מהלך דרמטי של טבע: מקימה מיזם משותף עם P&G

ענקיות התרופות והקמענאות מסתערות על שוק ה-OTC באמצעות מיזם משותף ■ טבע ו-P&G ימכרו ב-4 מיליארד דולר בשנה

שנים האחרונות דיברו בחברת התרופות טבע על כניסה לשווקים גיאוגרפיים חדשים, על הרחבת סל התרופות המקוריות בפיתוח ועל דרכים נוספות שנועדו לסייע לצמיחת החברה, ולהקטין את התלות שלה בתרופה המובילה, קופקסון.

שוק ה-OTC - מכירת תרופות ללא מרשם רופא (Over The Counter) - דווקא לא הוזכר כאחד ממנועי הצמיחה האפשריים, אבל הודעת טבע מהיום מתמקדת דווקא בשוק זה. טבע, יחד עם ענקית מוצרי הצריכה האמריקנית Procter & Gamble, יקימו מיזם משותף שיאחד את פעילותן בתחום.

המיזם יאחד את עסקי ה-OTC של שתי החברות בכל העולם, למעט צפון אמריקה. עם זאת, מוצרים עתידיים מהמיזם ישווקו גם שם. מחזור המכירות המשותף של שתי החברות בשווקים אלו ב-2010 היה מעל מיליארד דולר, כשמתוך זה כ-650 מיליון דולר של טבע.

טבע תתרום את יכולות הפיתוח והייצור ואת סל המוצרים הקיים שלה, ופרוקטר אנד גמבל תתרום את יכולותיה בתחום המיתוג והשיווק. פרוקטר אנד גמבל, שנסחרת בניו יורק בשווי של 170.6 מיליארד דולר, מכרה את פעילות הפרמצבטיקה שלה ב-3.1 מיליארד דולר ב-2009.

"יש הערכות שונות על היקף שוק ה-OTC העולמי, אך המספר הרווח הוא 200 מיליארד דולר בשנה", אמר היום נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, ל"גלובס". "השוק מגוון וכולל החל מתרופות ועד לתוספי מזון רפואיים, והוא שוק מאוד אטרקטיבי. יש בו מגוון מוצרים בעלי רווחיות גבוהה, וזה הנתח שאליו מכוונים".

"פוטנציאל ענק"

לדברי ינאי, "הרעיון הוא לקחת את היכולות של שתי חברות מובילות. אנחנו מביאים את הסל כמעט הכי גדול בעולם של תרופות, יכולות מו"פ, רגולציה, ייצור וכמובן נוכחות ברחבי העולם. פרוקטר מביאה את כושר המיתוג, ההבנה בשוק הצרכני, חדשנות צרכנית. אנחנו מאמינים שיחד, כשמחברים את היכולות, מקבלים מודל עסקי חדש.

"אלו מוצרים שנמכרים גם בבתי מרקחת וגם ברשתות קמעונאות, כך שנוכל מיד למכור בשני צינורות שיווק, ולהכפיל כמעט את המכירות. בממד הגיאוגרפי, כל אחת מהחברות חזקה באזורים אחרים: אנחנו חזקים ברוסיה והם בברזיל. והכי חשוב בראייה קדימה הוא שנפתח ביחד תרופות שהיום נמכרות במרשם רופא, ולהערכתנו יעברו בשנים הקרובות ל-OTC, כך שזה מהווה פוטנציאל ענק".

- כמה תשקיע כל חברה במיזם?

"אנחנו לא משקיעים כסף במובן הקלאסי של המילה, כי כל אחד תורם למיזם את הנכסים שיש לו בתחום".

- איך תהיה החלוקה בתוך המיזם?

"לפי מבנה העסקה, לפרוקטר אנד גמבל יהיה רוב קטן, אבל המכירות שלנו יגדלו יותר מכיוון שהמבנה הוא כזה שבו אנו מספקים שירותים שונים וייצור גלובלי".

ההערכה הראשונית בטבע היא שבתוך שנים ספורות המכירות מהתחום יגיעו ל-4 מיליארד דולר. בכל הקשור לשורה התחתונה, בשנה הראשונה לא צפויה השפעה על הרווח למרות גידול במכירות. ינאי מציין כי "שיעור הרווחיות של מוצרי ה-OTC בפלח שאליו אנחנו מכוונים הוא נאה, ועולה בקנה אחד עם שיעורי רווחיות אחרים במכירות הגנריקה של טבע", כך שבעתיד הרווח יגדל גם הוא.

טבע נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי שוק של 44.1 מיליארד דולר. בעקבות הודעת החברה היום עלתה המניה עם פתיחת המסחר בנאסד"ק ב-2%.