הנוער הישראלי על הטלוויזיה: משדרת סקס ומשפיעה לרעה

סקר מכון "מדגם" עבור הרשות השנייה: כ-30% מבני-הנוער בגילאי 15-17 חושבים שהשפעת הטלוויזיה רעה ■ התוכנית הכי משפיעה לרעה: "האח הגדול" ■ 41% צפו בתוכניות עם תוכן מיני

27% מבני-הנוער בגילאי 15-17 חושבים שהשפעת הטלוויזיה עליהם היא בין רעה לרעה מאוד; 12% מבני-הנוער ציינו כי "האח הגדול" היא התוכנית הכי משפיעה לרעה על הנוער הישראלי; ו-24% דיווחו כי שמעו על ילדים שפעלו לרעה, בין היתר באלימות, בעקבות שידורי הטלוויזיה - כך עולה מסקר שאותו הציגה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בכנס תקשורת שקיימה באשדוד.

הסקר, שנערך על-ידי מכון "מדגם" לבקשת הרשות השנייה, בחן את עמדות הנוער ביחס לשידורי הטלוויזיה בישראל.

הסקר מעלה כי למרות הדיווחים ההולכים וגוברים בשנים האחרונות על הסכנות בטלוויזיה ובמיוחד באינטרנט, נותרו תחומים אלה פרוצים למדי מבחינת הנוער. כך לדוגמה, 78% מבני-הנוער דיווחו כי הוריהם לא מגבילים בכלל את הצפייה שלהם בטלוויזיה. שיעור דומה השיבו כך גם לגבי המדיה הנחשבת לבעייתית יותר - האינטרנט. יחד עם זאת, 55% מבני-הנוער אמרו כי הוריהם צופים עמם לעיתים קרובות בטלוויזיה. באינטרנט, מאידך, המצב שונה - 61% סיפרו כי הוריהם לעולם אינם גולשים עמם.

עוד עולה מהסקר כי בדרך-כלל ההורים יודעים במה הילדים צופים - כ-26% אמרו שהוריהם תמיד יודעים במה הם צופים, וכ-42% אמרו שלעיתים קרובות הוריהם יודעים.

נתון מטריד שעולה מהסקר הוא ש-42% מבני-הנוער ציינו כי הוריהם אף פעם לא משוחחים איתם על מה שהם רואים בטלוויזיה. 39% השיבו כי הוריהם משוחחים איתם לעיתים רחוקות.

בני-הנוער סבורים כי הטלוויזיה משפיעה מאוד על הרגליהם ההתנהגותיים של בני-הנוער. כך לדוגמה, 33% חושבים שהטלוויזיה משפיעה מאוד על התנהגותם, ו-43% חושבים שהן די משפיעות. 74% מהנשאלים סבורים כי תוכניות טלוויזיה משפיעות על עמדות ותפיסות ביחס לחברה.

4% מבני-הנוער ציינו את "מה אתם הייתם עושים" כתוכנית שהשפיעה לטובה על החברה, ו-12% ציינו את "האח הגדול" כתוכנית שמשפיעה לרעה על בני-נוער. 8% ציינו באותה קטגוריה את "הבורר".

כרבע מהילדים דיווחו ששמעו על ילדים שעשו דברים רעים בעקבות הטלוויזיה. חלק סירבו לפרט מה הדברים, אחרים ציינו אלימות, חיקוי דמויות ועוד.

השפעה אלימה

12% מבני-הנוער שענו על הסקר טענו כי לא ראו בכלל תוכניות שבהן הוצגו תכנים בעלי אופן מיני. 41% טענו כי ראו הרבה תוכניות עם מין או דיבור גס. לגבי תוכניות הכוללות קללות והתנהגות

קרוב ל-66% הסכימו כי לתוכניות בטלוויזיה יש השפעה על צורת ההתנהגות, הלבוש או הדיבור של בני-נוער. קרוב ל-66% הסכימו כי תוכניות בעלות אופי אלים עלולות להגביר את האלימות בקרב בני-נוער.

לבסוף, על-פי ממצאי הסקר עולה כי קיימים הבדלים מהותיים בין הרגלי הצפייה של מבוגרים לבין הרגלי הצפייה של בני-הנוער. כך, עולה כי בעוד ש-87% מהמבוגרים צופים בתוכניות טלוויזיה בזמן שהן משודרות, רק 66% מבני-הנוער פועלים באותו האופן - השאר עושים שימוש בצפייה נדחית.

מנכ"ל הרשות, מנשה סמירה, הדגיש בדבריו במסגרת כנס הרשות השנייה, כי "ניכר כי מקומה של הטלוויזיה בחייהם של בני-הנוער הוא משמעותי, והם מודעים להשפעתה. הרשות ערה לצורך לזהות את השלכות השינויים הטכנולוגיים, לצד החשיבות של העצמת הורים ועידוד צריכה ביקורתית של מדיה. נתוני הסקר יסייעו למועצת הרשות השנייה לגבש דרכי פעולה ולהרחבת השיח על השפעתם של הרדיו והטלוויזיה, וההשפעה התרבותית והחברתית המצטברת".