אריאב לא יכהן בוועדה המוניטרית של בנק ישראל

ירום אריאב ופרופ' אבי בן-בסט - ששימש אף הוא כמנכ"ל האוצר - הם שני נציגי הציבור שבחרה ועדת האיתור, בראשות השופט אליהו וינוגרד, לכהן כחברים חיצוניים בוועדה

ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, החליט שלא לכהן בוועדה המוניטרית של בנק ישראל - אף על פי שכבר נבחר כחבר בה. כך נודע ל"גלובס". אריאב ופרופ' אבי בן בסט - ששימש אף הוא כמנכ"ל האוצר - הם שני נציגי הציבור שבחרה ועדת האיתור, בראשות השופט אליהו וינוגרד, לכהן כחברים חיצוניים בוועדה.

השניים היו צפויים להצטרף לפרופ' אלכס צוקרמן, שאף הוא נבחר לכהן כחבר חיצוני. שמות הנבחרים ממתינים זה יותר מחודש לבחינת ועדת שפניץ, האחראית על אישור מינויים בכירים במגזר הציבורי. ל"גלובס" נודע כי היועצים המשפטיים של ועדת שפניץ סברו כי מינויו של אריאב - המכהן גם כחבר בכמה דירקטוריונים וכיועץ עסקי - אינו מתיישב עם רוח חוק בנק ישראל, המטיל על חברי הוועדה המוניטרית מגבלות דומות ונוקשות לא פחות מאלה המוטלות על הנגיד.

עוד נודע כי בשבועות האחרונים התנהלו שיחות וחילופי מכתבים בין אריאב למשפטני הוועדה סביב הבעייתיות של שאר הפעילויות שלו. מקורות המעורבים בתהליך מסרו ל"גלובס" כי היועצים המשפטיים של ועדת שפניץ "לקחו את פרשנות החוק לקצה של הקצה" והודיעו לאריאב, חד-משמעית וב"אולטימטום", כי אם ברצונו להתמנות כחבר הוועדה, עליו לעזוב את כלל התפקידים והעיסוקים האחרים. אתמול (ג') הגיעה הפרשה לסופה, כאשר אריאב הודיע רשמית כי הוא "מתפטר", ולא יכהן בתפקיד בבנק ישראל, חרף מינויו.

"פנסיונרים מבוגרים"

לפי סעיף 26 של חוק בנק ישראל החדש, אסור לחבר ועדה מוניטרית, בין היתר, להיות עובד בנק ישראל, מדינה או חברה ממשלתית; להיות עובד, נושא משרה או בעל עניין בגוף פיננסי; ולהיות בעל זיקה כלשהי לשר. אריאב עומד במגבלות אלו, אך תת-סעיף 3 קובע כי "מי שעסקיו או עיסוקיו עלולים ליצור ניגוד עניינים עם התפקיד" לא ימונה לחבר הוועדה. לפי המקורות, סעיף זה "הפיל" את אריאב.

"הם ביססו את כל ההחלטה שלהם על כך שירום ייהנה מ'מידע עודף' שייתן לו יתרון, ולא על האיסורים שכתובים בחוק. זו פרשנות סופר-מרחיבה, שבעצם קובעת כי חברי ועדה חיצוניים יהיו פנסיונרים מבוגרים שמנותקים לגמרי מהמשק", אמר המקור.

מוועדת שפניץ נמסר בתגובה: "דיון בעניינו של מר ירום אריאב לא עמד על סדר יומה של ישיבת הוועדה לבדיקת מינויים". ירום אריאב ואבי בן בסט סירבו להגיב לדברים.