטייניץ עזב את הדיון וחברי הוועדה עברו להצביע על 48 הסעיפים השונים של החוק, על כל ההסתייגויות שעלו. הוועדה דחתה את הסתייגותה של ח"כ רונית תירוש להכיר ליזמים בהוצאות מימון בפועל בתקופת ההרצה. כיום מוצע להכיר בהוצאות בפועל רק בתקופת ההקמה. פרופ' יוג'ין קנדל חבר וועדת ששינסקי ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה התנגד בתוקף לבקשה וטען כי המודל הנוכחי כבר מכסה את הוצאות המימון וכי קבלת הסתייגותה של ח"כ תירוש משמעותה "לחזור 9 חודשים אחורה".

נציג האוצר אודי אדירי אמר כי ההכרה בהוצאות המימון תהווה "כפל מכופל" של הכרה בהוצאות.

שכר המנכ"ל בחברות הגז-נפט: לא יותר מפי 50 מזה של המנקה

במהלך הדיון נדונו הסתייגויות רבות של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. סערה נרשמה כאשר ח"כ רונית תירוש וח"כים אחרים ביקשו להשוות את המס אותו משלמים המשקיעים הפרטיים למס החברות ולקבוע אותו על 50% לכל היותר. ההסתייגות כמעט ואושרה אך בהצבעה חוזרת על פי קריאה שמית - נפלה. קודם לכן אמר ראש רשות המסים, נסרדישי: "אם ההצעה תתקבל - זה יהיה מקלט המס הכי גדול במדינה".

הסתייגות שכן זכתה לאישור הוועדה היא זו של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ושל ח"כ כרמל שאמה בסוגיית שכר הבכירים בחברות הנפט והגז. על פי ההחלטה, שכר הבכירים יוגבל לפי 50 ממקבלי השכר הנמוך, כולל עובדי קבלן וכולל אופציות - וזאת כתנאי להכרה בהוצאות החברה לצורכי מס. נציין כי הכללת האופציות בסעיף הזה היא דרמטית, היות ולבכירי חברות הנפט-גז יש אופציות במיליוני שקלים.

בהצבעה חוזרת לאחר ההצבעה על כלל הסעיפים, ההסתייגות בסופו של דבר לא עברה וירדה מהפרק. באשר לרוויזיה של ח"כ תירוש, שתעריפי החשמל לא יעלו בעקבות חוק ששינסקי - ההצעה שלה לא התקבלה. תיקון נוסף שביקשה תירוש לגבי מס ההכנסה לא עברה גם כן.

סגן הממונה על התקציבים באוצר נשאל בסיום ישיבת וועדת הכספים על-ידי ח"כ זבולון אורלב בכמה הגדילו השינויים שהוכנסו לחוק במהלך ההצבעות היום את ההכנסות מהמיסוי על נפט וגז. מרידור השיב כי השינויים הכניסו יציבות אך מבחינה כספית משמעותם מיליוני שקלים בודדים לכאן או לשם.

נתניהו ביקש להצמיד רווחי חברות הגז לשיעור מס החברות

מוקדם יותר הערב, לקראת ההצבעה, נודע כי גם הגורם העיקש היחיד שנותר, סיעת ישראל ביתנו, מצטרפת לתומכים בחוק ששינסקי: קירשנבאום, מרכזת סיעת ישראל ביתנו בוועדת הכספים, הגישה מספר הסתייגויות ובהן בקשה שהחוזה שייחתם מול המשקיעים יהיה ארוך טווח, ל-10-15 שנה, ולא ייפתח תוך זמן קצר וכן כי חלק מהכנסות התגמולים ייועד למיגון מפני רעידות אדמה. אם באוצר יגלו גמישות ויאשרו את ההסתייגויות, תצביע סיעת ישראל ביתנו כולה בעד הצעת החוק גם בשבוע הבא במליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית.

גם ח"כ מירי רגב (ליכוד) שהפגינה מאבק עיקש לאורך כל הדרך, תמכה לבסוף בחוק לאחר שרשמה שני הישגים לזכותה: הבוקר הודיע יו"ר חברת חשמל כי מחירי החשמל לא יעלו בעקבות חוק ששינסקי, דבר שהיה מעיקרי מאבקה של רגב, וכן ניתנה הסכמה של האוצר להקמת קרן לטובת רווחת הציבור. " אני רואה הישג גדול שאני הובלתי את שני הדברים האלה. על אף כל האיומים שספגתי בדרך, מה שחשוב לי בסוף זו רווחת הציבור", אמרה היום רגב. "חשוב לי שהאזרח לא ישלם מחיר על חוק כזה או אחר, שלא יקרה מה שקרה שמכרו לאזרחים שהקמת רשות המים טובה לאזרחים".

שינויים בהצעת החוק

ביממה האחרונה שטרם ההצבעה הוכנסו מספר שינויים בהצעת החוק וההצבעה בוועדת הכספים נדחתה בכמה שעות על מנת לאפשר ללשכה המשפטית של הכנסת להכניס את השינויים לנוסח הצעת החוק. אמש, על פי בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוכנס סעיף נוסף לחוק על פיו יוצמדו רווחי חברות הגז לשיעור מס החברות במשק. בקשתו של נתניהו תביא לכך שבמקרה ששיעור מס החברות יגדל, יופחת שיעור היטל המדינה על חברות הגז ולהיפך. בלשכת ראש הממשלה הסבירו היום כי ההצעה הופיעה במסקנות המקוריות של ועדת ששינסקי אולם לא תורגמו להצעת החוק.

בתוך כך, יו"ר וועדת הכספים משה גפני מתח היום ביקורת על חוק ששינסקי וטען כי הוא מעניק סמכויות רחבות מדי לרשות המיסים. ל"גלובס" נודע כי במהלך הדיונים האחרונים לקראת ההצבעות על החוק דרש גפני מהאוצר לשנות בנוסח החוק סעיף תקדימי המטיל מס על שותפויות הנפט והגז. סעיף זה נחשב ל"משנה כללי משחק" משום שעד היום נחשבו שותפויות ל"שקופות" מבחינת שלטונות המס שגבו את המס ישירות מהשותפים ואולם בסעיף 16 לחוק החדש מוגדרת השותפות לראשונה כיחידה סגורה לצרכי מס.

גם ברשות המיסים התקשו לעכל את ההוראה החדשה. רו"ח גידי בר-זכאי סגן מנהל רשות המיסים לשעבר אמר ל"גלובס" כי ברשות מתלבטים בשאלת הטלת המס על שותפויות כבר שני עשורים. בר-זכאי היה ממקימי וועדה שבחנה את הנושא משנת 2008 ועד היום לא הגיעה למסקנות. בר-זכאי העריך היום כי יישום ההוראה יהיה קשה עד בלתי אפשרי.