שריג: יועצי הבנקים לא יתנו ייעוץ פנסיוני אצל המעסיקים

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח בכנס ביטוח חיים, פנסיה ופיננסים של הלשכה: "חוץ מלהשמיע הכרזות וטענות הבנקים לא עשו שום דבר כדי לקדם את הייעוץ הפנסיוני דרכם"

בצל טענות רבות מצד סוכני הביטוח ובמידה מסוימת גם מצד הגופים הפנסיוניים, המפקח על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, התייחס אמש (ב') לטיוטת הוראות משמעותית שפרסם מוקדם יותר השבוע ואמר כי "העיתונות הכריזה שאנחנו נאפשר לבנקים לייעץ במקומות העבודה. זו לא כוונתנו, כוונתנו היא שהייעוץ עדיין יעשה בסניף, אך היועץ יוכל לבצע צעדים משלימים ונלווים מול המעסיק". שריג, שדיבר אמש בפתיחת כנס לשכת סוכני ביטוח באילת, הוסיף כי "אין בכוונתנו לשלוח את יועצי הבנקים לשבת ולתת ייעוץ פנסיוני אצל המעסיקים".

שריג התייחס לסוגיה נוספת אליה הוא צפוי להתייחס במסגרת שורת הסדרות עליה הודיע כבר בנובמבר האחרון - שינוי עמלות הסוכנים. "אחד הדברים שמטרידים אותנו הוא התמריצים שעלולים להיות בעייתיים. אנו מטפלים בתמריצים שנוגעים בקשר בין המוסדי למפיץ. אין לנו כוונה להפחית את העמלות אלא להביא למבנה עמלות עם פחות פוטנציאל לבעיות", אמר שריג.

ההוראות האחרונות שפרסם האוצר במסגרת יישום התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני, ובמיוחד הרצון של המפקח לקבל לידיו סמכויות לקביעת הקשר בין הבנקים לבין המעבידים וועדי עובדים, זכו לביקורת רבה הגם ההרגעה של שריג.

"השאיפה האובססיבית להכניס בכוח את הבנקים לתחרות בשוק הפנסיוני לא תהיה על חשבונם של הסוכנים. אנחנו לא אשמים בחדלונם, ולא אלו שגורמים לחוסר ההתעניינות שלהם או חוסר היכולת שלהם לפעול בתחום הפנסיוני. בינתיים, חוץ מלהשמיע הכרזות וטענות, הבנקים לא עשו שום דבר כדי לקדם את הייעוץ הפנסיוני דרכם. לא השקיעו במערך טכנולוגי, לא שדרגו את מקצועיות הייעוץ, לא הבינו שייעוץ פנסיוני זה לא להחתים לקוח על משכנתא ל-20 שנה ולשכוח ממנו", אמר אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, שהוסיף כי "הגיע הזמן לשנות את שמה של הרפורמה המוצעת בשוק הפנסיוני לתוכנית להחזרת ריכוזיות הבנקים בשוק החיסכון הפנסיוני".

בכנס דיבר גם אביגדור קפלן, יו"ר קבוצת כלל ביטוח ומבכירי ענף הביטוח, שביקר את החיפזון בחלק מהרפורמות של האוצר ש"הוליד חקיקה שגויה וקשה ליישום". בהקשר זה הוא התייחס לצעד אותו מוביל המפקח שריג והוסיף כי "תהיה זו שגיאה גדולה אם עמלות הייעוץ הפנסיוני תגדלנה ויתאפשר להם לבוא בדברים עם המעבידים".