אחרי שנתיים: תשואה שלילית מהותית לקופות הגמל במאי

שוק הגמל צפוי לסגור את החודש עם תשואה שלילית של 1.5%, והתשואה מתחילת השנה תעמוד על 1%- ■ בכירים בענף הגמל: "הכל תלוי בנו, במה שנשדר, ובמה שייכתב בעיתון"

ענף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות צפוי לסיים את חודש מאי בתשואה שלילית של כ-1.5%. תשואה זו תביא את הענף לרשום גם תשואה שלילת של כ-1% מתחילת השנה, לאחר שבארבעת החודשים הראשונים של 2011 השיגו הקופות תשואה ממוצעת של כ-0.5%.

בענף הגמל מנוהלים 306 מיליארד שקל, כך שהתשואה השלילית במאי מחקה כ-5 מיליארד שקל מחסכונות הציבור. גם אם עדיין לא מדובר בסכום גדול מאוד, זהו החודש הראשון של תשואות שליליות מהותיות (גם במארס היו תשואות שליליות בענף, אולם הן היו זניחות), אחרי שנתיים רצופות.

במאי, בניגוד לארבעת החודשים הקודמים, נרשמו ירידות שערים גם בשווקים בארה"ב ובאירופה, ולפי הערכות, גם קופות הגמל שנהנו בחודשים הקודמים מחשיפתן לחו"ל - שחיפתה על השוק המקומי - צפויות להציג בו תשואה שלילית. עד למאי, מדדי המניות המקומיים פיגרו בכ-15% אל מול מדדי חו"ל, ובמאי הפער רק העמיק.

בשוק האג"ח הקונצרניות לא נרשמו בחודש החולף תנועות חדות, והתשואה בו במאי עומדת סביב האפס, ובשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת.

"מגמה ענפית צפויה"

למזלם של החוסכים בקופות הגמל, ברוב המקרים הם אינם מודעים לביצועים החודשיים של קופת הגמל שלהם, ורובם המכריע של החוסכים אינם מחברים בין הירידות בבורסה לחסכונות שלהם. לאחרונה נשלחו אל החוסכים הסטייטמנטים לרבעון הראשון של השנה, וגם למי שטרח לפתוח אותם לא הייתה סיבה משמעותית להיבהל (גם אם התוצאות לא היו משמחות במיוחד).

נכון שגם הנתונים הרעים של מאי אינם מצדיקים התנהגות היסטרית של משיכות כפי שקרה ב-2008 - ואכן בבתי ההשקעות וחברות הביטוח משדרים "עסקים כרגיל" - אבל העובדה שאנחנו לא צופים כעת בהתנהגות כזו אינה נובעת מכך שהלקח מ-2008 נלמד (אז חוסכים רבים משכו את כספם או העבירו אותם למסלולים סולידיים, ופספסו את התיקון שעשו השווקים בשנתיים שלאחר מכן), אלא, כאמור, בעיקר בשל חוסר מודעות.

"הכל תלוי בנו, במה שנשדר, ובמה שייכתב בעיתון" אמרו ל"גלובס" כמה ממנהלי הגמל הגדולים. "הדברים בשליטה, וזו מגמה ענפית צפויה".

בענף משוכנעים ש"השוק ירד מספיק"

ומה לגבי המשך השנה? גם לגבי הסוגיה הזו הם נשמעים אופטימיים במיוחד. "אצלנו מעריכים שהירידות שהיו צריכות לקרות, כבר קרו", אומרים בענף, ומוסיפים כי "השוק ירד מספיק. מחירי המניות כעת סבירים ויש מקום לעליות".

אבל האמת היא שלאור התנודתיות הרבה של השוק המקומי, ושלל האיומים מסביב, קשה להעריך כיצד תסתיים השנה. כבר נוכחנו לדעת עד כמה השוק מושפע מהתהליכים הגיאו-פוליטיים, ואלה צפויים להגיע לשיא בספטמבר עם ההכרזה הצפויה באו"ם על הקמתה של מדינה פלסטינית. ואולי זה המקום להזכיר כי גם 2008 התחילה עם תנודתיות חדה בשווקים, ועד ליוני עמדה תשואת הענף על כ-2%-. אף אחד לא ציפה אז שחצי שנה מאוחר יותר תסתכם התשואה השנתית ב-18%-. אז אמנם לא נראה שהמספרים הללו צפויים לחזור השנה, אבל עושה רושם ש-5 החודשים הראשונים של 2011 סיפקו לחוסכים אינדיקציה לא רעה לגבי המשך השנה.