תשואות מינוריות לקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים ברבעון

רשמו תשואה נומינלית של 1.75% ו-1% ברבעון הראשון של 2011, שבו עלה מדד המחירים בשיעור ניכר של 0.7%

קרנות הפנסיה ופוליסות החיסכון המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח רשמו ברבעון הראשון ב-2011 תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-1.75% וכ-1%, בהתאמה. לכאורה מדובר בתשואה צנועה אמנם, אך בכל זאת מורגשת, שנרשמה לאחר שנתיים של ריצה חזקה למעלה בתשואות.

ואולם, מבחינת הלקוח התשואה המעניינת - שבאמת קובעת כמה כוח קנייה יהיה לו אי שם בעוד כמה שנים (הרבה שנים) - היא התשואה הריאלית. כך, לאחר שברבעון הראשון של השנה עלה מדד המחירים לצרכן בכ-0.7%, מבחינה ריאלית הציגו הגופים הפנסיוניים ברבעון הראשון תשואה ממוצעת נמוכה מאוד של כמה עשיריות האחוז על ההשקעות החופשיות בשוקי ההון. לא רק זאת, אלא שבשקלול דמי הניהול שגובות החברות, התשואה הריאלית הצנועה מאוד ברבעון הראשון קטנה אף יותר.

בכל אופן, נראה שמגמת התשואות "החיוביות אך מינוריות" השנה תימשך באפריל. נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2011 עולה מבדיקתנו כי קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל היא שמובילה את דירוגי התשואות ל-12 החודשים האחרונים בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות ובפוליסות המשתתפות ברווחים. מגדל, שאת השקעותיה מנהלים עומר קרייזל ולימור דנש, הציגה בשנה האחרונה תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-8.6%, כשקרן הפנסיה של הקבוצה - מקפת החדשה - רשמה בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-10.8%.

מגדל בשנה, הראל ברבעון

הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח הניבו ברבעון הראשון של השנה תשואה מצטברת של כ-1%, כאשר חברות הביטוח הציגו תשואה רבעונית ממוצעת של פחות מ-0.8% במסלולי ברירת המחדל שלהן בפוליסות מסלולי ההשקעות הנמכרות למבוטחים חדשים מ-2004. כלומר, ברבעון הראשון היו לחוסכים בחברות הביטוח רווחים מינוריים מאוד.

ברבעון הראשון ב-2011 התשואה הגבוהה ביותר בפוליסות המשתתפות ברווחים (המוכרות גם כקרנות י') נרשמה אצל קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. הראל רשמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה תשואה מצטברת של כ-1.35%. אחריה ניצבו בצמרת הדירוג הרבעוני שתי הקבוצות הגדולות בתחום - כלל ומגדל - שהציגו תשואה רבעונית של כ-1.1%. יתר חברות הביטוח השיגו ברבעון הראשון תשואה מצטברת של פחות מ-1%.

בדירוג השנתי, שאותו מובילה כאמור מגדל, בולטות חמש קבוצות הביטוח הגדולות, כשיתר חברות הביטוח - אליהו, הכשרה ביטוח ואיילון - נשרכות אחריהן. במקום השני בדירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים נמצאת קבוצת הפניקס, שאת השקעותיה מנהל גדי גרינשטיין, שיחד עם מגדל היו השתיים היחידות להציג תשואה גבוהה מהממוצע בשוק כולו.

מקפת בשנה, מבטחים ברבעון

שוק הפנסיה המקיפה החדשה ציין בחודשיים האחרונים הצטרפות של מתחרה נוספת - קרן הפנסיה החדשה של פסגות, שעד כה הציגה בפברואר-מארס תשואה מצטברת של 0.16%. ואולם, עם כל הסמליות בכניסה ישירה של פסגות לשוק הפנסיה, מעבר להחזקות מיעוט בקרן מגן זהב שבשליטת איילון, הרי ששוק הפנסיה נשלט על-ידי חמש הקבוצות הגדולות, כמו שוק הביטוח.

על כל פנים, אחרי מקפת החדשה של מגדל, הקרן השנייה בדירוג ל-12 חודשים הייתה הקרן הקטנה של קבוצת הראל - מנוף - שרשמה בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-10.3%. יתר הקרנות הציגו בתשואה חד-ספרתית, כשיתר הקרנות הגדולות רשמו תשואה מצטברת בטווח שבין 9.1% ל-9.5%.

הקרנות עם התשואות השנתיות הנמוכות ביותר היו של בתי ההשקעות דש איפקס ואקסלנס, עם תשואה של 6.6% ו-6.55%, בהתאמה.

בראש דירוג התשואות לרבעון הראשון של 2011 ניצבת קרן הפנסיה הגדולה ביותר בשוק - מבטחים החדשה של מנורה, שאת השקעותיה מנהל יוני טל. הקרן רשמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה תשואה מצטברת של כ-2.1%.

תשואות פוליסות ביטוח החיים
 תשואות פוליסות ביטוח החיים

תשואות קרנות הפנסיה המקיפות החדשות
 תשואות קרנות הפנסיה המקיפות החדשות