פרטוקולי ה'פד': ברננקי צריך לרמוז על העלאת הריבית השנה

הדיון על סיכוני האינפלציה לקח חלק נכבד מהפגישה האחרונה של הועדה לענייני השוק הפתוח ■ חלק מחברי ה'פד' טענו כי התנאים הכלכליים מאפשרים להעלות את הריבית כבר השנה

הפדרל ריזרב פרסם הערב (ד') את פרוטקול החלטת הריבית מה-27 לחודש אפריל, אשר לאחריה הוחלט שוב שלא להעלות עדיין את הריבית בארה"ב ולהותיר אותה ברמתה האפסית. הפרוטוקולים חשפו מחלוקת בין בכירי ה'פד' לגבי אסטרטגיית היציאה מהמדיניות המרחיבה והעיתוי המתאים למהלך.

חלק מחברי ה'פד' טענו כי התנאים הכלכליים עשויים להיות כאלו שמאפשרים להעלות את הריבית כבר השנה ולדעתם ברננקי צריך לרמוז שהריבית האפסית תעלה בקרוב. לעומת זאת, אחרים הביעו דאגה כי במקרה שה'פד' יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב מוקדם מדי, הדבר עלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית של ארה"ב.

עוד עולה מהפרוטוקול כי כמה מחברי ה'פד' מאמינים שצריך להעלות את שיעור ריבית הבסיס או להתחיל למכור חלק מהנכסים שברשותם בהמשך השנה. חלק מבכירי ה'פד' ציינו כי הם יתמכו בסבב שלישי של הקלות כמותיות (QE3) רק במקרה שיהיה שינוי משמעותי בתחזית הכלכלית.

נזכיר כי באופן חריג והיסטורי התקיימה ביום פרסום החלטת הריבית גם מסיבת עיתונאים בה ציין ברננקי כי התוכנית השנויה במחלוקת באמצעותה מבצע ה'פד' רכישות האג"ח בהיקף של 600 מיליארד דולר, תגיע לסיומה כמתוכנן בסוף חודש יוני.

אתמול פורסם סקר שנערך בחודש מאי בקרב מנהלי קרנות בבנק אוף אמריקה מרל לינץ' אשר במסגרתו הם ענו על השאלה מתי יחל הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב. להבדין מחודש אפריל בו העריכו מרבית המנהלים כי הריבית תעלה כבר ברבעון הרביעי של 2011, הרי שבמאי העריכו מרבית המנהלים כי העלאת הריבית תידחה לרבעון הראשון של 2012.