בת"א מתגוננים: פוזיציית השורט על המעו"ף קרובה לשיא

בשבוע החולף זינקו יתרות החסר על מניות המעו"ף ב-12% ל-1.156 מיליארד ש' ■ השורט על עזריאלי זינק 82% ■ האם כדאי כעת להגדיל או לצמצם את פוזיציות השורט?

מתכסים בהגנות: לאחר שישה שבועות של ירידות שערים בבורסה המקומית, מצביע הדוח השבועי על מכירות החסר בבורסה על כך שהשורטים על מדד המעו"ף הגיעו בשבוע שהסתיים ב-9 ביוני לרמה הגבוהה ביותר מאז השבוע שהסתיים ב-17 במארס, אז נרשם גל הירידות הקודם במעו"ף ונרשמה רמת השיא בשורטים.

יתרות השורט בסוף השבוע החולף הסתכמו ב-1.156 מיליארד שקל, לעומת שורטים בהיקף של 1.205 מיליארד שקל שעליהם דווח באמצע מארס. ביחס לשבוע שהסתיים ב-2 ביוני מדובר בעלייה של כ-12% בהיקף פוזיציות השורט על המדד המוביל בת"א.

בעוד שהציבור המושקע בבורסה, בעיקר באמצעות קרנות הנאמנות השונות, הצביע ברגליים ומימש את החזקותיו בהיקפים של מיליארדי שקלים בשבועות האחרונים, כפי שעולה מהנתונים השבועיים שפירסם בית ההשקעות מיטב, כמעט בכל מניות מדד המעו"ף נרשם גידול בפוזיציות השורט תוך שהן רושמות ירידות במחיריהן.

השאלה הנשאלת כעת היא האם החששות בקרב המשקיעים ממשבר החובות האירופי, מסיום תוכנית ההקלה הכמותית של הפדרל ריזרב בארה"ב בסוף יוני או מהמצב הגיאו פוליטי הסוער במזרח התיכון הגיעו לשיאם - מה שמצדיק את צימצום יתרות השורט, או שהחששות מפני התעצמות המשבר יתממשו ויובילו את השוק לרמות נמוכות עוד יותר - מה שמצדיק את ההחזקה בשורטים ואף את הגדלתם.

בין מניות המדד אשר בלטו השבוע נציין את החברה לישראל בה נותרה יתרת השורט הגדולה ביותר והיא גדלה בכ-6 מיליון שקל ל-339.6 מיליון שקל. השורט השני בגודלו בקרב מניות המדד היה על מניית בנק הפועלים והיקף פוזיציית השורט על הבנק גדלה בשבוע האחרון ב-16.5% לכ-87 מיליון שקל בזמן שמחיר המניה ירד בכ-2%.

במניית טבע שגם מחירה נשחק בשבוע החולף בשיעור של כ-1.75% נרשם גידול של כ-15% בהיקף היתרות בחסר על המניה אשר הגיעו לכ-62.1 מיליון שקל.

בין חברות התקשורת הנסחרות במדד נציין את הגידול בשיעור של קרוב ל-20% שחל בהיקף שורטים על מניית בזק אשר הגיעו ל-72.96 מיליון שקל, זאת כאשר מחירה של מניית חברת הטלפוניה הגדולה בישראל דווקא עלה בכ-3.5%.

זינוק של 82% נרשם בהיקף השורטים על מניותיה של קבוצת עזריאלי שעבר את 30 מיליון השקלים בזמן שמחירה של מניית עזריאלי נפל בשיעור של כ-3%.

בין מניות מדד ת"א 75 נציין את יתרות השורט על מניית אפריקה שקפצו ב-15.5% ל-63 מיליון שקל בזמן שמחיר המניה נותר כמעט ללא שינוי.