לא לגזענות: בוטלו פיטורי 20 עובדים ערבים בכמעט חינם במודיעין

השר שמחון: "המדינה לא תסבול אפליה על רקע לאום" ■ בית הדין לעבודה: ייקבע שימוע לכל אחד מהעובדים בנפרד, והם ימשיכו לקבל את שכרם עד לפיטוריהם, ככל שיהיו כאלה

בשל חשש לאפליה מחמת לאום: בית הדין האזורי לעבודה החליט היום (א') לבטל את פיטוריהם של 20 העובדים הערבים שעבדו בסניך מודיעין של רשת מחסני כמעט חינם. בית הדין קבע כי הפיטורים יבוטלו וכי ייקבע שימוע לכל אחד מהעובדים בנפרד לפי חוק.

עוד הוחלט כי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת, אשר הגישה את הבקשה לביטול הפיטורים של 12 העובדים שפוטרו ודרשה את השבתם לאלתר לעבודה, תוכל להציב נציג מטעמה בהליך השימוע, והעובדים ימשיכו לקבל את שכרם עד לפיטוריהם, ככל שיהיו כאלה.

נזכיר כי ב-30 במארס הגישה נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בקשה לביטול החלטה על פיטוריהם והשבתם לאלתר לעבודה של 12 עובדים ערבים בסניף מודיעין של רשת המזון כמעט חינם, שפוטרו, וזאת בשל חשש לאפליה מחמת לאום.

בעקבות פנייתם של עובדי הסניף לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בסוף השבוע האחרון נתגלה כי רשת המזון כמעט חינם הודיעה לכל העובדים הערבים, כ-20 במספר, שעבדו בסניף מודיעין שלה, על פיטוריהם. מכתבי הפיטורים, שנוסחם זהה, נמסרו לכל העובדים בליל שבת לבתיהם.

בעקבות פניית העובדים פנתה נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה במחוז ירושלים והדרום לרשת כמעט חינם, על מנת לקבל תגובתה לטענה בדבר חשד לכאורה לקיומה של אפליה על רקע לאום בפיטורי העובדים, ואולם תשובת הרשת לא שכנעה עד כה בדבר אי-קיומה של אפליה, ולפיכך הוגשה הבקשה לבית הדין.

השופטת רוית צדיק פתחה את הדיון שנערך הבוקר בבית הדין לעבודה בתל-אביב בביקורת על רשת כמעט חינם, על כך שכל העובדים הערבים פוטרו באבחה אחת ללא שימוע.

על אף שהרשת צירפה 14 תצהירים, לפיהם בסניף שררה אווירת אלימות מצד העובדים הערבים, לא הובאו הוכחות לכך שהיה טיפול או בירור או שימוע למי מהעובדים באף שלב. השופטת הדגישה כי עוד טרם נבחנת שאלת האפליה, הרי שיש כאן פסול בהתנהלות.

המנהל המתנכל

ממידע שהגיע לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת עולה כי שינוי ביחס לעובדים הערבים החל לפני כחצי שנה, עם כניסתו לתפקיד של מנהל חדש, שהחל להתנכל לעובדים.

עובדים המועסקים כשנתיים בסניף, אשר העסקתם קדמה לכניסת המנהל החדש, דיווחו כי הם לא התמודדו מעולם עם טענות דומות.

רשת כמעט חינם טענה כי העובדים השרו אווירת אלימות בסניף, אך העובדים, באמצעות הנציבות, טענו כי ישנה תחושת רדיפה ודה-לגיטימציה של העובדים הערבים.

כך למשל, בתגובה הראשונה של הרשת נכתב כי "העובדים הסתובבו בסניף לאחר הטבח במשפחת פוגל באיתמר והתהדרו כי הם מהווים חלק מקבוצת הרוצחים".

בשלב התצהירים התברר כי לכל היותר מדובר בעובד אחד, וגם כאן לא הובא תצהיר של מי ששמע ממקור ראשון "התרברבות" זו, כך שבעצם הכול מבוסס על שמועות.

שר התמ"ת, שלום שמחון, המחזיק בתיק המיעוטים, בירך על החלטת בית הדין לעבודה ועל פעילות נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, ואמר כי ההחלטה שולחת מסר ברור למעסיקים שהמדינה לא תסבול אפליה על רקע לאום.

"אנו רואים חשיבות רבה בקליטת עובדים מהמגזר הערבי בשוק התעסוקה", אמר שמחון, "ונמשיך לפעול למניעת כל אפליה כנגדם".

הבקשה הוגשה לבית הדין על-ידי עו"ד אינה דויד-סולטנוביץ' ונכתבה בעזרתה של המתמחה ענבר ברקוביץ'-אפרים.

תגובת כמעט חינם

היועץ המשפטי של כמעט חינם, עו"ד חגי ישראלוביץ, מסר כי "בית הדין לעבודה לא קיים היום דיון הוכחות ולא נתן כל החלטה בבקשת הנציבות למתן צו. הדיון נפתח (וגם הסתיים) בביקורת קשה של כבוד השופטת רווית צדיק על הנציבות, אשר הגישה בקשה בשם 12 מבקשים בניגוד לתקנות סדר הדין, כאשר לא צירפה תצהירי המבקשים, למעט שני תצהירים, אשר לא תמכו כלל בטענת האפליה ובכלל. הנציבות צירפה שני תצהירים נוספים אשר לא היו רלוונטית כלל לדיון.

"רשת כמעט חינם צירפה מטעמה 14 תצהירים שתמכו בעובדות התגובה המפורטת שהוגשה, מהם עלה כי הרקע לפיטורי העובדים עבירות משמעת קשות, אלימות, איומים והטרדה מינית, ואף שלא התנהל דיון הוכחות התרשם בית הדין כי לא היתה כל אפליה במעשי רשת כמעט חינם, ולמעשה, הנקודה עליה נסוב הדיון היה היעדר שימוע בלבד, אשר לא הוכחש על-ידי כמעט חינם בתגובה או בדיון, שהרי כמעט חינם נאלצה לוותר על הליך השימוע עקב הנסיבות והחשש לפגיעה בנפש וברכוש מצד המבקשים.

"בית הדין הציע לצדדים כהצעת פשרה לערוך שימוע נפרד לכל עובד שפוטר, ובהתאם לתוצאות השימוע תחליט הרשת אם להותיר הפיטורים על כנם, ולנציבות למשוך הבקשה לצו לביטול הפיטורים לרבות התביעה שהוגשה מטעמם.

"יודגש כי בשלב זה העובדים אינם חוזרים לעבוד, ועניינו של כל אחד מהם יתקבל לאחר עריכת השימוע.

"רשת כמעט חינם הסכימה לפנים משורת הדין וכמחווה של רצון טוב, כמי שפועלת בשקיפות מלאה, בשוויון מלא ובהתאם להוראות הדין, להצעת בית הדין הנכבד, לאור הצעת בית הדין למחוק את ההליך כולו מטעמי יעילות.

יובהר למען הסר ספק, כי אין המדובר בביטול הפיטורים, והנציבות לא זכתה לכל סעד מבית הדין הנכבד, אלא בהסכמה דיונית בלבד, הא ותו לא, ובניגוד לפרסומי הנציבות, לפיהם זכתה להצלחה בביטול לכאורה של הפיטורים, לא נערך דיון הוכחות בנושא, ולא ניתנה כל החלטה של בית הדין בנושא הפיטורים".