מטריקס רוכשת את באבקום ב-15 מיליון שקל

אקזיט ראשון במגזר הערבי: ספקית שירותי המחשוב רוכשת 50.1% מהחברה המעניקה שירותי קול סנטר, ופיתוח תוכנה ■ באבקום בבעלותו של עימאד תלחמי, ובין בעליה דב לאוטמן

בחודשים האחרונים עולה פעילות ההיי-טק במגזר הערבי על מפת ההיי-טק הישראלי. כמה חברות בתחומי שירותי המחשוב פועלות בצפון הארץ, וכולן מרכזות עניין.

כעת נודע ל"גלובס" כי אקזיט ראשון לפעילות ההיי-טק במגזר הערבי עתיד להתבצע בימים הקרובים. מדובר בחברת באבקום (babcom, באב משמעו דלת בערבית), שמספקת שירותים עסקיים במיקור-חוץ, הכוללים מרכז שירות לקוחות וכן שירותי פיתוח תוכנה.

מטריקס, ספקית שירותי המחשוב הגדולה בישראל, סיכמה עם בעלי באבקום, על רכישת 50.1% ממניותייה תמורת 15 מיליון שקל עם אופציה לתשלום נוסף של 4 מיליון שקל בהתאם לתוצאות באבקום. ערב ביצוע העסקה תחלק באבקום את מרבית רווחיה הצבורים כדיבידנד לבעלי המניות.

באבקום הוקמה בסוף 2008 על-ידי עימאד תלחמי, ובין בעלי מניותיה ניתן למצוא את דב לאוטמן ובנו נועם. ההיכרות בין תלחמי ללאוטמן החלה בתחום אחר לגמרי, טקסטיל, במפעל חייו של לאוטמן, דלתא גליל. תלחמי עבד בדלתא גליל במשך 25 שנים, במהלכן שימש במגוון תפקידים בכירים ואף כיד ימינו של לאוטמן.

בסוף 2007 מכר לאוטמן את השליטה בדלתא לאייזיק דבח, ותלחמי שהתאכזב מכך שלא מונה למנכ"ל, פנה להקמת באבקום. תלחמי חבר גם בעמותת "קו משווה" שהוקמה על-ידי לאוטמן, ומטרתה להגדיל את מספר האקדמאים הערבים המועסקים בחברות במשק.

משרדיה של באבקום ממוקמים באזור התעשייה תפן שבגליל, והיא מעסיקה כ-500 עובדים. בין לקוחותיה ניתן למנות את חברת הסלולר סלקום, חברת הטלוויזיה בלוויין yes, ויצרנית השבבים DSPG. אחד מיתרונותיה של באבקום הוא שעלויות הפיתוח והשירותים שהיא מספקת נמוכות בכ-25% מחברות מתחרות שפועלות ממרכז הארץ.

לא רק מטריקס מגלה עניין

באבקום פועלת באמצעות שתי חברות-בנות: אחת שמיועדת לפיתוח תוכנה ובה מועסקים כ-50 עובדים, והשנייה מהווה מיקור חוץ לפעילות עסקית כגון שירות לקוחות. הסינרגיה עם פעילות כמו זו שיש למטריקס היא ברורה. לספקית שירותי המחשוב מהרצליה יש פעילות נרחבת מסוג Nearshore, כלומר אספקת שירותי מחשוב מרוחקים יחסית - אך עדיין בתחומי מדינת ישראל - באמצעות מגזרים שעלויות ההעסקה בהם נמוכות יותר.

במטריקס הקדישו הרבה מאמץ בשנים האחרונות ליצור פעילות שכזו במגזר החרדי עם פרויקט בשם תלפיות. במסגרת הפרויקט, מועסקות בחברה כ-600 עובדות מהמגזר החרדי מתוך 4,300 עובדים בסך הכל בחברה. העבודות מועסקות בשני מרכזים עיקריים בבית שמש ובמודיעין עילית, ועוסקת בעיקר בתחומי בדיקת תוכנה ופיתוח יישומים.

מטריקס מכירה בכך שהפעלת מרכז פיתוח שכזה "נמוכה באופן ניכר מהפעלת יחידה דומה במרכזי החברה הקיימים", כך שהעניין שהיא מגלה בכניסה אסטרטגית גם למגזר הערבי אינו מפתיע.

כניסה כזאת לפעילות במגזר הערבי בישראל לא נמצאת רק על האג'נדה של מטריקס. ל"גלובס" נודע כי חברת שירותי מחשוב מקומית נוספת נמצאת בהליך של מו"מ מול באבקום, כך שייתכן שזו לא העסקה האחרונה שנראה בזמן הקרוב. לצידה של באבקום ישנן עוד מספר חברות שירותי מחשוב בולטים ובראשן גליל סופטוור מנצרת, שבראשה עומד אינאס סעיד.

באבקום סיימה את 2010 עם הכנסות של 21 מיליון שקל, כפול מב-2009 ורווח נקי של 3.1 מיליון שקל לעומת פחות ממליון שקל ב-2009. היקף הנכסים של החברה עומד על כ-10 מליון שקל בסוף 2010.