כתבי אישום פליליים: "אגד" ו"קווים" לא הנגישו אוטובוסים לעיוורים

לראשונה בישראל הוגשו כתבי אישום פליליים נגד חברות תחבורה ציבורית בשל אי-הנגשת אוטובוסים ללקויי ראייה ■ החברות מואשמות כי לא הפעילו כריזה המורה על התחנות

‎‎לראשונה בישראל: כתבי אישום פליליים נגד חברות תחבורה בגין הפרת חובת הנגישות למוגבלים בתחבורה הציבורית. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה היום (א') כתבי אישום פליליים נגד חברות התחבורה הציבורית "אגד" ו"קווים" בשל אי-הנגשת אוטובוסים לאנשים לקויי ראייה.

החברות מואשמות כי לא הפעילו כריזה פנימית וחיצונית המורה על התחנות בהן נמצאים האוטובוסים, למרות שנדרשו לעשות כן הן לפי חוק והן בצו נגישות.

חובה זו חלה על אוטובוסים עירוניים שנרשמו החל מ-2003 ("אוטובוס נגיש"), בהתאם לדרישות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003, המסדירות את התאמות הנגישות בשירותי התחבורה הציבורית.

בעקבות פיקוח שערכו מפקחים של נציבות השוויון, הוצא לחברות צו נגישות וניתנה לנציגי החברות הזדמנות להשמיע את טענותיהם בנוגע לליקויים שנמצאו. משלא תוקנו הליקויים, הוחלט על הגשת כתב אישום.

כתב האישום נגד "אגד - אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ" הוגש לבית המשפט השלום בחיפה, וכתב האישום נגד "קווים תחבורה ציבורית בע"מ" הוגש לבית המשפט השלום בתל-אביב.

‏בעקבות הגשת כתבי האישום מסר נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אחיה קמארה: "תפקיד הנציבות לאכוף את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וכשנמצא כי חברות התחבורה הציבורית לא מקיימות את דרישות החוק, הפעילה הנציבות את הכלים העומדים לרשותה כדי להבטיח את יישומו".

עוד נמסר כי "כריזה באוטובוסים מאפשרת לאנשים עם מוגבלות בראייה נסיעה עצמאית ומכבדת בתחבורה ציבורית ובלי תלות בזולת. גם אזרחים מכלל האוכלוסייה נהנים מהכריזה, והגיע הזמן כי נגישות לאנשים עם מוגבלות תהיה עניין שבשגרה כמו בכל מדינה מתוקנת".

מחברת קווים תחבורה ציבורית נמסר בתגובה: "למרות שקווים והעומדים בראשה טרם קיבלו עותק מכתב האישום, אשר על דבר קיומו למדו אך ורק מכלי התקשורת, אתייחס בקצרה לפרסומים בעניין זה ואבקש להדגיש מספר עובדות חשובות.

"לאחר התקנת תוכנית ההנגשה על-ידי משרד התחבורה האיצה חברת קווים את הליך ההנגשה, שממילא הייתה מהמתקדמות ביותר מבין מובילי התחבורה הציבורית בישראל, בכל הנוגע ליישומו ולקידומו.

"בסוגיית מערכת הכריזה, חשוב לציין כי קווים רכשה מערכות כריזה מהמתקדמות ביותר עבור כל צי האוטובוסים העירוניים שבבעלותה, ועובדה זו הודגשה חזור ושנה בפני נציבות השוויון. מכיוון שהמדובר בתהליך מורכב אשר יישומו לוקח מספר חודשים, לכל הפחות, וזאת בשל הצורך לבצע בין היתר התאמות טכניות, לא הייתה בידי קווים האפשרות לבצע את התהליך הנ"ל בבת-אחת.

"לפיכך, בנסיבות אלה דרישות נציבות השוויון צריכות להתפרש גם על-פי שורת ההיגיון ועל-פי המצב בשטח ולא במנותק ממנו. קווים לא מתכחשת למחויבויותיה כלפי הציבור בכלל ובכלל זאת כלפי ציבור לקויי הראייה, ולראיה - קווים מיהרה לרכוש את המערכות האוטומאטיות עבור כל צי האוטובוסים העירוניים, ובימים אלה ניתן לומר בוודאות כי קווים נמצאת בעיצומו של הליך התקנתן של המערכות הנ"ל ואף עומדת לקראת סיומו המלא תוך 3 חודשים".