דנקנר: "'מעריב' יהיה ציוני ופטריוטי; לא ישרת מטרות עסקיות או פוליטיות"

(עדכון) - דסק"ש תשקיע 120 מיליון שקל ב"מעריב" ותהפוך לבעלת השליטה, ואילו הכשרת היישוב תשקיע 52 מיליון שקל ■ זקי רכיב יקבל 20 מיליון שקל ■ דנקנר: "הבראת העיתון היא משימה לא קלה, אבל אנחנו מאמינים ב'מעריב'" ■ "מעריב" לא ימכור את בית הדפוס שלו

נוחי דנקנר בדרך להפוך לבעל השליטה בחברת "מעריב". תם עידן זקי רכיב. על-פי ההסכם בין הצדדים, שנחתם היום (ה'), תשקיע ותזרים דיסקונט השקעות , מקבוצת אי.די.בי של דנקנר, סכום כולל של 120 מיליון שקל במניות "מעריב ", מתוכם 20 מיליון שקל כמימון ביניים, באופן מיידי, כדי לפתור את המצוקה התזרימית של העיתון.

הכשרת היישוב שבשליטת עופר נמרודי תשקיע במקביל 52 מיליון שקל בהון "מעריב", ומתוכם 12 מיליון שקל בהזרמת הון חדש והיתרה בהמרת הלוואות בעלים להון. אם העסקה תושלם, בתום הליך בדיקה של 4 חודשים והשלמת התנאים המתלים, תחזיק דסק"ש ב-59% ממניות "מעריב", הכשרת היישוב תחזיק ב-27%, ובין הצדדים ייחתם הסכם בעלי מניות.

דסק"ש תרכוש מזקי רכיב, המחזיק כיום 30% ממניות "מעריב" והינו בעל השליטה בפועל, מניות והלוואות בעלים שהעמיד תמורת 20 מיליון שקל. רכיב ידולל להחזקה של פחות מ-5%, לאחר שהשקיע כ-15 מיליון דולר ב"מעריב" בשנה האחרונה.

יו"ר קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, אמר היום עם אישור ההסכם על-ידי דירקטוריון דסק"ש כי "חברת השקעות דיסקונט, מקבוצת אי.די.בי, חתמה היום על הסכם לרכישת השליטה ב'מעריב', לאחר שהעיתון נקלע לקשיים כלכליים, ויש חשש להמשך קיומו".

לדברי דנקנר, "אף שטרם הושלמה העסקה, וביצועה עדיין כפוף ומותלה במספר תנאים הכרחיים, יועבר כבר מחר סכום כספי שיאפשר את המשך תפקודו וקיומו של העיתון למשך מספר שבועות.

"כדי למצב את החזקותיה של אי.די.בי בתחום התקשורת, חשבנו שנכון לרכוש לראשונה גם חברת תוכן ותיקה ואיכותית כ'מעריב'. רכישה זו תאפשר לקבוצה להתמודד בתנאים שווים מול קבוצות תקשורת אחרות שכבר היום עשירות בתוכן. אך עבורי זה אינו רק מהלך עסקי אלא גם מהלך חברתי-דמוקרטי אשר, כך אני מקווה, ירים תרומה חשובה לשיח הציבורי, לדמוקרטיה ולתרבות בישראל".

דנקנר התייחס בהרחבה לחזונו באשר לעיתון. לדבריו, "'מעריב' שאני רואה לנגד עיניי יהיה קודם כל עיתון ישראלי, ציוני ופטריוטי, עיתון שמחויב לשמירה על ערכי הדמוקרטיה, ובראשם שלטון החוק וחופש הביטוי; עיתון אשר ישים דגש מיוחד על רגישות חברתית, ועל יחס אנושי ושוויוני לכל אדם; עיתון שיהיה קשוב לרחשי לב הציבור ולקידום הגליל והנגב וכל יישובי הפריפריה.

"עיתון 'מעריב', שאני רואה לנגד עיניי, יהיה עיתון איכותי, מקצועי ונטול פניות; עיתון שישמור מכל משמר על עצמאותם המחשבתית של עובדיו ועל האינטגריטי וחופש הבעת הדעה של העורכים, העיתונאים והכותבים בו. אם אכן תושלם העסקה ונקבל על עצמנו את ניהול העיתון, נפעל ליישום ערכים אלה בהגינות ובשקיפות מלאה. אנו נקפיד שהעיתון לא ישרת מטרות פוליטיות, או כלכליות, או עסקיות של אף אחד".

