"ואנונו הציע לסייע לקובי מימון במס הכנסה תמורת 125 אלף דולר"

(עדכון) - כך העיד יואל מוגמי עם פתיחת משפט השוחד של דוד ואנונו, בכיר ברשות המסים ■ "דרשו מקובי פרץ 50 אלף שקל על טיפול בבעיה שלו במס הכנסה, אך הוא לא היה מוכן לשלם"

"דוד ואנונו ידע שקובי מימון הוא חבר ילדות שלי, וסיפר לי שלמימון יש צו עיכוב יציאה מהארץ בגלל בעיות במס הכנסה, ושהוא יכול לעזור לו. בתמורה לטיפול הוא רצה לקבל 125 אלף דולר והציע לי לקחת חלק מהסכום הזה. הוא אמר שמימון מיליונר, ואין לו בעיה לתת כסף. לא הבנתי איך בן אדם במעמד של ואנונו מעלה עניין כזה, הוא לא איזה פקיד קטן. הוא גם ציין בפניי שבאזור שבאחריותו ברשות המסים יש את התיקים של כל החבר'ה העשירים והמפורסמים כמו מימון, למשל דנקנר".

כך העיד היום (א') עד התביעה יואל מוגמי, היועץ הפוליטי לשעבר של מנכ"ל מפלגת קדימה משה שחורי, עם פתיחת משפטו של דוד ואנונו, ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, העומד לדין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב באשמה של לקיחת שוחד מנישומים, סחיטה באיומים ובעבירות נוספות, בפרשה שזכתה לכינוי "פרשת רשות המסים מספר 2".

מוגמי, שהעיד בחקירה ראשית של התובעת, עו"ד אסתי שלאין, פרש היום בפני השופט דוד רוזן את מערכת היחסים המשולשת שניהל עם ואנונו ועם רן הדר ז"ל.

לפי כתב האישום הפנה הדר, בעזרתו של מוגמי, נישומים לואנונו כדי שיסייע להם בבעיות בהן נתקלו במס הכנסה, בתמורה לכספי שוחד שלקח מהם במאות אלפי שקלים. מוגמי משמש כעד תביעה, ובפרקליטות טרם התקבלה החלטה האם להעמיד אותו לדין בפרשה.

מוגמי סיפר על פרשת הזמר קובי פרץ, שסירב לתת שוחד לואנונו. "לפני שנתיים פנה אליי חבר משותף ואמר שלקובי פרץ יש בעיה במס הכנסה ושאל אם אוכל לעזור. נפגשתי עם פרץ ועם אמרגנו יוחאי יעיש (עד המדינה בתיק) באולמי 'רויאל גרדן' בפתח-תקווה לפני הופעה של פרץ בחתונה.

"פרץ סיפר לי על הבעיה שלו במס הכנסה. אמרתי לו שיש לי מישהו שמכיר מישהו במס הכנסה ודיברתי על רן הדר ז"ל ועל דוד ואנונו. הדר דרש מפרץ 50 אלף שקל בעבור הטיפול בבעיה שלו, אבל פרץ לא היה מוכן לשלם", סיפר מוגמי.

בהמשך העיד מוגמי כי לאחר שפרץ סירב לשלם בעבור הטיפול בתיק שלו במס הכנסה, הובהר לאמרגן יעיש כי לו עצמו יש בעיה יותר גדולה משל פרץ במס הכנסה.

"קובי זה היה 'כסף קטן' ליד הבעיה של יעיש, שזה 'הכסף הגדול'", הסביר מוגמי ותיאר את השתלשלות העניינים שהתרחשה בהמשך: "הדר רצה לקחת מיעיש 100 או 200 אלף דולר, אבל סגרתי לו את זה על 200 אלף שקל. אמרתי להדר שיעיש מסובך, שלא יסחוט את הבן אדם ויתחשב בו. יעיש הסכים, והסכמנו שהוא יעביר את הכסף אליי ואני אעביר אותו להדר.

