הקפאת המקדמה לקבלנים

רשות המיסים פרסמה הודעה לפיה תינתן הארכה עד 30.6.2011 להקפאת תשלום מקדמת מס שבח למי שרוכש זכות במקרקעין מקבלן שאין בידו טופס 50

אחד החידושים שהביא עימו תיקון מס' 70 לחוק מיסוי מקרקעין, נוגע לחובת הרוכש לשלם למנהל מיסוי מקרקעין מקדמה על חשבון מס השבח של המוכר. לפי התיקון, הרוכש מחויב להעביר למנהל מקדמה בשיעור הקבוע בחוק מתמורת המכר לאחר שששילם 40% מהתמורה למוכר.

ברם, כאשר רכישת הזכויות מהקבלן נעשית במסגרת פרויקט שיש בו ליווי בנקאי סגור נוצרת בעיה, שכן הרוכשים מחויבים להעביר את התמורה לקבלן באמצעות חשבון הליווי והם מנועים מלהעביר תשלומים שלא באמצעות חשבון זה.

החובה החלה על הרוכשים לשלם את התמורה לקבלן אך ורק באמצעות חשבון הליווי, מתנגשת עם החובה החלה עליהם לשלם את המקדמה למנהל מיסוי מקרקעין. כפועל יוצא, כל העוסקים בתחום כגון המייצגים, הנישומים, הבנקים ורשות המיסים עומדים חסרי אונים נוכח קושי זה.

פניות רבות בעניין זה הגיעו לרשות המסים וזו החליטה לפני כמה חודשים, כפתרון ביניים, לפרסם לציבור הודעה, לפיה כל מי שירכוש זכות במקרקעין מקבלן עד ליום 1.6.2011, לא יהיה חייב בהעברת המקדמה למנהל גם אם אין בידי הקבלן אישור פקיד שומה לפי סעיף 50 לחוק.במשך הזמן שחלף, שקדו הגורמים המעורבים על מציאת פתרון לבעיה ונבחנו הצעות שונות אך אף אחת מהן לא התגבשה לכדי פתרון כולל. בכנס רואי החשבון השנתי שנערך לאחרונה באילת, העלה חיים גבאי, סמנכ"ל ברשות המיסים, רעיון לפיו יופקד בחשבון הליווי הבנקאי סכום המהווה 24% מהרווח הצפוי של הקבלן. סכום זה ישמש כמקדמה ויועבר לרשות המיסים מחשבון הליווי. המכשול הניצב בפני יישום רעיון זה והפיכתו לכדי הסדר מחייב נעוץ בקשיים התזרימיים של הקבלנים והעדר היכולת הכלכלית להפקיד בבנק כספים על חשבון רווח צפוי.

בינתיים, ועד למציאת פתרון קבוע, ולאור העובדה שתמה תקופת האורכה שניתנה עד ל- 1.6.2011 פירסמה רשות המיסים ביום 30.5.2011 חוזר נוסף ובו קבעה, כי "שיעור המקדמה החל על רוכש זכות במקרקעין מקבלן, העומד כיום על 'אפס', יוארך עד ליום 30.6.11". הוראה נוספת שפרסמה רשות המיסים לאחרונה בהקשר לאישורים לפי סעיף 50 לחוק, נוגעת למוכרים אשר אינם רשומים כקבלנים (עדכון להו"ב מ"ה 2/2010). נקבע בה כי מוכר שאינו רשום כקבלן אך מדווח על מכירותיו לפקיד השומה לפי חלק ב' לפקודת מס הכנסה, יכול לקבל אישור ספציפי לפרויקט הבנייה, אם יעמוד בתנאים הוראת הביצוע, יגיש בקשה לאישור הפרויקט ויצרף רישיון תקף של הקבלן הראשי. ההוראה מתייחסת גם ליחיד, (לרבות חברה משפחתית), וקובעת, כי ניתן יהיה לקבל אישור לפרויקט אם תופקד ערובה בשיעור 6% ממחזור המכירות המשוער של הפרויקט, לפני מע"מ, או ממחזור המכירות המשוער של היחיד. ניתן יהיה לשכנע את פקיד השומה להקטין את גובה הערובה אם יוכח כי החבות במס הכנסה מהכנסות הפרויקט, נמוכה יותר.

הכותבים הם מומחים למיסוי נדל"ן