למה להרוס את חגיגת הנדל"ן?

לממשלה אין מוטיביציה: ברז הנדל"ן ממשיך לשפוך עליה כמות נכבדה של מזומנים

מצננים את בועת הנדל"ן? בשביל מה בדיוק? בכל פעם שבמשרד האוצר חושבים לזרוק לנו עצם - בדמות גזר (הקלות במס) ולא בדמות מקל - הם נזכרים שאותה פריחה נדל"נית שאנחנו חווים כאן לאורך השנים האחרונות היא זו שגם מחוללת חלק מאוד מרכזי בפריחה ובאיתנות המתוקשרת של המשק המקומי, שאותו אנחנו כל כך מקלסים ומפארים. והיא גם זו שמרפדת את קופת האוצר במזומנים.

קצת מספרים: הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין עמדו על 600 מיליון שקל באפריל האחרון. וזה רק ממיסים ישירים (שבח ורכישה), ולא כולל הכנסות ממס הכנסה על עובדים בענף, מע"מ על דירות ונכסים ועוד.

מתחילת השנה, מדובר על ממוצע חודשי של הכנסות ממיסי נדל"ן (מס שבח ומס רכישה) בסך 575 מיליון שקל לחודש - לעומת ממוצע של 480 מיליון שקל בשנת 2010 וממוצע של 213 מיליון שקל בשנת 2003. ומי ששכח: גם מינהל מקרקעי ישראל העביר אשתקד לאוצר צ'ק על סך כ-6 מיליארד שקל מתקבולי קרקעות.

בשורה התחתונה: 12 מיליארד שקל קיבל האוצר ישירות מהנדל"ן בשנה שעברה. ואם אנשי המשרד היו "חלילה" משתמשים בכסף הזה להקמת 24 אלף דירות ציבוריות (עלות של כ-500 אלף שקל בממוצע לדירה), או לטובת תשלום שכ"ד חודשי של 3,000 שקל ל-333 אלף שוכרים, הם היו עלולים לשנות את משוואת ההיצע והביקוש - ואז ברז הנדל"ן כבר לא היה ממשיך לשפוך עליהם את אותה כמות נכבדה של מזומנים.