כך תרכשו "תעודות ביטוח" נגד העלייה במחירי הדלק

טרם נרגענו מהזינוק הקודם במחירי הדלק, וכבר נוחתת עלינו עליית מחירים נוספת ■ איך מתמודדים עם ההרפתקה הפיננסית הכבדה של "רכישת רכב בישראל"?

עוד בטרם נרגענו מהזינוק הקודם במחירי הדלק, תנחת עלינו בסוף השבוע עליית מחירים נוספת. הפעם זו נגזרת ישירה של מחירי הנפט בעולם, בחסות קדאפי, מובארק, האסון ביפן והאופורטוניזם הרגיל של המדינות המפיקות נפט.

הסיבה שבגינה אנחנו לא רואים עדיין ירידה בכמות הנסיעה על כבישי ישראל (הפקקים גדולים מתמיד) או הפגנות נזעמות ברחובות - כמו אלו שמתרחשות כיום באירופה, למשל - היא שחלק לא מבוטל מהנוסעים ה"כבדים" ביותר על כבישי ישראל נהנים מ"תעודת ביטוח" מפני עליית מחירי הדלק בדמות דלקנים אוטומטיים על חשבון המעסיק. רבים אחרים עדיין צריכים לשלם 100 דולר ויותר על מילוי מיכל בתחנות.

קל לתת עצות-נוגדות-מחירי-דלק כמו "סע פחות" או "עבור לדו-גלגלי", אבל זו ברכה לבטלה. מי שיוצא להרפתקה הפיננסית הכבדה והמחייבת שקרויה "רכישת רכב בישראל" עושה זאת כי הוא זקוק לרכב.

אזרח שגר הרחק מהמרכז העירוניים וממוקדי התעסוקה (תתפלאו, יש לא מעט כאלה), לא יכול לגזור על עצמו בידוד לצורך חיסכון. חילוני, שרוצה לנצל כהלכה את ימי הפנאי היקרים שלו, דהיינו את סופי השבוע, חייב להשתמש ברכב. ככה זה במדינה, שתשתית התחבורה הציבורית שלה מושבתת בצורה יזומה יומיים בשבוע כדי לשמור על סטטוס-קוו פוליטי.

לטובת אחינו ואחיותינו הכורעים תחת נטל עלות הדלק, ננסה לצרף כאן כמה טיפים, מתוך רבים אחרים.

1. רכב מהבוס

בעבר הקצאת רכב צמוד לעובדים בישראל בוצעה לפי קריטריונים קשיחים מאוד של דרג, ותק וקשרים בארגון, כשהרף המינימלי היה רכב "קבוצה 1", שעלותו הטיפוסית נעה סביב 90 אלף שקל. אבל בשנתיים האחרונות הצטרפה לשוק קטגוריה של מכוניות סופר-זולות, עם מחיר טיפוסי נמוך מ-70 אלף שקל. העלויות המופחתות בקטגוריה זו משכנעות כיום יותר מעבידים להרחיב את מעגל מקבלי הרכב הצמוד.

מבחינת העובד, שמצליח לשכנע את הבוס להוסיף רכב לחוזה ההעסקה שלו, זה יכול להיות פתרון מצוין לחיסכון בדלק. עלויות הליסינג החודשיות של מכוניות בקטגוריה זו אינן היסטריות ושווי השימוש החודשי שלהן צנוע יחסית. כמו-כן, אפשר גם לנסוע במכונית לא-אוטומטית, לא יקרה לכם כלום. הבונוס העיקרי: "תעודת ביטוח" מפני עליית מחירי הדלק בדמות דלקן.

2. מועדוני צרכנות

אנשים נוטים לשכוח, ששוק התדלוק בארץ תחרותי ושחברות הדלק מוכנות לעשות צעדים לא קטנים, כולל חיתוך במתח הרווחים, כדי לקחת נתח שוק מהמתחרות או כדי להגן על הנתח שלהן. הדרך הטובה ביותר לנצל זאת היא להצטרף לאחד מארגוני הצרכנות הגדולים, שמקבלים מחברות הדלק "הנחות קיבוציות" נאות.

חברי ארגון "חבר", למשל, מקבלים מפז וסונול הנחה של 35 אגורות לליטר ו-3.5% מדור אלון. חברי מועדון "הוט" מקבלים הנחה של 39 אגורות לליטר, וגם לחברי מועדוני אשמורת (הסתדרות המורים), "קרנות השוטרים" ועוד יש מפעם לפעם הנחות קיבוציות נאות.

יש, כמובן, "אותיות קטנות". חלק מחברות הדלק מעניקות את ההנחה רק בחלק מהתחנות שלהן, וההנחה ניתנת על המחיר הכולל שירות מלא. אבל עדיין, מי שנוסע 20 אלף ק"מ בשנה יכול לחסוך את העלות של כשני מכלי דלק בממוצע - שזה בערך חודש בונוס. ואל תגידו "לא כל אחד יכול להצטרף למועדון". במדינת הקומבינות כל אחד יכול להכניס רגל למעגל.