'האולקוס השקט' של בעלי משכנתאות הפריים: ההחזר החודשי במשכנתא של 800 א' ש' זינק ב-1,000 שקל

העלאת הריבית החדה אמש על ידי בנק ישראל מצטרפת ל-8 העלאות ריבית קודמות מאוגוסט 2009 ■ המשמעות: ההחזר החודשי של נוטלי המשכנתאות זינק במאות שקלים - והיד עוד נטויה ■ AMG משכנתאות: "עדיין משתלם לקחת משכנתא על בסיס פריים"

בשנה וחצי השנה האחרונה עלתה הריבית במשק 9 פעמים ונוטלי משכנתא ממוצעת משלמים היום כמעט 700 שקלים יותר כל חודש על הדירה החדשה שקנו. כך אומר היום עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות בעקבות בעקבות החלטת הנגיד להעלות את הריבית במשק ב-0.5% ל-3%, מה שהעלה את ריבית הפריים ל-4.5%.

"העלאת הריבית על-ידי בנק ישראל נועדה, אולי, לצנן את שוק הנדל"ן ולאפשר לזוגות צעירים שמחפשים דירה, אבל פוגעת קשות בהרבה צעירים ובעלי משפחות שיאלצו לשלם מדי חודש הרבה יותר על המשכנתא אותה לקחו", מוסיף קמינסקי. "נראה כי כולם עסוקים בדאגה כיצד למנוע את עליית מחירי הדירות, אבל שוכחים בדרך את מאות אלפי הצעירים שכבר רכשו דירה למגורים והם נאלצים להוציא אלפי שקלים נוספים מדי שנה".

על-פי נתוני AMG, בעקבות העלאת הריבית ב-0.5%, ההחזר החודשי למשכנתא ממוצעת של 500 אלף שקל בריבית פריים ל-20 שנה יעלה ב-126 שקל. כלומר, מהחזר חודשי של 2,836 שקל כיום ל-2,962 שקל מעתה ועד ההעלאה הבאה. עוד עולה מהנתונים, כי מי שנטל משכנתא ברכיב פריים בהיקף של 800 אלף שקל (ההערכה היא כי גובה המשכנתא הממוצע באזור המרכז עומד על 800-900 אלף שקל) שילם 3,106 שקל מדי חודש לפני תחילת העלאות הריבית ב-2009, והיום משלם כבר 4,114 שקל בחודש - עלייה של כ-1,000 שקל בחודש.

להתרחק מהפריים

למרות זאת, ב-AMG משכנתאות אומרים היום כי ריבית הפריים עדיין אטרקטיבית ביחס לחלופות. זאת למרות שהיא הופכת להיות יקרה יותר ומייקרת את ההחזר החודשי. לדברי קמינסקי, היות ויעד האינפלציה עומד על 1% עד 3%, לווי המשכנתא בריבית צמודת המדד יצטרכו להוסיף זאת להחזר ההלוואה.

לדבריו, "יש לזכור כי ריבית הפריים צפויה להמשיך ולעלות ויש לקחת בחשבון כי בזמן הקרוב היא עשויה להגיע אף ל-5% ולפיכך יש לראות כי יכולת ההחזר של הלווה לא נפגעת ברמת פריים זו. גם אם הצפי הוא שהפריים תעלה במהלך השנה עד ל-5% והמשמעות היא שההחזר החודשי הממוצע יעלה ב-690 שקל מתחילת העלאות הריבית, עדיין ישתלם יותר לקחת משכנתא על בסיס ריבית הפריים. זאת כל עוד הריבית על המשכנתא צמודת המדד והמדד עצמו יהיו גבוהים יותר מריבית הפריים".

יחד עם זאת, קמינסקי חוזר על ההמלצה לקחת עד 50% בפריים והשאר בריביות צמודות מדד משתנות לתקופות הארוכות או קבועות לתקופות הקצרות, וכן לשלב רכיב מט"חי של 10%-15% מההלוואה.

בחברת מתן לייעוץ משכנתאות אומרים כי להערכתם מטרת העלייה היא לצנן את שוק הנדל"ן אך מכיוון שעלייה המינורית לא תמנע מהצרכנים לקנות דירות שוק הנדל"ן לא צפוי להשתנות. לדברי מנכ"ל החברה, ליאור איילון: "הנתונים מראים כי העלייה של הריבית מעלה את ההחזר החודשי אך לא בהיקף גבוה שיכול לפגוע בכיס. הפתרון למצוקת הנדל"ן הוא הפשרת קרקעות וכן ניתוב האוכלוסייה לפריפריה השנייה קרי יבנה, באר יעקב ואשקלון. אנו צופים כי בטווח של שנה הריבית תעלה ב-1% נוסף בהדרגה ואז תתייצב סביב 5.5%".

איילון מעריך העלאת הריבית לא תשנה את שוק המשכנתאות ואת התמהיל של המשכנתאות שנלקחות: "עד היום נלקחו בממוצע 30% פריים; היום באופן פרדוקסאלי ישנו גידול בלקיחת מסלול הפריים. שוק הנדל"ן ימשיך לגדול ועליית הריבית לא תשפיע על מחירי הנדל"ן. בהתאם אנו צופים כי לא תהיה ירידה בשוק המשכנתאות כל עוד שוק הנדל"ן ימשיך לגדול אנשים יוסיפו לקחת משכנתאות. ברצוני להעיר כי בנוסף לפריים גם המדד עולה בצורה מהירה ועקבית כך שהמדד השנתי יעבור את ה-3.5%. למדד יש השפעה מכרעת על המשכנתאות. המדד משפיע לא רק על החזר החודשי אלא גם על יתרת הקרן - הוא מגדיל את החוב שלנו לבנק".