בדרך לעוד זינוק בדלק? "הורדת הבלו תיצור בור במסים"

ההכנסות ממס הדלק צפויות לגדול ב-4 מיליארד שקל עד סוף 2012 ■ סמנכ"ל רשות המסים, ערן יעקב, על ההצעה של מפלגת קדימה להוזיל את מס הדלק: "את הפער התקציבי יהיה צריך לסגור באמצעות העלאת מע"מ או מס החברות באופן משמעותי"

הורדת המסוי הכולל על הדלק, כפי שהוצע באחרונה, עלולה להוביל ל"בור" של כ-8.5 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים. כך אמר ל"גלובס" ערן יעקב, סמנכ"ל רשות המסים. לדבריו, הורדת המס המוצעת מ-52% (כולל המע"מ) ל-30% כולל מע"מ, משמעותה הורדת הבלו על דלק ל-84 אגורות בלבד.

"את הפער התקציבי יהיה צריך לסגור באמצעות העלאת מסים משמעותית אחרת, כמו העלאת מס ערך מוסף ל-18% לפחות, או העלאת מס חברות ב-12 עד 14 נקודות האחוז", אמר סמנכ"ל רשות המסים. "העלאת מס כזו תגרור נזק רוחבי גדול הרבה יותר". לדבריו, מס הדלק - שמגלם ישירות את הנזקים הסביבתיים והבריאותיים כתוצאה מהשימוש בו - הוא עדיין המס הצודק והנכון ביותר מבין כלי המס הזמינים.

"העלאה נקודתית"

לדברי יעקב, קיימת כיום בציבור דיס-אינפורמציה רבה לגבי היקף מסוי הדלק. "ב-15 השנים האחרונות כמעט לא הייתה העלאה של מס הדלק בישראל, למעט העלאה נקודתית של 30 אגורות לליטר במאי 2009. העדכון המדדי התקופתי של הבלו, שבו נוקט האוצר מפעם לפעם, הוא חלק מהעדכון המדדי השוטף של כל המסים, על פי פקודת מס הכנסה ודיני המס, ונועד לשמר את ההכנסה הריאלית. עדכונים מדדיים מקבילים מבוצעים גם על התשלומים השונים שמשלמת המדינה לאזרחים ולחברות".

את העלייה האחרונה בהכנסות המדינה ממסי דלק מסביר יעקב בעליית המדד, וכתוצאה של עליית המס על הבנזין ב-20 אגורות בינואר ובמחצית פברואר. לדבריו, מסוי הדלק בישראל קרוב לממוצע של מדינות ה-OECD - הן בשיעור המוחלט של הבלו הקצוב, הן באחוז הכולל של המסוי ממחיר ליטר דלק. לגבי הטענה כי מדובר ב"נטל מס כפול" על בעלי הרכב - שכולל גם מס דלק וגם מס בעת הרכישה (שמורכב ממס קנייה ומכס), שהוא מהגבוהים בעולם - הוא אומר כי המצב אמנם "לא אופטימלי", אך ישראל עשתה כברת דרך לא מבוטלת בהורדת מסי הרכישה על הרכב, וכיום נטל המס הריאלי, בקיזוז "המיסוי הירוק", נע בין כ-60% ל-30% בלבד.

יעקב עומד כיום בראשות ועדה שבוחנת אפשרויות להמיר חלק ממסי הבעלות על רכב במסי שימוש ברכב, כגון "מס דרכים".

ואולם לדבריו "הדרך עוד ארוכה". הוא רמז כי העליות החדות האחרונות במחירי הדלק מגדילות משמעותית את "ההטבה הסמויה", שגלומה בשווי השימוש על רכב צמוד שאותו משלמים בעלי הרכב. שווי השימוש נקבע בתקופה שבה מחירי הדלק היו נמוכים משמעותית, וככל שמחירי הדלק עולים - גדל גם שווי הטבת "דלק חינם" שמספקים המעבידים לעובדים, ושאינו משתקף בצורה ריאלית בשווי השימוש החודשי.

11
 11