פיצוי הולם לזינוק בדלק? תוקדם הוזלת התחבורה הציבורית

במסגרת התוכנית יופחתו נסיעות שמחירן 36-63 שקל ל-45 שקל לכל היותר ■ כץ: "החלטתי לאפשר לבני משפחה לחגוג את הפסח עם קרוביהם ברחבי הארץ"

שר התחבורה ישראל כץ הקדים בחודשיים את ההחלטה להפחית את תעריפי הנסיעה הבין-עירונית באוטובוסים, עקב העלייה החדה במחירי הדלק. ההפחתה, רובה בשיעור 25%-30%, תתייחס לנסיעות בין הפריפריה למטרופולינים ותיכנס לתוקפה כבר ביום ראשון הקרוב.

"החלטתי להוזיל את התחבורה הציבורית מהמרכז לפריפריה, במטרה לאפשר למאות אלפי בני משפחה לחגוג עם קרוביהם בכל רחבי הארץ ולחסוך עשרות שקלים בכל נסיעה", אמר כץ.

הוזלת תעריפים זו מתייחסת לנסיעות שמחירן 63-36 שקל, כאשר נסיעות בין-עירוניות שמחירן נמוך מ-36 שקל יוזלו במסגרת השלב הבא, בעוד מספר חודשים. מדובר בעיקר בנסיעות מיישובים מרוחקים בצפון (כמו קריית שמונה) ובדרום לתל-אביב או לירושלים.

עוד במסגרת ההוזלה הנוכחית יעמוד המחיר המרבי לנסיעה על 45 שקל. נסיעות שמחירן 51-56 שקלים כיום יופחת ל-42 שקל, נסיעות במחיר 42-48 שקל יופחת ל-40 שקל ונסיעות במחיר 37-42 שקל יעלו 36 שקל.

עם זאת, יצוין כי ההפחתה הזו אינה כוללת את הנסיעות לאילת וממנה, ולמעשה מסתיימת מבחינה גיאוגרפית בצומת פארן, המרוחק ממנה 100 ק"מ. ההנחה היא כי תושבי אילת אינם זקוקים להפחתת מחירים בשל תעריפי הטיסה המוזלים להם הם זוכים, וכי עלות הפחתה שכזו הייתה מחסלת חלק ניכר מהתקציב.

עלות הפחתת התעריפים הנוכחית מסתכמת ב-30 מיליון שקל (השלב הבא מוערך ב-40 מיליון שקל) והיא מתוקצבת מתוך 600 מיליון השקלים שהופנו לשיפור התחבורה הציבורית בשנתיים הקרובות במסגרת תכנית ההקלות שגובשה לפני חודשים במשרד רה"מ והאוצר.

ההפחתה הנוכחית כוללת גם הורדת מחירי הנסיעה בתוך הפריפריה עצמה, בדגש על הנסיעה מיישובי עוטף באר שבע (ירוחם, ערד ויישובי הבדואים בסביבה) לבאר שבע עצמה. כך למשל תוזל הנסיעה מירוחם לבירת הנגב ל-7 שקלים מ-9 שקלים כיום.

ההפחתה התעריפים מגיעה בהמשך להפחתת מחירי החופשי-חודשי באוטובוסים בתחילת החודש והרחבת השימוש בכרטיסים כאלה ברכבת, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית לחלופה ראויה. ביולי מתוכננת גם רפורמה בתעריפי הנסיעה בגוש דן במטרה לפשט ולהוזיל את האפשרות להגיע לעבודה במרכז בתחבורה ציבורית.

מהלכים אלה נעשים לצד פתיחת כבישי אגרה (הנתיב המהיר, מנהרות הכרמל), העלאה שגרתית של מחירי הנסיעה באוטובוסים, במוניות וברכבות והמשך מדיניות אישור גביית תעריפים זולים במיוחד מאוכלוסיות מיעוט, כמו בקווי המהדרין הבין-עירוניים מחיפה לאוכלוסייה החרדית או הקווים העירוניים בישובים הדרוזים בכרמל.