הפתעה בבנק דיסקונט: כיצד השיג הלימות הון של 7.7%?

בשוק ציפו לירידה חדה בהלימות ההון הראשוני, אך הבנק הצליח להקטין את הפגיעה על ידי הקטנת האשראי שלו בכ-2 מיליארד שקל ■ הרווח הרבעוני: 278 מיליון שקל, זינוק של 94%

הלימות הון ראשוני של 7.7% - זהו הסעיף המפתיע ביותר בדוחות הכספיים שפרסם היום (ג') בנק דיסקונט . בזמן שבשוק ההון ציפו לירידה בהלימות ההון הראשוני אפילו מתחת ל-7% (בשל הוראת בנק ישראל בדבר הטיפול החשבונאי בחובות הפגומים), דיסקונט הפחית את סך האשראי שלו בכ-2 מיליארד שקל, ובכך הפחית את סיכון האשראי והשיג את הלימות ההון האמורה. עדיין, יש לציין, מדובר במספר נמוך יותר מ-8% אותם הציג הבנק בסוף 2010.

את הרבעון הראשון של 2011 סגר בנק דיסקונט ברווח של 278 מיליון שקל, זינוק של 94% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד ורווח המשקף תשואה של 10.8% על ההון העצמי. אך יש לציין כי 38 מיליון שקל הגיעו מרווח מפעולות בלתי רגילות, כך שבנטרול אותו רווח הייתה התשואה להון מסתכמת ב-9.3% - נמוכה בהשוואה לתשואות הדו-ספרתיות שהציגו יתר הבנקים.

"בנק דיסקונט יצא לדרך מהמקום הכי נמוך במערכת הבנקאית והשינוי לא יקרה ברבעון אחד", אומר ל"גלובס" המנכ"ל ראובן שפיגל. "אני מקווה לאמץ את הגישה של להפתיע לחיוב".

מאחורי הזינוק ברווח ניצב גידול של 15% ברווח המימוני ל-1.3 מיליארד שקל, עלייה של 2% בהכנסות התפעוליות ל-653 מיליון שקל וגם ירידה של 4% בהוצאות בגין הפסדי אשראי ל-112 מיליון שקל.

"שנת 2011 היא שנת מעבר", אמר בתגובה לדוחות יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים. בן זאב מתייחס גם לירידות באשראי ובנכסי הסיכון, ואומר כי "אין ספק שהבנק משלם כאן את מחיר הלימות ההון הנמוכה, מאבד נתח שוק ומאבד פוטנציאל צמיחה".

גם שפיגל מתייחס ל-2011 כשנת מעבר בה "הבנק צריך להסדיר את נושא ההון לשנים קדימה ".

- אך הקטנת האשראי תפגע בצמיחת הבנק

"היינו צריכים לשקול האם אנו משלמים מחיר ב-2011 על מנת לנהל תוכניות עבודה בשנים הבאות ללא משקולות שמאטות אותנו, או לחלופין שנמשיך לנהל בניסוי ותעייה. אנו עומלים על תוכנית אסטרטגית בימים אלה, מבלי להתייחס לאותן משקולות".

- כיצד תגדילו בהמשך את הלימות ההון?

"אולי נקטין עוד את נכסי הסיכון, אבל זה לא שאנחנו לא נותנים אשראי".