בזן קונה גז מ"ים תטיס" בשל הפסקת אספקת הגז המצרי

בזן תרכוש גז מ"ים תטיס" ביומיים הקרובים ותערוך בדיקות למערכות הגז ■ האם הטרוריסטים במצרים קירבו את שותפויות "תמר" לעסקת הגז הענקית עם החברה לישראל?

בשיא המו"מ שמנהלת החברה לישראל עם שותפויות מאגר הגז הטבעי "תמר", הודיעה היום בזן מקבוצת החברה לישראל על רכישת גז טבעי ממאגר "ים תטיס" של נובל אנרג'י וקבוצת דלק, בשל הפסקת אספקת הגז ממצרים לאחר פיגוע הטרור באזור.

אתמול השלימה בזן את חיבור המתקנים שלה למערכת הובלת הגז של EMG, ספקית הגז המצרית. אך בעקבות פיגוע הטרור בצינור המוביל גז ממצרים ב-27 באפריל הופסקה כידוע אספקת הגז ממצרים לישראל, כאשר חברת אמפל מעריכה שהאספקה תחודש באמצע החודש. בעקבות חוסר הוודאות האופף את הגז המצרי, עברה בז"ן - כרגע באופן זמני - לגז הישראלי.

לפי ההסכם של בזן עם נובל אנרג'י ודלק, החברה תרכוש גז מ"ים תטיס" במשך היומיים הקרובים, אך יומיים אלה יהוו מעין "מבחן" לבדיקת מערכת הגז הטבעי במתקני בזן וזרימת הגז. בדיווח של בזן לבורסה מהיום לא נפסלת האפשרות לחוזים נוספים עם "ים תטיס": "אין ודאות כלשהי באשר לביצוע עסקאות SPOT נוספות או תנאיהן".

המעבר החלקי והזמני של בזן לגז ישראלי הינו חשוב בפרספקטיבה רחבה יותר, שכן בימים אלה מנהלת החברה לישראל מו"מ עם שותפויות "תמר" על חוזה אספקת גז ארוך טווח בהיקף של 4 מיליארד דולר, וזאת לאחר שהעניקה את חלקו הראשון של החוזה (גם הוא בהיקף של 4 מיליארד דולר) ל-EMG - ערב נפילת משטרו של חוסני מובארק. הפיגועים במתקן הגז המצרי בצפון סיני הגבירו את חוסר הוודאות בנוגע לזרימה השוטפת של הגז המצרי, מה שאפשר לקבוצת דלק ושותפותיה ב"תמר" (ישראמקו ונובל אנרג'י ) לדרוש מחירים גבוהים יותר עבור הגז.