משבר בדרך? מחירי הדלק מתחילים להשפיע על שוק הרכב

שוק הרכב מתחיל להתקרב ל"נקודת השבירה" שלו, לנוכח העלייה הבלתי פוסקת של מחירי הדלק ■ הנה 3 סממנים מובהקים

לפני כשלוש שנים תהינו מה יהיה סף המחיר הפסיכולוגי של מחירי הדלק, שמעבר לו יתחילו להתרחש שינויים של ממש בשוק הרכב הישראלי. ההימור שלנו עמד על כ-7 שקלים לליטר, סכום שנראה באותם ימים כמעט דמיוני. בדיעבד, סף המחיר האמור נחצה יותר מפעם אחת, אך השוק שמר על אותם דפוסים מוכרים של רכישה ושימוש.

אבל מסתבר, שגם בישראל קיימת "נקודת שבירה" והיא מתחילה להיות מורגשת בשליש הראשון של 2011, שבו מחיר הליטר בתחנות נוגע ב-2 דולר ורבע לליטר. השינוי לא מגיע (עדיין?) בצורה של הקטנת השימוש: רוב המעסיקים עדיין לא מוכנים להתעמת עם מקבלי הדלק החופשי, ואילו לנהגים פרטיים אין תחליף מעשי לנסיעה ברכבם הפרטי. אבל יש כמה שינויים, שאפשר לייחס במובהק לרצון להוריד את עלויות הדלק.

רתיחה בשוק המיני

המיני-מכוניות, שנהנות ממחירים אטרקטיביים הודות למיסוי "הירוק", הפכו ללהיט כבר בשנה שעברה. אבל בנתוני השליש הראשון של 2011 פלח זה הגיעה לרתיחה. בחודשים ינואר-אפריל נמכרו בישראל קצת יותר מ-5,000 מיני-מכוניות, קצב שנתי גבוה בכמעט 60% מהקצב השנתי של מכירות הפלח ב-2010.

יונדאי, למשל, גלגלה לשוק כמעט 1,600 יחידות של ה-i10 בארבעה חודשים, סוזוקי מכרה קרוב ל-1,900 יחידות של אלטו, ואפילו שברולט ספארק, שהצטרפה לשוק רק לפני שלושה חודשים, "העיפה" מהמדפים 863 יחידות. כמובן, שהמחירים הנוחים תורמים לנהירה לפלח, אבל המשווקים אומרים שצריכת הדלק היא בפירוש פקטור ושיש לא מעט לקוחות שמוותרים במודע על רכישת משומשת עם מנוע גדול יותר.

העשירים חושבים חיסכון

החשיבה ה"חסכונית" היא לא רק מנת חלקם של לקוחות פרטיים מעוטי-תקציב ושל חברות השואפות להקטין את הוצאותיהן. גם לקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם מתחילים לעלות על הטרנד "רכב פרימיום חסכוני".

אאודי, למשל, העלתה על הכביש בשליש הראשון כ-134 יחידות של A1 הקטנה והאולטרה-חסכונית, שעולה כמו מכונית משפחתית גדולה/רכב פנאי שמנמן (134-170 אלף שקל). החודש אף החלה החברה לשווק את A3, רכב פרימיום ספורטיבי, עם מנוע 1.2 ליטר חסכוני.

הונדה העלתה על הכביש תוך חודשיים בלבד 143 יחידות של ג'אז, ההיברידית הקטנה, למרות שמחירה קרוב מאוד למחיר של משפחתיות 1,600 פול-סייז חדשה.

ואילו לקסוס מסרה בתוך פחות מחודשיים 63 יחידות של האצ'בק ההיברידית החדשה C200, שעולה כ-180 אלף שקל, מחיר בו ניתן לרכוש ג'יפון נאה/מכונית מנהלים בריאת מנוע.

טלמטיקה בקו עלייה

מערכות הטלמטיקה שעוקבות אחר הנהג ומנתחות את סגנון הנהיגה, אופי השימוש וצריכת הדלק, מספקות למנהלי הציים כלי אכיפה ובקרה, ומסוגלות לחסוך להם אחוזים רבים בצריכת הדלק.

בעבר אימצו אותן בארץ בעיקר ציים לוגיסטיים (רכבי חלוקה ושירות, צוותי שטח וכדומה), אך כיום הן מתחילות לחדור גם לשוק הליסינג, שבעבר התייחס לצריכת הדלק של העובדים כאל "כוח עליון".

חברת AVIS, למשל, החלה בשנה שעברה להציע אופציה של "טראפילוג" ברכבי הציים שלה, וכיום מדווחות שתי החברות על זינוק חד בביקוש להן כתוצאה מעליית מחירי הדלק. גם האח הגדול מעלה הילוך.