ברקליס: "פישר יפתיע ויעלה את הריבית מחר ב-0.5%"

ברקליס קפיטל: העלאה הדרגתית של 25 נקודות בסיס בלבד היא איטית מדי ■ "האצת האינפלציה בחודשים האחרונים קוראת לבנק ישראל לפעולות אגרסיבית מצד בנק ישראל"

לקראת החלטת הריבית מחר (ב') ועל רקע הזינוק במחירי הנפט והסחורות והגברת הלחצים האינפלציוניים, בברקליס קפיטל סבורים כי בנק ישראל יעלה את הריבית מחר ב-50 נקודות בסיס ומציינים כי העלאה הדרגתית של 25 נקודות בסיס בלבד היא איטית מדי. "האצת האינפלציה בחודשים האחירונים קוראת לבנק ישראל לפעולות נחרצת ואגרסיבית יותר מצד בנק ישראל", מעריכים בברקליס קפיטל.

עוד מציינים כי הריבית הנוכחית העומדת היום על 2.5% אינה מספיקה בכדי להתמודד עם הנסיבות הנוכחיות. "בנק ישראל יחליט כי העלאה ההדרגתית של הריבית אינה מספיקה בכדי לשלוט באינפלציה", מציינים כלכלני הבנק. במבט לעתיד צופים בברקליס קפיטל העלאה של עוד 200 נקודות עד סוף השנה לרמה של 4.5%.

בתוך כך, גם בלידר שוקי הון סבורים כי נדרשת העלאת ריבית של 50 נקודות בסיס אך צופים כי פישר יסתפק בהעלאת ריבית של 25 נקודות בסיס בלבד. "מאזן הכוחות המקומי נוטה בבירור לריסון מהיר יותר ובמנות גבוהות, אך ספק רב אם הבנק יטה בשלב זה להגביר את המינון אלא יבחר להאיץ את הקצב - כלומר העלאה שלישית ברציפות של 25 נ"ב בלבד", אמר רפי גוזלן, אנליסט המאקרו של לידר שוקי הון. עוד מעריך גוזלן כי יש סיכוי סביר לכך שבנק ישראל ינקוט בנוסף להעלאת הריבית גם בצעדים מרסנים נוספים לשוק הנדל"ן.

פרופ' סטנלי פישר, רמז בתחילת החודש כי בנק ישראל עשוי להאיץ את קצב העלאות הריבית במשק נוכח הזינוק במחירי הנפט והסחורות והתחממות האינפלציה. "הציפיות לאינפלציה גבוהות היום מהיעד הרשמי (1%-3%)", אמר פישר בכנס שנערך בתחילת החודש. "הגורמים לכך הם חיצוניים - מחירי המזון והנפט בעולם עולים. נצטרך להתמודד עם זה באמצעות כלים מוניטריים (קרי העלאות ריבית)".

הנגיד התייחס באותו כנס גם לעלייה המתמשכת במחירי הדירות ואמר שבבנק ישראל "מודאגים מהעלייה החדה במחירי הדירות; צריך להגדיל את היצע הדירות. בנק ישראל לא יכול להשפיע באמצעות העלאת הריבית על ההיצע אלא רק על הביקוש. זה לא פותר את הבעיה".