דיסקונט באזהרה למשקיעים: מגמה שלילית בבורסה עד ספטמבר

הכלכלנית הראשית נירה שמיר: "לאירועים גיאופוליטיים בדרך-כלל לא הייתה השפעה על הכלכלה הריאלית" ■ מה קרה למעו"ף מאז הכרזתה של שמיר על "שיא תוך שעות ספורות"?

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה היום (ה') להסביר בסקירה דו-שבועית מדוע השוק הישראלי מציג מתחילת השנה תשואת חסר מול שוקי אירופה וארה"ב, ועל הדרך מנסה להרגיע ולנסות לשבור כמה מיתוסים רווחים בשוק.

נזכיר כי ב-21 בפברואר השנה חזתה שמיר "שיא תוך שעות במעו"ף". מאז דבריה בשלהי פברואר, ירד המדד המוביל ב-6.6% תוך 3 שבועות, טיפס לשיא (נקודה מעל השיא הקודם) ב-21 באפריל, ומאז הספיק המעו"ף לצלול ב-8%.

שמיר מסבירה כי ככל הנראה הסיבה העיקרית נעוצה בחששות מפני הכרזה אפשרית על מדינה פלסטינית בספטמבר השנה, כלומר העובדה כי השוק הישראלי מנסה לתמחר כבר מעכשיו את "הבעיות" כלשונה.

אבל, מרגיעה שמיר, ההיסטוריה והניסיון מראים כי להתפתחויות גיאופוליטיות שהיו בפועל לא הייתה השפעה ארוכת-טווח, אם בכלל, על הכלכלה הריאלית (שמיר נותנת לדוגמה את מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה ואירועי המשט לעזה), וזה עוד לפני השאלה האם בכלל אכן תוכרז מדינה פלסטינית.

עוד מוסיפה שמיר כי מאחר ואירועי המדינה הפלסטינית עוד רחוקים - 3 חודשים לפחות - הרי שתיתכן תנודתיות ואף מגמה שלילית בשוק המניות עד לספטמבר. "סביר להניח שההתפתחות בכלכלה הריאלית בישראל ובעולם היא שתקבע את הטון בסופו של דבר", כותבת שמיר.

עוד מיתוס שמנפצת שמיר בסקירתה נעוץ במחשבה כי "הזרים הם שאחראים לרוב הירידות שנראו באחד-העם". שמיר כותבת כי "ככל הנראה ההשפעה של הזרים אינה הסיפור הגדול, ומדובר בסכומי כסף נמוכים יחסית שכן סך האחזקות של הזרים במניות בבורסת תל אביב נותר מאז ינואר כמעט ללא שינוי".