"ארה"ב בדרך למיתון - וזה יכאב במיוחד; השכר יצנח לרמה של שווקים מתעוררים; שוק המניות יתרסק"

מרטין הונצינסון ל"ביזנס אינסיידר": "נתוני התעסוקה מוכיחים שהמדיניות של ה'פד' פשוט לא עובדת" ■ "נוצרה בועת מחירים בשוק הסחורות והאנרגיה - האזרח הממוצע מתקשה לתדלק את האוטו" ■ אולם הוא גם אופטימי: "יש המון בלאגן, שהתאוששות ממשבר נוסף יכולה 'לנקות'"

"חרף דבריו של בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, בנאומו השבוע - נראה שאנחנו לקראת משבר נוסף", כותב הכלכלן מרטין הונצינסון באתר "ביזנס אינסיידר". "דיווחי התעסוקה מסוף השבוע שעבר מעדיפים על כך ששוק התעסוקה האמריקני מעולם לא התאושש באמת מהמשבר של שנת 2008".

לדברי הונצינסון, "המשבר יכול לשרת מטרה פרודקטיבית במיוחד: משבר כלכלי נוסף יכול 'לנקות מהשולחן' את כל ההשקעות הרעות והחישובים המוטעים לגבי תנועות הון בשוק, אשר מתבצעות בדרך כלל בעיתות בועה". הונצינסון מוסיף ומסביר כי מצב זה מוביל את הכלכלה, בסופו של דבר, ל"תהליך התאוששות בריא".

הונצינסון מסביר כי העת הנוכחית היא זמן מצוין ל"ניקוי שולחן" שכזה: "משבר המשכנתאות ב-2008, תפיחת החובות הממשלתיים בארה"ב ובעולם והזרמת נזילות רבה מידי לשווקים כתוצאה מתוכניות חילוץ ומדיניות מוניטרית לא מספיק מהודקת בקרב חלק מהבנקים המרכזיים - כולם יוצרים בלאגן עצום בכלכלה העולמית, שצריך בהחלט 'לנקות'".

התרחיש אליו ברננקי לא התכונן

הונצינסון מתייחס לנתוני התעסוקה בארה"ב, ולעובדה כי נוספו רק 54 אלף מקומות עבודה חדשים במאי - הכמות הנמוכה ביותר מזה שמונה חודשים, ופחות משליש מהכמות לה ציפו אנליסטים. "זו הוכחה ניצחת לכך שהמדיניות הפיסקלית של הפדרל ריזרב ותוכנית רכישות האג"ח פשוט לא עובדות". בנוסף, תוקף הונצינסון את ברננקי וטוען כי "יש סיבה לכך שברננקי סירב להתייחס לאפשרות של משבר נוסף - ואפילו התעקש שכמות המשרות תגדל במחצית השנייה של השנה".

"הרכישות של הפד יצרו גירעון תקציבי חמור, מה שמנע מחלק מהבנקים למלא את תפקידם המרכזי ולהעניק הלוואות לעסקים קטנים, ועל ידי כך ליצור עוד מקומות עבודה", מסביר הונצינסון. "במקום זאת, הרכישות סיפקו מקומות עבודה ממשלתיים זמניים - אשר נעלמים עכשיו, כשהכסף של הממשל הולך ואוזל".

יותר מזה, מסביר הונצינסון כי הנזק של תוכנית הרכישות הוא עולמי: "זה גרם לבועה של מחירים בשוק הסחורות והאנרגיה - מה שפוגע כמובן בכלכלת ארה"ב, כיוון שעכשיו אמריקנים מתקשים למלא את טנק הדלק שלהם". הונצינסון מסביר כי לבועה המדוברת יש השפעה גם על הדעיכה בשוק העבודה - "כלכלנים תיאורטיים יודעים לספר כי כאשר הכסף יותר זול, עסקים ישתמשו ביותר הון על חשבון כוח עבודה, וכך מקטינים את הביקוש לעובדים".

עדיף שנכאב עכשיו מאשר אח"כ

לדעת הונצינסון, "תרחיש סביר ביותר הוא שהקריאות לתוכנית רכישה נוספת בסופו של דבר ינצחו. סיבוב שלישי של הקלה כמותית, הידוע גם בשם QE3 - ייתן דחיפה זמנית לכלכלה בטווח הקצר, אולם היתרונות יהיו מוגבלים ביותר". הונצינסון מסביר כי מהר מאד תעלה האינפלציה, כאשר מחירי האנרגיה והסחורות יוסיפו לעלות ולעלות.

"עליית המחירים הזו תפגע בהוצאות הצרכנים, אשר מהוות 70% מתפוקות הכלכלה האמריקנית. זה יצור כמובן האטה רצינית בכלכלה - שתלווה בהתפוצצות בועת הסחורות והאנרגיה, כמו גם בירידת ערך האג"ח הממשלתי האמריקני", מסביר הונצינסון.

ברגע שכל זה יקרה, מסביר הונצינסון כי ביטולו של ברננקי את האפשרות ממשבר נוסף היא "פשוט לא נכונה". לדברי הונצינסון, "האינפלציה תוביל לפגיעה באיכות החיים של האמריקני הממוצע, בעוד שהריבית הנמוכה תפגע בחסכונות הפרטיים, ותוביל משקיעים להסב הון מחוץ לארה"ב, לאסיה".

ההתאוששות

הונצינסון טוען כי בסופו של דבר, תהליך התאוששות בוא יבוא, "אבל זה יהיה תהליך שיפגע באיכות החיים של כולם, ורמת המשכורות תצנח לרמה הדומה לזו שבמדינות השווקים המתעוררים באסיה".

לחלופין, מסביר הונצינסון כי אפשרי שהפוליטיקאים האמריקנים יגיעו להסכם סביב קיצוצים בתקציב, בעוד ה'פד' יתקוף את בועת הסחורות והאנרגיה על ידי העלאת ריביות. "בטווח הקצר, תרחיש כזה יכאב במיוחד: שוק המניות יתרסק ועליית הריבית בשילוב עליית מחירי הנכסים הממשלתיים תוביל לכמות עצומה של פשיטות רגל".

"הריבית הגבוהה תגרום לאנשים לחסוך יותר, וכאשר ההתאוששות תחל - היא תהיה בריאה יותר. האינפלציה תרד, הגירעון התקציבי יתאזן, ומדד האבטלה יירד לרמות שראינו ב-1983 (כאשר כמות מקומות העבודה החדשים שנוצרו היה בממוצע 350 אלף בחודש, בשנתיים הראשונות להתאוששות)".

"תהליך התאוששות שמבוסס על משבר נוסף, שילווה בהעלאת הריבית וקיצוץ בתקציב - יהיה יעיל", מסביר הונצינסון. "כך נוכל להשיב את הכלכלה למסלול מאוזן יותר, ולמחוק את כל ההשקעות השגויות ולפוצץ את הבועות הבעייתיות. לצערי, מהיכרות עם קובעי המדיניות הנוכחיים - סביר להניח שניכנס למשבר נוסף שלא יתרום לנו מאום, כאשר בעיותיה האמיתיות של הכלכלה שלנו לא יטופלו ומדד האבטלה יוסיף לעלות".