רכיב ישיק את העיתון המחודש

בעל השליטה החדש גם פנה לעיתונאי "מעריב" בבקשה כי ימשיכו באיכות עבודתם. "אנא המשיכו לשמור על האינטגריטי, על המקצועיות ועל העצמאות וחופש הבעת הדעה - כולל סיקור ביקורתי על קבוצת אי.די.בי והחברות-הבנות שלה ועל מנהליה ובכיריה ואני בתוכם".

לדבריו, "הבראת העיתון הינה משימה לא קלה. האתגרים שבפנינו רבים וגדולים. אבל אנחנו מאמינים ב'מעריב'. אני משוכנע כי המהלכים שננקוט - וביניהם חיזוק המבנה הפיננסי של העיתון וניהול מקצועי ביחד עם האנשים המצוינים של 'מעריב' - יהפכו את 'מעריב' לקבוצת מדיה תחרותית ומובילה לטובת קוראיה, עובדיה והציבור הישראלי כולו".

זקי רכיב השקיע כאמור 15 מיליון דולר בחברת התקשורת המפסידה, וקיבל לידיו 30% ממניותיה ואת השליטה בפועל. רכיב גם קיבל אופציה לרכוש את חובות העיתון לבנק הפועלים, וניהל משא-ומתן להסדרת חוב זה. אך החלטתו שלא לכסות את החוב לבנק הפועלים, שעמד על 106 מיליון שקל, גרמה לתחילתו של כדור השלג שהוביל לרכישה הצפויה של דנקנר.

רכיב, שהחל מהלך פיטורים של מאות מעובדי העיתון, הבין כי המצוקה הכלכלית של "מעריב" כה גדולה, עד כי הוא עומד בפני סגירה. כדי שלא להגיע למהלך כה דרמטי, החל בחיפושים אינטנסיביים אחר משקיע שיחלץ את העיתון ממצוקתו - ובאותו זמן יחלץ גם אותו עצמו מההשקעה הבעייתית. דנקנר היה מהגורמים שאליהם נעשתה פנייה, וביממה האחרונה החל תהליך שיחות מואץ שהגיע היום למיצויו.

רכיב יישאר בעיתון בחודשים הקרובים ויעמוד מאחורי השקתו המחודשת בסוף החודש הנוכחי. במסגרת זו העיתון ילבש מבנה מחודש בימי השבוע, וחבילת סוף השבוע תשתנה גם היא.

העיתון ישולב בהחזקות אחרות

מי שניהל את המגעים היה עו"ד רם כספי, ובניסוח ההסכם לקחו חלק כ-20 משתתפים שייצגו את דסק"ש, רכיב והכשרת הישוב של נמרודי. את קבוצת אי.די.בי ייצגו חיים גבריאלי, מנכ"ל החברה, ועמי אראל, מנכ"ל דסק"ש. דנקנר עצמו לא לקח חלק פיזי בדיונים, אלא הצטרף אליהם רק הבוקר למעמד החתימה.

על-פי ההערכות בענף התקשורת, ימשיך דנקנר בחזונו של רכיב ויצעיד את העיתון אל אזורי הניו מדיה מתוך המציאות המודפסת בו הוא נתון היום. זאת כחלק מאסטרטגיית קבוצת אי.די.בי לחזק את זרוע התוכן שלה. עם זאת, עדיין לא ברורה מידת השפעתו המערכתית על העיתון ועל הקו שיוביל.

על-פי ההערכה, לדנקנר ישנה תפיסה ברורה ביותר באשר לאופן שבו אמור להיראות עיתון, ועל-פי התחזית העיתון ישולב סינרגטית בהחזקותיה האחרות של הקבוצה, כמו למשל סלקום.

לאור המציאות החדשה ב"מעריב", סביר להניח כי ייערכו גם שינויים בהנהלת העיתון - הן המסחרית והן התוכנית. עם זאת, ברור כבר כעת כי העיתון לא ימשיך בהליך מכירת בית הדפוס שלו.

מבנה אחזקות מעריב
 מבנה אחזקות מעריב

מצבת חוב
 מצבת חוב