"הגעתי לבית של יעיש בפתח-תקווה, לקחתי ממנו את ה-200 אלף שקל במזומן בשקית. התקשרתי להדר ואמרתי לו לבוא לקחת את הכסף. הדר הגיע אליי, נתתי לו 170 אלף שקל, אמרתי לו: 'אל תהיה חזיר', ושיעזור לי, כי אני עוזר לנזקקים בחגים, ושיוריד לי מזה 30 אלף שקל. כך הוא עשה. יעיש נפגש עם הדר, שהפגיש אותו עם ואנונו, שפתר לו את הבעיה".

עוד העיד מוגמי, בין היתר, כי ואנונו ביקש ממנו לו לעזור לו להתקדם ברשות המסים. "אבל באותו זמן לא היה לי למי לפנות כי קדימה כבר לא הייתה בשלטון ויובל שטייניץ היה שר האוצר. אני הכרתי את כל שרי האוצר, סילבן שלום, רוני בר-און, אברהם הירשזון, ו-ואנונו רצה להתקדם לתפקיד סמנכ"ל או פקיד שומה תל-אביב. אמרתי לו שאם אמצא דרך, אעזור לו", העיד.

יואל מוגמי: עסקן פוליטי ותיק

יואל מוגמי (52) הוא עסקן פוליטי ותיק. במשך שנים היה מוגמי חבר מרכז ליכוד. ב-2006 הוא עבר למפלגת קדימה ושימש כמארגן אירועים וכפעיל שטח של המפלגה. בהמשך מונה מוגמי לתפקיד מזכיר מרחב פתח-תקווה של קדימה.

בנוסף עוסק מוגמי במתן שירותים של ייעוץ מוניציפאלי לחברות. בין היתר הוא מייעץ למשרד עורכי הדין חיליק, פרנקל וקורן, העוסק בגבייה. "אני מסדר פגישות, עזרתי להם, למשל, במס הכנסה. אני עובד איתם עבור 6% שכר-טרחה. קרה שהם זכו במכרז במס הכנסה ולא קיבלו את העבודה, אז פניתי לואנונו", העיד היום מוגמי. "אני ידוע כאדם שעוזר להרבה אנשים ולא לוקח תמורה מאף אחד. כך היה גם ביחסיי עם דוד ואנונו".

שוחד תמורת הסדר בעיות מס

כתב האישום נגד דוד ואנונו הוגש במארס השנה ומגולל פרשת שחיתות קשה, שבמרכזה 5 פרשות: פרשת יוחאי יעיש; פרשת קובי מימון; פרשת משה ודליה שחורי (מנכ"ל קדימה ואשתו); פרשת חנוך מילוא; ופרשת אודי ראובן.

לפי כתב האישום, במספר הזדמנויות לאורך שנים השתמש ואנונו במעמדו הבכיר ברשות המסים, תוך עשייה בתוך הרשות כבתוך עסקו הפרטי, למען בצע-כסף. זאת בין היתר על-ידי הטלת אימה על נישומים, תוך חשיפת מידע מסווג אודות הליכים המתנהלים כנגדם ברשות המסים.

לפי כתב האישום, בתחילת 2007 קשר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה נישומים לטיפולו של ואנונו תמורת קבלת שוחד, שאותו הם יחלקו ביניהם. בסמוך לכך יצר הדר קשר עם מוגמי וביקש ממנו להפנות לקוחות נישומים שיש להם בעיות בתיקי מס לטיפולו של ואנונו בעבור תשלום שוחד.

ואנונו מואשם בסחיטה באיומים, לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

בתחילת הדיון סיפרה התביעה כי תחילת החקירה בתיק זה החלה בעקבות עדותו של ד', עד המדינה בפרשת הולילנד במשטרה. "בעקבות עדותו של עד המדינה בפרשת הולילנד נערך חיפוש בביתו של ואנונו, והוא נחקר. עם זאת, עד המדינה בפרשת הולילנד אינו משמש עד בתיק ואנונו. בהמשך גייסנו את האמרגן יוחאי יעיש להיות עד מדינה בתיק זה", הסבירה התובעת.